י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

אבל בוושינגטון הייטס: הגאון רבי זכריה געלי זצ"ל

בגיל 85 הלך לעולמו בארה"ב הגאון רבי זכריה געלי זצ"ל ראש ישיבת סונדרלנד באנגליה ורבה של קהילת קהל עדת ישורון בוושינגטון הייטס • 'בחדרי חרדים' על דמותו המיוחדת ותולדות חייו

הגאון רבי זכריה געלי זצ"ל
הגאון רבי זכריה געלי זצ"ל



קהל רב בראשות ראשי ישיבות, מרביצי תורה ואלפים רבים, ובמרכזם תלמידי קהילת קהל עדת ישורון בשכונת וושינגטון הייטס שבמנהטן ניו יורק לדורותיה, ליוו בערב שבת את הגאון רבי זכריה געלי זצ"ל ראש ישיבת סונדרלנד באנגליה ורבה של קהילת קהל עדת ישורון בוושינגטון הייטס למעלה מחצי יובל שנים, שנסתלק לאחר מחלה ארוכה בגיל 85.

רבי זכריה זצ"ל נולד בשנת תרצ"ג בעיר טופוצ'ני שבצ'כוסלובקיה לאביו רבי מנחם זצ"ל, מראשי הקהילה המקומית, שהיה חתן הגאון רבי אברהם פראגער זצ"ל ראש בית הדין בעיירה, ולאמו מרת רבקה ע"ה בתו של רבי מאיר שרגא הכהן קליין זצ"ל מבודפסט שהיה ת"ח נודע, והקפידו בכל כוחם לגדל את בניהם על אדני התורה והיראה כמסורת אבותיהם הדגולים.

לימים סיפר, שבצעירותו ראה את אביו שהחזיק בביתו קבוצת תלמידי חכמים שלמד עמהם בזמנו הפנוי, וכל ימיו התפלל שיזכה לבנים שיצמחו כמותם ת"ח ויראים.

בתקופת השואה האיומה גירשו הצוררים ימ"ש את משפחתו למחנה הריכוז ברגן-בלזן שבו אך בחסדי שמים הצליחו לשרוד. בהמשך נסתלק לבית עולמו אביו רבי מנחם ממחלת הטיפוס בר"ח ניסן תש"ה, והוא נותר בדד עם אמו ע"ה ואחותו שתבלחט"א שדאגו לו מאד.

לאחר המלחמה, הצליחה אמו ע"ה להשיג אשרת הגירה עם ילדיה הקטנים לאוסטרליה, וכששמע זאת רבי זכריה שהיה אז קודם הגיעו למצוות, הודיע כי חושש שלא ימצא בארץ זו מקום תורה בו יוכל להמשיך את מורשתו של אביו שחינכו כל ימיו לעמוד על עמל התורה ויראת השמים הצרופה, ובשל כך בחר להיפרד מהם.

זמן קצר לאחר מכן זכה לקבל אשרת נסיעה לאנגליה במסגרת תכנית מיוחדת לילדים פליטים. כשהגיע לאנגליה חיפש מקום תורה ראוי בו יוכל ללון בעומקה של הלכה, וכך מצא עצמו בחיק ישיבת "נצח ישראל" בסונדרלנד, שהוקמה באותם שנים עבור הצעירים ששרדו את מאורעות המלחמה הנוראה.

עד מהרה הפך לאחד מתלמידי הישיבה המובחרים של בית המדרש, ובמשך שעות מרובות יגע יומם וליל בעומק הש"ס והפוסקים ואף ינק רבות מהגאון רבי חיים שמואל לופיאן זצ"ל שכיהן בראשות הישיבה והיה נערץ עליו עד מאד. כן למד עם ידידו שיבדלחט"א הגאון רבי חנוך ארנטרוי ראב"ד לונדון וגאב"ד אירופה.

לא אחת התלבט אם לעזוב את הישיבה ולנסוע לאוסטרליה לבקר את אמו ואחותו, אך למרות הגעגועים העזים הוא החליט לא להפסיק את הצמיחה התורתית שלו לפסגות.

עם הגיעו לפרקו, נשא את רעייתו הרבנית אנג'לין שתחי' בתו של הג"ר רפאל פלדמן זצ"ל, שהיה רב נודע בלונדון ויחדיו הקימו את ביתם.

זמן קצר לאחר מכן, נקרא להצטרף לקבוצה של תלמידי חכמים נבחרים צעירים להקים את כולל סונדרלנד הנודע בעיר, בו היה מהאריות שבחבורה כשהמשיך להשקיע עצמו בעומק סוגיות התלמוד בהבנה עמוקה של הנושאים הרבים בכל מקצועות התלמוד וההלכה.

בהיותו בן שלושים בלבד נבחר רבי זכריה זצ"ל לשמש כראש הישיבה באלטרמה של סונדרלנד, שהפכה לישיבה לצעירי בני התורה שנולדו באנגליה. בשנים אלו החדיר בתלמידיו הרבים את יסודות התלמוד ע"פ מסורת הישיבות הקדושות, ואף הלהיב על הצעירים את הוייות התלמוד במיוחד על ידי לימוד ספרי קצות החושן ונתיבות המשפט. רבים ממרביצי התורה באנגליה וכאלו שאף גלו להרביץ תורה ברחבי העולם מייחסים את יסודות חינוכם התורתיים לדרך הלימוד שהנחיל והטמיע בהם.

לפני כארבעים שנה כשהגאון רבי שמעון שוואב זצ"ל רבה של קהילת קהל עדת ישורון בוושינגטון הייטס, שבמנהטן ניו יורק חלה, ביקש למנות רב שימלא את מקומו אחריו. היה זה לאחר שרבי זכריה זצ"ל נסע לאוסטרליה לבקר את אמו ואחותו וכשנודע שהגיע מרביץ תורה נודע מאנגליה, התבקש למסור שיעורי תורה ליהודי המקום.

בשיעורים היו רבים מקהילת קהל עדת ישורון בארה"ב ששהו במקום לרגל עסקיהם, וכששמעו את השיעורים והתפעלו מרוחב בינתו ובהירותו המיוחדת, יעצו לרבם הגר"ש שוואב זצ"ל למנותו לרב בקהילתם. הגאון רבי שמעון שוואב זצ"ל אכן קרא לרבי זכריה זצ"ל לבא ולכהן פאר כרב הקהילה, ולאחר שראה גודל הצלחתו בה, אף עזב את עול רבנותו והפקיד בידיו כל הנהגת הקהילה.

בהנהגת הקהילה החל פרק נרחב נוסף בחייו, וכך למרות שהורתו ולידתו היו מושרשים במסורת מנהגי יהדות הונגריה, כשהגיע לקהילת קהל עדת ישורון שהיתה בעיקרה יוצאי אשכנז וגרמניה, ראו בגודל מעלותיו וגדלותו בכל תחומי התורה וההלכה, והעריצוהו עד מאד. דאג להעמיק החינוך הטהור ולהרבות תורה ומסורה כבדורות עברו.

בהמשך, התבקש רבי זכריה זצ"ל לכהן כחבר נשיאות אגודת ישראל בארה"ב, כשהוא עומד על משמר החינוך הטהור ועל צרכי הדת שסופקו באותם שנים על ידי מסגרות אגודת ישראל ברחבי ארה"ב, כשקולו תמיד נשמע ברמה כמי שממשיך מסורת גדולי התורה מדור דור.

בשנים האחרונות הוציא את ספרו "זכר מנחם" על סוגיות התלמוד, ושם ניכרים היטב כוחו העיוני וגודל ידיעותיו ובהירותו המיוחדת, שבאמצעותם העמיד תלמידים הרבה.

לפני כעשור נחלש מעט ומאז החל להמעיט בעיסוקיו הרבים, עם זאת המשיך לעסוק אך בתורה ועמלה כדרכו כל השנים. לפני ארבע שנים עבר להתגורר בלייקווד בה מתגוררים כמה מילדיו, בסמיכות לבנו הנכבד רבי מאיר בתקופה האחרונה נחלש מאד עד שבליל שישי האחרון השיב את נשמתו ליוצרה במעמד בני המשפחה הרוממה.

הותיר אחריו דור ישרים מבורך. בנו הבכור הדיין הגאון רבי מנחם המשמש כאב"ד לונדון וסגן נשיא ועידת רבני אירופה, בנו רבי מאיר מלייקווד שבניו גרז'י מגדולי תומכי עולם התורה וממקורבי ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין ובניו וחתניו המכהנים כמרביצי תורה הממשיכים במורשתו המיוחדת.

הלווייתו שיצאה תחילה מבית מדרש גבוה בלייקווד במעמד קהל אלפים, המשיכה לעבר בית מדרשו שבמנהטן, שם במעמד אלפים רבים נשאו דברי מספד לדמותו הגאון רבי מאיר צבי ברגמן חבר מועצת גדולי התורה שבמשך שנים רבות הגיע לבקשתו לשאת שיעורי תורה בשבת קודם יציאת חלק מבני הקהילה למנוחתם בהרים.

לאחר מכן ספדו לו נשיא מועצת גדולי התורה דאמריקה האדמו"ר מנובומינסק והגאון רבי ישראל מנטל רב קהל עדת ישורון בארה"ב.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
רבי זכריה געלי הלוויה ברוך דיין האמת וושינגטון הייטס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד