ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

כאן כבר לא מירי רגב: יו"ר ועדת הבחירות עוצר את תשדירי הרדיו של השרים

סוף לגל התשדירים בכיכובם של שרים, בהם אופיר אקוניס, מירי רגב, גלעד ארדן ואחרים השופט מלצר קבע כי מדובר בתעמולת בחירות אסורה

השופט חנן מלצר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השופט חנן מלצר, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מכבים את המיקרופון לכוכבי הרדיו החדשים: יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר החליט היום (ד') בצו מניעה לאסור ממחר את כל התשדירים במימון ציבורי שבהם מככבים שרי ממשלה כקריינים. גם התשדיר בכיכובה שרת התרבות מירי רגב על אירועי ה-70 ייפסל החל ממחר.

גל התשדירים בכיכובם של שרים החל בשנה האחרונה בעקבות הנחיות חדשות של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר, שלפיהן שרים יוכלו לככב בתשדירי רדיו מטעם משרדיהם ללא אישור מראש, באם מדובר בהזמנה לאירוע נקודתי. בעקבות שינוי ההנחיות החל גל תשדירי רדיו בכיכבום של שרים, כשהמובילים שבהם הם השרים אופיר אקוניס, רגב, גלעד ארדן ואחרים - בעלויות של מיליוני שקלים.

בעקבות הביקורת הציבורית הודיע היועמ"ש אביחי מנדבליט כי הנושא נמצא כעת בדיון מחודש, וכי הוא אמור לפרסם הנחיות חדשות. אלא שבינתיים, בעיקר בשבועות האחרונים, העלו שורת שרים פרסומים חדשים.

עו"ד שחר בן מאיר הגיש עתירה לבג"צ לשינוי ההנחיה בשם איש התקשורת עודד קרמר. במקביל, עו"ד יהודה גוטמן בשם העותר רמי כהן הגיש לוועדת הבחירות המרכזית בקשה להפסקת התשדירים, בטענה כי הדבר מנוגד לחוק תעמולת הבחירות.

במהלך הדיון התברר כי במשרד התרבות כלל לא בדקו חלופות אחרות לתשדיר בכיכובה של השרה וליתרונות השונים, וכי ההנחיה ניתנה בדואר אלקטרוני אחד. כן התברר כי השרה עצמה אישרה את השתתפותה בתשדיר אף שהיא נוגעת בדבר.

נציגי היועמ"ש הודיעו בדיונים כי במסגרת הבחינה המחודשת "נשקלות מגבלות נוספות שיוטלו בעניין, לרבות קביעת מכסות מצומצמות על מספר תשדירי רדיו בהם ישתתפו עובדי ציבור. כמו כן, נוכח היבטי תעמולת בחירות שהתעוררו בבחינת ההסדר הקיים, נשקלת האפשרות כי פרסומים בגוון אישי יועברו לבחינת היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, שיבדקו האם מתקיימים היבטי תעמולת בחירות בעניין זה".

השופט חנן מלצר קבע כי "פרסום בקולו של נבחר ציבור, המזמין את הציבור לאירוע, נופל לכאורה לקטגוריה של מה שעלול להיחשב כקשור לתעמולת בחירות לטובת נבחר הציבור – ואם הדבר כרוך בשימוש בכספי ציבור – הוא אסור במשמעות סעיף 2ב לחוק דרכי התעמולה".

בעקבות עיקרון זה קבע מלצר כי "הנה כי כן מכאן ולהבא אין לבצע עוד תשדירים בהשתתפות נבחרי ציבור, אלא במקרים חריגים שבחריגים שבהם: השתתפות כזו חיונית לעניין בו מדובר ומקדמת אותו כשלעצמו, אין בנמצא חלופה סבירה ומידתית אחרת, והשידור קיבל מראש את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה. גם במקרה כזה האישור יינתן רק לאירוע בודד ולהעברת מסרים מצומצמים בלבד, מוגבלים בכמות, בזמן ורק במדיה של רדיו. רק בדרך זו ניתן יהיה לומר כי הפרסום איננו לוקה בפגם של תעמולת בחירות אסורה".

מלצר הרחיב את ההוראה לכל תשדירי השרים: "מהיום ואילך תשדירים בהשתתפות נבחרי ציבור (שרים, סגני שרים, חברי הכנסת, ראשי רשויות וכו') – ייחשבו כהפרה של סעיף 2א לחוק דרכי תעמולה ולפיכך הם אסורים, על כל הנפקויות שעלולות להיות לכך".
תשדירים תעמולת בחירות חנן מלצר מירי רגב עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד