כ"ד אייר התשפ"ד
01.06.2024

למה יותר בטוח לנסוע ברכב עם סבא וסבתא?

שמואל אבואב, מנכ"ל 'אור ירוק', מגלה בטורו השבועי עובדות מפתיעות: הזקנים זהירים בהרבה - ולא לחינם נצטווינו לכבדם ולהדרם

למה יותר בטוח לנסוע ברכב עם סבא וסבתא?

התורה אינה מסתפקת בציווי לכבד את הזקן באופן ממשי, 'מפני שיבה תקום', אלא גם לכבדו באופן פחות מעשי ויותר אמיתי, 'והדרת פני זקן'.

יתכן שבכפל ציוויים זה, מרמזת התורה שאין להסתפק בצד המעשי של הציווי לכבד את הזקנים, אלא יש לכבדם גם באופן פנימי יותר, ולהדור את פניהם גם כשאין צורך לקום בפניהם.

יתכן גם שבדברים אלו מכוונת התורה אל המרווח שבין כיבוד הזקנים בו אנו מצווים, לבין הנטייה האנושית לנוד בראש לזקן, ואף לקום בפניו, אבל בלב פנימה להצטער עליו שאינו עוד כשהיה.

מחקר חדש נותן סיבה נוספת להבין שלא זו העמדה הראויה כלפי הזקנים, להדור פני זקן ולכבד את הורינו והורי הורינו, על אף גילם המתקדם.

על פי המחקר, הסיכון של ילדים להיפגעות בתאונה קטן ב 50% כשהוסעו על ידי סבא וסבתא בהשוואה להסעת ההורים. ובפשטות, יותר בטוח לילדינו לנסוע במכונית עם סבא וסבתא, יותר מאשר במכונית שלנו.

למרות הירידה במיומנויות הגופניות והמנטליות השונות, הנלוות לתהליך הזקנה – הנהגים המבוגרים, כך מסתבר, לרוב, זהירים יותר בכביש.

בסקר רחב היקף שערכה הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים האמריקאית (NHTSA ) נבדקה מידת החשיפה לסיכון – לתאונה, של ילדים, בהשוואה בין הורים לבין סבא וסבתא. ובו התגלה, כאמור, שיותר בטוח לנסוע עם סבא וסבתא.

על פי המחקר, שהתבסס על נתונים שנאספו בקרב קרוב ל 12 אלף ילדים, אוכלוסיית הסבים והסבתות מהווה חלק עיקרי מהנהגים המסיעים את הילדים. המחקר גילה עוד כי הסבים והסבתות מסיעים יותר ילדים בני 4-12 ופחות ילדים עד גיל 3.

מהממצאים עולה שהילדים בטוחים יותר כשהם מוסעים ע"י סבים וסבתות מאשר על ידי ההורים.

אחד ההסברים האפשריים לנתונים, על פי המחקר, הוא הימנעות גבוהה יותר של המבוגרים מלקיחת סיכונים, בהשוואה להורים הצעירים יותר. ייתכן גם כי הסבים והסבתות "נלחצים" מנסיעה עם "מטען רגיש" כמו נכדים ומאמצים הרגלי נהיגה זהירים יותר.

אלא שלצד זהירותם של הנהגים המבוגרים, הם גם אוכלוסייה פגיעה ביותר בתאונות דרכים, כנוסעים וכהולכי רגל.

מנתוני "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי 900 בני אדם, בני 65 +,נפגעו במחצית הראשונה של השנה (ינואר- יולי 2011) בתאונות דרכים ו-103 מהם נפצעו קשה.

כשלושים קשישים בני 65 ומעלה, נהרגו בתאונות דרכים במחצית הראשונה של השנה.

4 קשישים בלבד נהרגו כנהגים ברכב, 4 קשישים נוספים נהרגו כנוסעים ברכב ועוד 17 קשישים נהרגו היו הולכי רגל .

מהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד עולה, כי מספר הקשישים שנהרגו בעודם ברכב כנוסעים או כנהגים פחת בכ 50% במחצית הראשונה של 2011, לעומת המחצית הראשונה של 2010, ואילו מספר הקשישים שנהרגו כהולכי רגל פחת בכ 10% בלבד.

חובתן של הרשויות המקומיות לפעול לשיפור הבטיחות בדרכים באזורים בהם יש ריכוז גבוה של קשישים: להוסיף מעברי חצייה מוסדרים בסביבת מועדוני קשישים, בתי דיור מוגן ובתי חולים, להאריך את משך הזמן של האור הירוק ברמזורים, להציב שילוט גדול וברור ולהנמיך את שולי המדרכות. בנוסף, יש לשפר את רמת הנגישות של התחבורה הציבורית לאוכלוסיית הקשישים, במטרה לעודד שימוש בה כאמצעי תחבורה מועדף. ולהעמיק את ההסברה בקרב הנהגים ובקרב בני הגיל השלישי לסכנות שבדרך. כך נהדור האמת פני זקן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד