י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ואז גיליתי שהבן שלי גולש באינטרנט

האינטרנט והטכנולוגיה מביאים איתם את בשורת הקידמה וההתפתחות מצד אחד, אך מצד שני הם יוצרים בעיות גדולות לכל אחד באופן אישי ובטח שלהורים למתבגרים. הרב אבי טל דמתי עונה על השאלה הבוערת: איך שומרים על הילדים והמתבגרים מפגעי האינטרנט והטכנולוגיה

צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90





בוקר אחד התקשרה אלי אמא נסערת. "תפסתי את בני בן החמש עשרה משוטט ברשת", היא אמרה בדמעות, "אני בכלל לא יודעת מהיכן המכשיר. אני לא יודעת מה לעשות? אני לא מאמינה שהילד שלי, שכל היום יושב ולומד בישיבה, נחשף לדברים כאלה! אני מפחדת עליו כיצד אני יכולה לעזור לו? איך אני אמורה להגיב?".

עד לפני מספר שנים המאמץ להתרחק מהאינטרנט ככל הניתן עוד היה אפשרי, אך דומה שבימים אלה כמעט ואין לאן להימלט, רבים הילדים שחשופים לו במגוון דרכים ולכן גם התקלות רבות.

אז מה עושים עם ילד שנחשף לתכנים לא ראויים? כיצד ניתן למזער נזקים?

ובכן דבר ראשון עלינו להבחין בין מעידות חד פעמיות לבין התמכרות. כאשר מדובר בהתמכרות זה טיפול שונה לגמרי, אך כאשר מדובר במעידות חד פעמיות עלינו לפעול במספר מישורים.



צילום: Pixabay

דבר ראשון אנו כהורים ומחנכים צריכים ללמוד לא להיבהל, לא להיכנס לפאניקה ולא לעשות פעולות אשר מחריפות את המצב כגון ענישה מבלי לחשוב. פעולות כאלה גורמות לילד או למתבגר להסתגר, להתמרד ולהסתיר מאיתנו את ההתמודדויות שלו עם הניסיונות שהסביבה והגיל מייצרים לו.

עלינו לגלות אחריות וללמד את הילד המתבגר שישנם גילאים בהם הניסיונות גדולים, לכל גיל יש את הניסיון שלו ולכל אדם באשר הוא ישנם משברים ומעידות. חובתנו ללמד את הילד שהוא צריך ויכול לקום ממעידות כי מעידה זה לא הסוף "שבע יפול צדיק וקם".

נכון, אסור לנו להקל ראש בכך, אך מצד שני צריכים גם לתת תקווה. אסור לנו להעביר לילד את המסר שאין לו סיכוי, אלא עלינו לדבר איתו בגילוי לב ובצורה בוגרת על הקשיים שהוא עובר. עלינו לשמוע את רחשי ליבו של הנער ואפילו אם ההורים יכולים, כדאי שיספרו לילד על הקשיים שהם עברו בתור מתבגרים.

מישור נוסף בו אנו כהורים צריכים לפעול, הוא בדיקת השאיפות, הרצונות ונקודות החוזק של הילד. האם הוא משתלב נכון בלימודים? מה רמת המוטיבציה שלו בלימוד? ועוד. כאשר הנער המתבגר מצליח ושמח בלימודים, לא במהרה הוא רועה בשדות זרים. אך כאשר הנער המתוסכל לא מצליח בלימודים, לא נהנה בתוך כותלי בית המדרש, כל דבר קל מפתה אותו לפזול לימין ולשמאל.

לצערי ומתוך ניסיון, הרבה תלמידים שנכשלים מוצאים אחרי בירור שרוב המעידות באו בעיקר כי הם לא מימשו את עצמם בתוך המסגרת ומתוך החלל והוואקום שנוצר מאי הצלחה בלימודים מצטבר תסכול רב. כך נוצר מעגל של תסכול שגורר מעידה ומעידה שגוררת תסכול וחוזר חלילה.

על כן עלינו כהורים, כמחנכים וכמטפלים לעבוד בשני המישורים:

האחד ללמד את המסר החשוב בחיים שאתגרים וגם מעידות יש לכולנו, זה תהליך טבעי בתוך צמיחתנו בדרך להפוך לאישיות. עלינו ללמד את הנער להילחם לפני המעידה ולהמשיך ולצעוד קדימה לעבר היעד שלנו אם חלילה מעד.

במישור השני עלינו לתת לנער כלים להצליח בתוך כותלי בית המדרש, ללמד אותו כלים חדשים שיקנו לו אהבה והצלחה בלימוד וכך יוענקו לו כוחות מחודשים להתגבר על המעידות ולהתעניין בדברים החשובים באמת

הכותב הוא יועץ, מנחה הורים ומחנך, ממציא שיטת 'שבילי הגמרא'
הרב אבי טל דמתי אינטרנט טכנולוגיה הנחיית הורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד