כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

אחרי ארבע וחצי שנים: עוזר הבכיר החרדי זוכה

הוא חזר משיעור של הגר"ע יוסף זצ"ל, נקלע להפגנה ועצר להתבונן מתוך סקרנות, שוטר שעצר אותו, העיד בביהמ"ש כי ראה אותו ממרחק מטרים ספורים מדרדר פח בוער וכי שמר על קשר עין איתו עד למעצר, אולם פרקליטו הצליח להוכיח כי עובדה זו אינה נכונה והוציא אותו זכאי לחלוטין • במשטרה מגיבים ל'בחדרי': "יותר מתמוהה הבחירה לעסוק במקרה בודד שהתרחש בשנת 2013"

התמונה שיצרה סדק באמינות גרסת השוטר
התמונה שיצרה סדק באמינות גרסת השוטר





בית משפט השלום בירושלים - זיכה צעיר חרדי מעבירות של התפרעות וחסימת הכביש בצומת בר אילן בירושלים.

נגד הצעיר, אז בן 18 וכיום עוזר של בעל תפקיד בכיר בעיריית ירושלים, הוגש כתב אישום על רקע השתתפותו בהפגנה בצומת בר-אילן נגד מעצרו של הרב יורם אברג'ל בשנת 2013, בחשד לסחיטה באיומים על רקע מערכת הבחירות הסוערת לראשות עיריית נתיבות. במהלך הפגנה זו, נחסמה הצומת בידי 800 אנשים ביניהם הנאשם. הצעיר הואשם כי דרדר פח אשפה בוער (צפרדע) יחד עם מפגינים נוספים לעבר הצומת, חסם אותה, והתסיס מפגינים אחרים לחסום את הצומת.

ההפגנה בצומת בר אילן (ארכיון)

הנאשם, באמצעות עו"ד אריאל עטרי, טען כי היה בדרך לביתו לאחר שיעור של הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל בבית הכנסת בשכונת הר נוף, וכי עצר בצומת בגלל סקרנות והתבונן באירועים מהצד, וזאת מבלי שנטל חלק באירועים. במהלך המשפט הביאה התביעה שורה של קציני משטרה שהעידו נגד הנאשם.

במהלך המשפט העיד רב פקד אמיר בן קיקי, כי במהלך ההפגנה זיהה את הנאשם מבצע את העבירות. עם זאת, בן קיקי אישר בחקירתו הנגדית, כי אינו זוכר את פרטי ההפגנה וכי כל עדותו היא על סמך דברים שרשם במזכר מיד לאחר המעצר. בן קיקי טען, על סמך המזכר, כי ראה את הצעיר מבצע את העבירות ממרחק מטרים ספורים וכי שמר על קשר עין איתו עד למעצר. לאור עדות זו, ביקשה התביעה להרשיע את הנאשם לפי כלל משפטי שנקרא "הקפאת הזכירה בעבר". לפי כלל זה כאשר שוטר מעיד שאינו זוכר אירוע, ניתן להגיש את הדברים שרשם לאחר האירוע, כאילו העיד אותם בבית המשפט ולהרשיע את הנאשם, למרות שהנאשם לא יכול היה לחקור את השוטר בחקירה נגדית בבית המשפט.

פח בוער במרכז הכביש בהפגנה (ארכיון)

לדברי עו"ד עטרי, מדובר בטיעון בו מרבים להשתמש שוטרים לאחר מעצר מפגינים חרדים, ובאמצעותו הם מצליחים להתחמק מחקירה בבית המשפט בשאלה אם אכן ראו את העבירה עליה הם מעידים. מול בקשת התביעה, טען עטרי שלא מתקבל על הדעת שאדם יורשע על סמך עדותו של עד - שאינו מסוגל לשחזר מה קרה בבית המשפט. עוד טען, כי בדרך זו, אין כל משמעות לניהול ההליך המשפטי.

השופט שמואל הרבסט מבית משפט השלום בירושלים, החליט לזכות לחלוטין את הנאשם, ובכך קיבל את טענתו של עוה"ד עטרי וקבע שאין מקום לבסס הרשעה על הדברים שרשם בן קיקי לאחר האירוע, אם אינו יכול לזכור את מה שארע, בבית המשפט. יחד עם זאת, ציין השופט "כי אין בכך תלונה או טענה כלפי הקצין בן קיקי, אשר נאלץ לפזר בעת שירותו במשטרה הפגנות רבות ומורכבות, ולא נדרשת ממנו היכולת לזכור כל אחת מהן לפרטיה".

השופט נימק את הזיכוי בכך שהקצין לא זכר את האירוע בבית המשפט ומילא דו"ח קצר ביותר, לאחר האירוע, במקום למלא דו"ח פעולה מפורט בזמן אמת. השופט הרבסט אף לא היה מוכן לסמוך על עדותו של רב-פקד בן קיקי לאחר שהעו"ד הציג תמונה שהצביעה על כך שהדברים שרשם בן קיקי – לא עלו בקנה אחד עם המציאות.

בן קיקי רשם במזכר "הגעתי אליו והודעתי לו שהוא עצור תוך שאני אוחז בו בחלק גופו העליון על מנת שלא יימלט...", ולא נגע בחלק גופו התחתון. אלא, שתמונת המעצר מלמדת כי המעצר בוצע באמצעות שוטר אחר, וידו של בן קיקי נשלחה לכיוון פלג גופו התחתון של הנאשם, ולא זה העליון כפי שציין בדוח המעצר. "מכאן שיש לראות את המזכר הנ"ל באור ספקני יותר" אמר השופט.

השוטר בן קיקי "אוחז בו בחלק גופו העליון על מנת שלא יימלט..."

במהלך הסיכומים טען עורך הדין עטרי כי ניתן היה לצפות שאם הנאשם דחף מיכל אשפה בוער - ידיו היו מלוכלכות בשעת המעצר, כשבפועל - ידיו היו נקיות. בית המשפט קיבל את הטענה שמדובר בראיה לנקיון כפיו של הנאשם וקבע כי "נקיון כפים זה מלמד כי יש לזכות את הנאשם".

יחד עם זאת, השופט הבהיר כי אין בזיכוי כדי להעביר ביקורת על בן קיקי ופועלו. "תפקידם של השוטרים וקציני המשטרה בכל הכרוך בטיפול ראוי בהפרות סדר, הינו קשה וכפוי טובה וראוי להכרת טובה ולהערכה רבה. דווקא בשל ריבוי המקרים והדמיון בנסיבותיהם, יש לבחון באורח מדוקדק את המסמכים בהם הוטבע זיכרונם של העדים הרלבנטיים, וככל שמסמכים אלו קצרים יותר בניסוחיהם, כך גדל הצורך בעיון מדוקדק וקפדני יותר".

עורך הדין אריאל עטרי, סנגורו של הנאשם, מסר בתגובה כי "בית המשפט זיכה את הנאשם זיכוי מוחלט תוך אמירה ברורה שהגיע הזמן לשים קץ להרשעת חפים מפשע על סמך השימוש הנפוץ של שוטרים בטענה 'אני לא זוכר כי עבר הרבה זמן'. טענה זו משמשת בסיס להרשעות שווא רבות מאחר שלא ניתן לחקור את השוטרים בחקירה נגדית ולבדוק מה קרה במציאות ואם באמת ביצע הנאשם את העבירה".

עו"ד אריאל עטרי. צילום: פלאש 90

במקרה זה, כך עטרי, "גם עדותו של עוזר המפכ"ל לא הועילה למשטרה כשהוכחנו שהקצין שעצר את הנאשם לא זכר כלום, גם לא את האלימות שנקט כלפי הצעיר החרדי. לאור העובדה שהצתת מיכל האשפה וודאי הייתה משחירה את ידיו של הנאשם, השופט שמואל הרבסט גם קבל את טענתנו שידיו הנקיות עם מעצרו, הינן ראיה ל...'ניקיון כפיו' וזיכה אותו זיכוי מוחלט. אני תקוה שהזיכוי יוביל לחשבון נפש של המשטרה".

ממשטרת ישראל נמסר ל'בחדרי' כי החשוד נעצר לפני כארבע וחצי שנים, בחשד כי נטל חלק פעיל בהתפרעות אלימה ובתום חקירתו הוגש נגדו כתב אישום. בימ"ש אכן קבע כי מדובר בהפגנה אלימה בה היה נוכח החשוד, אולם החליט לזכותו מחמת הספק. "יותר מתמוהה הבחירה לעסוק במקרה בודד שהתרחש בשנת 2013, שכן מאז התרחשו מאות הפרות סדר שונות באזור ע"י מתפרעים שנעצרו, הואשמו ובהמשך הורשעו בגין מעשיהם הפסולים. כך או אחרת, משטרת ישראל תמשיך לאכוף את החוק ולפעול כנגד כל גורם שיפר את הסדר הציבורי ויסכן את שלום הציבור וביטחונו, בכל זמן ובכל מקום".

וזהו לא הזיכוי הראשון

מדובר בכתב אישום נוסף במהלך השנה האחרונה, בה זוכו לחלוטין נאשמים שהשתתפו בהפגנות, בעקבות אי אמינות גרסאות השוטרים או בעקבות ספק לגבי זהות הנאשם. במקרה הראשון בשלהי חודש אייר, זוכה מפגין חרדי מתקיפת שוטרת, לאחר שסרטון שהציגה ההגנה הוכיח כי בניגוד לעדויות השוטרים, המפגין לא תקף את השוטרת באגרופים ולכל היותר דחף את ידה.

במקרה השני שפורסם לראשונה ב'בחדרי' בחודש סיון, הואשם אחר כי דחף פח אשפה שהתדרדר לצומת כיכר השבת ואף התנגד למעצר. השוטרים ערכו שיחזור מפוברק והנאשם זוכה לחלוטין ע"י הפרקליטות לאחר שהתעורר ספק לגבי זהות מבצע העבירה.

במקרה השלישי, בעקבות גילוי סתירות חמורות בעדויות שוטרים, הביאו שופט בבית משפט בירושלים לקבלת הכרעה חריגה בישראל - זיכוי מוחלט של אברך שהואשם בתקיפה חמורה של שוטר במהלך הפגנות 'הפלג' בבירה. האברך נעצר כשהוא בדרכו לרכישת תרופה כשבנו על ערש דווי.

במקרה הרביעי חסיד ברסלב זוכה לחלוטין מאשמה לאחר שהציג תיעוד וידאו - שסתר את עדויות השוטרים. העלם הצעיר בן ה-17 ריתק בעדותו את השופטים וסיפק להם תיאור מזווית ראייתו לחוויה שבהשתתפות בהפגנות הללו. "זה כמו לראות סרט חי" אמר, "דוחפים פחים, שוטרים באים, הילדים בורחים. ברגיל, כמה עצורים, כמה שאני מספיק לראות. אצלי זה מאוד מעניין, אני לא יודע אם אצלך, אבל לראות הפגנה זה כמו לראות סרט חי".

כפי שהתפרסם לראשונה ב'בחדרי', באמצע חודש דצמבר 2017 זוכה אדם חמישי מאישומים של השתתפות בהפגנה, לאחר ניהול הליך הוכחות. בעקבות תיעוד וידאו שהתגלה במהלך ניהול משפט של צעיר מהפלג שהואשם בהתפרעות ותקיפת שוטר, הפרקליטות החליטה לחזור בה מכתב האישום ובית המשפט זיכה את הנאשם. במסגרת ההליך, נוכח תיעוד הוידאו, התגלו סתירות בעדויות השוטרים שעל סמך דבריהם הוגש כתב האישום.

במקרה השישי בשלהי חודש דצמבר, מפגין חרדי זוכה בעקבות תיעוד וידאו המוכיח כי שוטרים שיקרו בעדויותיהם. במהלך הפגנה בסמוך ללשכת הגיוס בירושלים נזרקה אבן לעבר ניידת משטרה. חוזר בתשובה שחלף במקום נעצר והואשם. השוטרים טענו כי הם ראו את המפגין מיידה את האבן, אלא שבתיעוד נראים השוטרים כשגבם אל מיידה האבן, בעקבות כך הנאשם זוכה מהשלכת האבן.

כשבוע לאחר מכן בינואר 2018, התפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים' על זיכוי של אדם שביעי, לאחר שנעצר בהפגנות 'אסיר אילת' והואשם בהשלכת מחסום משטרתי לעבר הכביש. אמנם עדות השוטר הייתה אמינה, אך לא הוכח שהנאשם הוא זה שביצע את העבירה. "לא הוכח, ודאי לא ברמה הנדרשת להרשעה במשפט פלילי, כי הנאשם הוא זה שהשליך את המחסום לכביש וכי הוא זה שנעצר בשטח על ידי הקצין. אני מזכה את הנאשם מהעבירות המיוחסות לו בכתב האישום" אמר השופט.

במקרה השמיני, המתפרסם אף הוא לראשונה ב'בחדרי', צעיר שהואשם כי דרדר פח אשפה בוער לעבר צומת בר אילן במהלך הפגנות על מעצרו של הרב יורם אברג'ל זצ"ל, חסם את הכביש ואף התסיס מפגינים אחרים. הנאשם, עוזר של בכיר בעיריית ירושלים, כפר וטען כי חזר משיעור תורני לעבר בית מגוריו וכי עמד שם רק כ'סקרן' ולא היה שותף פעיל בהפגנה. השופט זיכה אותו לחלוטין לאחר שקבע שאין כל ראייה פורנזית שמוכיחה כי הצעיר היה מעורב בגרירת פח בוער, וכי בגדיו וידיו נמצאו נקיות.
זיכוי מכתב אישום הפגנה בבר אילן הרב אברג'ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד