כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סין ייצרה מחשב-על המבצע 1,000 טריליון חישובים בשניה

סין ייצרה מחשב-על ראשון המבוסס על שבבים תוצרת סין וכולל מערכת קירור חדשנית שעשויה לשמש את דור העתיד של מחשבי העל • ה-Sunway, שמו של המחשב, צפוי להיכלל בין 20 המהירים בעולם

  • ג' חשון התשע"ב
סין ייצרה מחשב-על המבצע 1,000 טריליון חישובים בשניה

סין ייצרה את מחשב העל הראשון שלה, המבוסס על מיקרו-מעבדים מתוצרת סינית. מדובר בהתקדמות מפתיעה, גם בעיניהם של מומחים אמריקאיים למחשבי על. ארגוני ממשל ותעשיה הודיעו על פריצת הדרך הטכנולוגית בשבוע שעבר בג'ינאן שבסין.

המכונה החדשה, שזכתה לשם Sunway BlueLight MPP, הורכבה בחודש ספטמבר במרכז הלאומי למחשבי על בג'ינאן, בירת מחוז שנדונג שבמזרח סין. המערכת בבסיס ה-Sunway מסוגלת לבצע 1,000 טריליון חישובים בשניה (פטאפלופ) והופכת את מחשב העל לאחד מ-20 המהירים בעולם בקטגוריה שלו. מחשב העל מורכב מ-8,700 מיקרו-מעבדי ShenWei SW1600 שעוצבו על ידי מוסד מחשוב סיני ויוצרו בשנגחאי.

כיום מצויים הסינים שלושה דורות מאחורי ארכיטקטורות ייצור השבבים הנהוגות במדינות המובילות בייצור שבבים, דוגמת ארה"ב, דרום קוריאה, יפן וטאיון. "זוהי הפתעה", אמר ג'ק דונגרה, מדען מחשבים באוניברסיטת טנסי ומנהל פרויקט ה-Top500, רשימת המחשבים המהירים בעולם. בסתיו שעבר יצר בסין מחשב על נוסף, ה- Tianhe-1A, סנסציה -כאשר קוטלג במהרה כמחשב המהיר בעולם, בטרם הוחלף באביב על ידי יריבו היפני, מחשב ה-K שעוצב על-ידי פוג'יטסו.

אך לעומת ה-Sunway, ה- Tianhe הורכב משבבים אמריקאיים תוצרת Nvidia ואינטל, זאת למרות שמערכת המתגים הפנימית שלו תוכננה על-ידי מהנדסים סינים. באופן דומה, מחשב ה-K התבסס על שבבי Sparc, שתוכננו במקור על ידי סאן מיקרוסיסטמס בעמק הסיליקון. לדברי ד"ר דונגרה, שיא הביצועים התיאורטי של Sunway הוא כ-74% ממהירות המחשב המהיר ביותר בארצות הברית, מחשב העל יגואר 74. מחשב זה משמש את משרד האנרגיה האמריקאי ונחשב למחשב השלישי המהיר ביותר בעולם. משרד האנרגיה בארה"ב מתכנן לבנות שלושה מחשבים נוספים שיוכלו להריץ 10 עד 20 פטאפלופים. כמו כן פצחה ממשלת ארה"ב במאמץ להגיע כבר בעשור הנוכחי למחשב שיוכל לבצע אקסאפלופ, כלומר מיליון טריליון פעולות מתמטיות בשניה. זאת למרות שמדעני מחשב רבים מסכי מסכימים כי הטכנולוגיה הנחוצה לכך לא קיימת עדיין.

בניית מחשב שכזה מרכיבים קיימים ידרוש כמויות עצומות של חשמל, שוות ערך לכמות המיוצרת על ידי תחנת כוח גרעיני בינונית. בניגוד לכך, ציין ד"ר דונגרה כי כמות החשמל הנצרכת על-ידי מחשב העל הסיני החדש צנועה יחסית; כמגה וואט אחד, כך על פי דיווחים שנמסרו בוועידה בה הוצג המחשב. לשם השוואה, מחשב ה-Tianhe צורך כארבעה מגה-וואט והיגואר כשבעה.

מעבדי ה-ShenWei מבוססים ככל הנראה על אותם עקרונות עיצוב בהם בחרה אינטל, כך לפי השוואה למספר מחשבי על בארה"ב. קיימים עדיין חילוקי דעות לגבי התאמתן של טכנולוגיות הקירור של מחשב העל לעיצובים עתידיים שיבצעו אקסאפלופ חישובים. תמונות של מחשב ה-Sunway חושפות מערכת מורחבת של קירור במים שעשויה להוות התקדמות משמעותית בעיצוב המכונות המהירות ביותר. "התאמת מערכת הקירור היא שלב קשה ביותר", אמר סטיבן וואלס, מדען ראשי בקונווי מחשבים הייצרת מחשבי על. "אם לשפוט לפי מערכת הקירור, מדובר בעיצוב רציני. הם רודפים אחר הניצחון".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד