ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

ראש הישיבה החסידי שנולד ביום הכרזת המדינה ואמו סירבה שייקרא 'ישראל'

המדינה הפסידה ועם ישראל הרוויח לנצח: אחד מגדולי הדיינים וראשי הישיבות, נולד בה' אייר תש"ח לפני שבעים שנה, 'בחדרי חרדים' מגולל את הסיפור המלא של ראש הישיבה שזכה לשווער בשם 'ישראל' ומעולם לא הגיע לטקסים אליהם הוזמן במיוחד

הגאון רבי נפתלי נוסבוים. צילום: שוקי לרר
הגאון רבי נפתלי נוסבוים. צילום: שוקי לרר



ה"זקן" ראש הממשלה דוד בן גוריון הכריז לפני שבעים שנה בדיוק - ה' אייר תש"ח, בתל אביב על הקמת מדינה יהודית. באותו הזמן, בבית החולים נולד מי שעתיד להאיר את שמי עולם ההלכה ועולם התורה.

מה רבה ההתרגשות באותו היום בבית החולים, כאשר נודע לאחר הלידה, כי באותו היום הוכרזה הקמת מדינת ישראל. נציגי הציונות שהיו מרוגשים מיום הקמתה חיפשו דרכים לסמל ולהנציח את שמה של המדינה החדשה.

הפקידים שוחחו עם היולדת הגברת רודה נוסבוים ע"ה והם הציעו שתקרא לבנה הנולד לה בסימן טוב ובמזל טוב באותו היום - בשם 'ישראל', והמדינה תיתן לה בתמורה מענק מיוחד.

האמא ששמעה את ההצעה לא ענתה תשובה וגם הדבר לא היה מופקע כל כך. רק כאן באה התפנית, לילה לפני הברית חלמה היולדת חלום, בו נגלה אליה האדמו"ר רבי נפתלי מראפשיץ זצ"ל שזקנו הלבן יורד על פי מידותיו, כך בחלום. משפחת נוסבוים עצמה שורשיה נטועים עמוק בבית ראפשיץ, הצדיק ר' נפתלי אמר לה בחלום שאם תקרא לבן שלה "נפתלי" היא תזכה לבן שיאיר את העולם.

לאחר החלום כבר לא היה לאם שום ספקות, והרך הנולד נקרא בברית המילה - 'נפתלי' ועל הכסף שהמדינה הציעה - הוריו כמובן ויתרו והוא נכנס בבריתו של אברהם אבינו ביום היארצייט של רבי נפתלי מראפשיץ החל בשבוע הבא.



הרב נוסבוים בשמחת אירוסיו עם הרב אלישיב וחמיו הרב גרוסמןצילום: הרב נוסבוים בשמחת אירוסיו עם הרב אלישיב וחמיו הרב גרוסמן
הרב נוסבוים בשמחת אירוסיו עם הרב אלישיב וחמיו הרב גרוסמן


זהו למעשה סיפורו של הגאון רבי נפתלי נוסבוים ראש ישיבת 'חיי משה' הכלל חסידית, מגדולי הדיינים בארץ הקודש. המשמש גם כראב"ד בית דין 'אהבת שלום' של הגאון רבי יעקב הלל וכן דיין בחמישה בתי דין נוספים, לצד מסירת שיעורים בעוד מספר ישיבות ביניהן ישיבת 'כוכב מיעקב' טשעבין.



בחצר חסידות פינסק קרליןצילום: בחצר חסידות פינסק קרלין
בחצר חסידות פינסק קרלין


גדול הצלמים החרדים שוקי לרר, שפרסם את הסיפור המופלא על דבר לידתו ביום הקמת המדינה במדור התמונות בעיתון 'משפחה' מספר ל'בחדרי חרדים', כי אימת את הסיפור אצל אחד מבני המשפחה שאישר את הפרטים, "הוא הוסיף לי עוד פרט מעניין, כי בהגיעו לפרקו - ר' נפתלי הרוויח את השידוך שלו בזכות השם. כאשר הוא נלקח לחתנו הגדול של הגאון רבי ישראל גרוסמן זצ"ל ראש ישיבת פינסק קרלין ומגדולי התורה בירושלים, ואם היו קוראים לו 'ישראל' אז לא היה יכול להנשא לבתו". מספר לרר.

גיסו הגרי"ד גרוסמן רבה של מגדל העמק סיפר בראיון לאברהם דב גרינבוים בעיתון 'המודיע' כי אביו רבי ישראל גרוסמן זצ"ל "היה מדבר בהכנעה ובדרך ארץ בפני חתנו הגדול רבי נפתלי והיה אומר לנו רבות כשהמדובר היה בענייני הלכה: 'פרעגט'ס רבי נפתלי'. תשאלו את רבי נפתלי".

"השבוע כשחיפשתי מניין מעריב באחד הערבים" מספר שוקי לרר, נתקלתי בבית כנסת צדדי בשכונה די מרכזית בירושלים ונפעמתי מהמחזה שנגלה לעיני. באחד הספסלים בעזרת נשים של בית הכנסת, יושב רבי נפתלי נוסבוים והוגה בתורה. מי שמכיר את רבי נפתלי יודע שזה כמעט לא מצוי לראות אותו לבד. אדם שעסוק במספר ישיבות מידי יום, יושב בבתי הוראה ויודע ספר בכמות לא רגילה, וכאן אף אחד לא יודע מזה שהוא כאן, והוא יושב כרגיל".

"ניגשתי שם לאחד מהמתפללים, יהודי שנראה בגיל העמידה לשאול אותו על פשר המחזה הזה, והוא מספר לי שזה קורה בכל יום, מידי יום במשך שעתיים".

"העומס שיש על רבי נפתלי במהלך היום לאחר שזכה לברכה "להאיר את העולם", אז הוא מגיע בערב לבית הכנסת כאן למשך שעתיים, ללמוד ביחידות ללא הפרעה. אמנם כשהוא יוצא כבר יש מפריעים אבל לפחות את השעתיים הללו הוא מעביר בלימוד ללא הפרעה. וגם מי שיודע על המקום נזהר שלא להפריע בלימוד החשוב הזה".



עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף. צילום: יעקב כהןצילום: עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף. צילום: יעקב כהן
עם הראשון לציון הרב יצחק יוסף. צילום: יעקב כהן


הגר"נ נוסבוים משתייך לחסידות גור, בבחרותו קנה חכמה בישיבת טשעבין המעטירה בירושלים, וזכה באותם ימים, כבר בצעירותו לקירבה וחיבה מיוחדת מהרבי ה'בית ישראל' מגור זי"ע שהפליג בשבחו של העילוי.

ר' נפתלי, מקובל ומוערך בקרב כל העדות והחוגים, גם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל כינה אותו פעם "ספר תורה מהלך", כך גם כיום הוא מחזיק קשר תורני הדוק עם הראשון לציון הגר"י יוסף, אשר מגיע למסור שיעורים מידי פעם בישיבתו 'חיי משה' הכלל חסידית.

כיום משמש הגר"נ נוסבוים כר"מ בישיבות 'חיי משה', 'טשעבין', 'שומרי אמונים' ועוד. הוא מוסר כמה שיעורים מידי יום. זאת לצד היותו דיין ואב"ד בחמישה בתי דין, כשעוד רבים אחרים מגיעים אליו עם שאלותיהם ונהנים מתשובותיו המפליאות.

זמנו גדוש, ורבים שוחרים לפתחו באינספור שאלות בכל חלקי התורה, ורבי נפתלי לא משיב ריקם אף יהודי. גם מרחבי העולם משגרים אליו שאלות בנושאים סבוכים והוא משיב בלב ונפש חפיצה.

לרבי נפתלי גם קשר מיוחד עם האדמו"ר מפינסק קרלין, אשר בשנים האחרונות הוא גם משמש אצלו כבעל מקריא בתקיעות בראש השנה, 'חזקה' אשר ירש מחמיו הגאון רבי ישראל גרוסמן זצ"ל שכיהן כראש הישיבה.



בבר מצוה לנכדו היתום. צילום: ברוך אוביץצילום: בבר מצוה לנכדו היתום. צילום: ברוך אוביץ
בבר מצוה לנכדו היתום. צילום: ברוך אוביץ


דבר נוסף מעניין בסדר יומו העמוס של הגר"נ נוסבוים, זהו שיעור הדף היומי שמוסר מידי יום בבית הכנסת 'אור הצפון'. השיעור כולל גם דף היומי בירושלמי וגם דף היומי בבבלי.

לרגל יום הולדתו ה'שבעים' ייערכו היום (חמישי) בישיבת 'חיי משה' מעמדי סיומי מסכת שנלמדו לזכותו של ראש הישיבה.

רבי נפתלי לא עושה שום עניין מהיום הזה ובעבר אף הוזמן לבית נשיא המדינה יחד עם אותם אלו שנולדו באותו תאריך של הקמת המדינה ואפילו לא עלתה בפניו אופציה להשתתף במסיבה.

לרבי נפתלי ישנן שש בנות. בנו יחידו הרב חיים אלחנן אליעזר נוסבוים ז"ל שהיה חתנו של גאב"ד קוממיות הגרי"י מנדלזון, נפטר לפני 8 שנים בחודש תמוז תש"ע, לאחר מחלה קצרה שארכה כשבועיים והוא בן 28 בפטירתו. היה זה ביום שישי ערב שבת קודש ורבי נפתלי התעקש שלא להלין את המת ולעשות את ההלוויה תכף ומיד ולא להמתין למוצאי שבת.

היתה זו הלוויה שרבים לא יכולים לשכוח. הגאון רבי נפתלי האב השכול מיהר את אנשי החברא קדישא ולא הרשה שיספידו ולו במילה אחת, כהלכה. את ההספד שלו הוא קרא מתוך סידור "בית יעקב" שמלווה אותו תדיר. הוא פתח וקרא מילה במילה את ברכת צידוק הדין "ברוך... דיין האמת", וברגעי הצפירה המבשרת על כניסת השבת נקבר הבן בהר המנוחות, והאב השכול המופתע והאבל חייך ואמר, "עשינו כמנהג ירושלים, בוודאי עכשיו טוב לו".
הרב נפתלי נוסבוים הקמת המדינה יליד תשח מדינת ישראל ישיבת חיי משה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד