י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סערה בכוס יין: נחשף מכתב מזכירו של הרבי מחב״ד

בשבועות האחרונים מתנהל בחסידות חב״ד דיון ציבורי נוקב עקב העמדתו למכירה פומבית של גביע הקידוש הרבי מחב"ד זצ"ל • מסמך שהגיע לידי 'בחדרי', עושה סוף לסאגה ומוכיח כי הגביע אכן שימש את הרבי

הרבי מחב"ד. צילום: ארכיון 'בחדרי'
הרבי מחב"ד. צילום: ארכיון 'בחדרי'



בשבועות האחרונים מתנהל בחסידות חב״ד דיון ציבורי נוקב עקב העמדתו למכירה פומבית של גביע הקידוש של הגה״ק רבי מנחם מענדל שניאורסאהן זצ״ל, הרבי מליובאוויטש. הגביע שצפוי להימכר מחר (שלישי) בערב, בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים במחיר פתיחה של 64,000 ש"ח, גרר מחאה גורמים בכירים בחסידות חב"ד.

אחד הגורמים לסערה הוא הפרסום על כך שלגביע מצורף אישור המעיד כי הוא היה שייך לרבי, בחתימתו של הרב יהודה קרינסקי, מי שהיה מזכירו של הרבי זצ״ל ונחשב ליד ימינו במשך שלושה עשורים. קרינסקי אף מונה בזמנו על ידי הרבי להיות אחראי על עזבונו האישי ולנהל את המוסדות המרכזיים של חב״ד. בעקבות זאת, בכמה מקומות, טען קרינסקי, כי הגביע אינו של הרבי וכי מעולם לא אישר עובדה כזאת. ממסמכים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי המציאות מסובכת הרבה יותר.

במסמך שהגיע לידי 'בחדרי' וכולל שישה עמודים מופיע צילום של הגביע משש זוויות שונות ועל כל אחת מהן מופיע אישור בכתב ידו של הרב יהודה קרינסקי: ״הנני להעיד בזה שהגביע שבתמונה הרבי השתמש בו במשך זמן. יהודא קרינסקי״. המסמכים נבדקו ע"י מומחי כתב יד והינם המסמכים המקוריים, וכתב היד הינו מקורי ולא צילום או הדפסה. המסמכים, אשר מציגים תמונה חד-משמעית בדבר ההיסטוריה של הגביע, מובילים לתהייה: מה עומד מאחורי האישורים של מזכיר הרבי מליובאוויטש והאם הגביע אכן הינו הגביע המיתולוגי של הרבי?

גורמים בחסידות שהסכימו לשוחח עם 'בחדרי חרדים' מסבירים כי ״האישור שהרב קרינסקי נתן, לכאורה - ניתן כנראה על דעת זה שהגביע יישמר ברשותו של הבעלים הנוכחי ולא על דעת זה שהוא יתחיל להיסחר ולהסתובב בבתי מכירות פומביות, דבר שלא מכבד את הרבי ולא מכבד את חב״ד. אצלנו בחב״ד רגישים מאוד לספרים ולחפצים שהיו שייכים לרבי ומסתובבים בחוץ - הן מסיבות רוחניות והן מסיבות נוספות שקשה להסביר למי שלא חלק מחב״ד״.


בהתייחסות ראשונה לסערה סביב הגביע, מסביר מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות 'קדם', את הצד של 'קדם' בעניין. "אין לנו ספק שהגביע הזה הוא הגביע של הרבי. יש לכך אישורים כתובים וגם מלכתחילה כשפרסמנו את דבר מכירת הגביע, ציינו במפורש שהדבר מאושר בכתב על ידי גורמים מוסמכים. עם זאת, מפאת הרגישות, לא פרסמנו את האישורים באתר שלנו על מנת שלא לפגוע באף אחד. יחד עם זה, יכול להיות שהגביע המוצע למכירה הוא איננו אותו הגביע המכונה 'כוס של ברכה', שהרבי השתמש בו בקביעות, אלא גביע נוסף שהרבי השתמש בו בתקופה מוגבלת מסוימת. זה גם יכול להסביר אולי חלק מהטענות שנשמעות בנושא״. לדבריו, התמונה שפורסמה לצד הגביע, יכלה להוות סיבה נוספת לחוסר ההבנה שכן מדובר היה בתמונה להמחשה בלבד, בעוד מופיע בה ככל הנראה, גביע אחר של הרבי.

ארן מוסיף כי ״אנו מודעים לרגישות הקיימת בנוגע למכירת פריטים כאלה ואנחנו בהחלט רגישים לכך מאוד. דווקא בגלל זה היה חשוב לנו לפרסם את דבר המכירה ולא לערוך את המכירה בפרופיל נמוך, בכדי שאנשים יידעו שזה קורה. יחד עם זה, חשוב להבין שבית המכירות, כמו כל בית מכירות בעולם, הוא אינו הבעלים של הגביע ואינו צד משפטי בנושא. אנחנו בסך הכל מתווכים בין הבעלים לבין הציבור וחשוב לנו לעשות את זה בכל המקצועיות, היושרה והרגישות הנדרשים לכך״.

צילום הגביע והצהרת הרב קרינסקי





כזכור, תחילתה של הסערה ביום שני שעבר כאשר באירוע של חב"ד בניו יורק התייחס הרב קרינסקי בנאום שנשא באנגלית למכירת הגביע ולפרסומים בדבר אישור שלו לכך. באירוע, אמר הרב קרינסקי, "שמעתי שהשתמשו בשם שלי לאמת שזה היה של הרבי, וזה מרמה", הר' קרינסקי אף הוסיף, "שלחתי מייל ל'קדם' בירושלים ואמרתי להם שלא ימכרו את זה ככה".

ואכן, במייל שנשלח ל'קדם' ופורסם בכלי תקשורת בארה״ב, נכתב: "לידיעתכם, כל מכתב אימות של הגביע הזה, הנושא את חתימתי הוא הונאה. התמונה של הגביע איננה התמונה של גביע שהיה בשימוש על ידי הרבי. אני ממליץ כי תסירו את הפריט מהמכירה הפומבית". בהתייחסות לפנייתו של הרב קרינסקי מציינים ב'קדם' כי במייל תגובה ששלחו לרב קרינסקי ביקשו ממנו להתייחס ישירות למסמכים המעידים על כך שהגביע אותנטי. יתר על כן, הציעו ב'קדם' כי באם יש ראייה מסוימת לזיוף המסמכים ישמחו לפנות יחד עם קרינסקי למשטרה. לטענת 'קדם', קרינסקי לא השיב להודעתם ואף לא הגיב להצעותיהם לקיים שיחה מסודרת בנושא.
הרבי מחבד גביע הרב קרינסקי סערה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד