י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

המדינה יוזמת: יוגדל הקנס על שימוש בנייד בנהיגה - ויינתנו תמריצים למי שיוותר עליו

הרשות לבטיחות בדרכים ממליצה כי בעבירה שנייה מסוג זה יוגדל הקנס ל-4,500 שקל. בפעם השלישית - הנהג יועמד לדין ורישיונו ייפסל למשך 30 יום. הבוקר פסק בית המשפט כי אסור לאחוז בסמארטפון בעת נהיגה – גם אם לא עושים בו שימוש

שימוש בטלפון בזמן נהיגה. צילום אילוסטרציה: דוברות המשטרה
שימוש בטלפון בזמן נהיגה. צילום אילוסטרציה: דוברות המשטרה



השימוש בסמארטפון בזמן בנהיגה מגדיל פי עשרה את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים, אבל איסור מוחלט על הנהגים להשתמש בטלפון הנייד אינו ישים – כך עולה מדו"ח שחשפה היום (ג') הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). הדו"ח מסכם את מסקנות הוועדה הציבורית שהוקמה לפני שנה, לצורך בחינת הדרכים לצמצום התאונות שנגרמות עקב שימוש בסמארטפון.

מהדו"ח עולה, כי למרות הסיכון הידוע של ההתעסקות בנייד בזמן נהיגה, אין למדינה נתונים ברורים אודות מספר תאונות הדרכים שנגרמות בנסיבות אלה. הסיבה המרכזית לכך היא קושי בהוכחת שימוש בסמארטפון בחקירת התאונה. על כן, הוועדה הציבורית, בראשות אלוף (במיל') נמרוד שפר, ממליצה לקדם חקיקה שתאפשר למשטרה להשתמש בנתוני תעבורת הנתונים בסמארטפון של נהג המעורב בתאונת דרכים חמורה וזאת מבלי שיידרש להוציא צו שופט.

עוד קובע הדו"ח, כי יש להכביד את הענישה במקרים של קריאה או כתיבה בסמארטפון בזמן נהיגה, כך שבעבירה שנייה מסוג זה, שתתבצע במהלך שנתיים, הקנס יוגדל ל-4,500 שקל. בפעם השלישית - הנהג יועמד לדין ורישיונו ייפסל מנהלתית למשך 30 ימים.

בתוך כך, הבוקר (ג') פסק בית המשפט העליון כי אסור לאחוז בסמארטפון בעת נהיגה – גם אם לא עושים בו שימוש. בית המשפט נדרש לנושא בשל עתירה, שנדחתה, של נהג שהורשע בעבירת שימוש במכשיר הנייד.

חברי הוועדה נפגשו עם יזמים ומומחים כדי לבחון את הפתרונות הטכנולוגיים הקיימים להפחתת השימוש בסמארטפון. בין השאר, מדובר בטכנולוגיות שמנטרלות את פעילות הסמארטפון בסביבת הנהג, מבלי לשבש פעילות סמארטפונים של נוסעים אחרים ברכב.

בחודשים הקרובים תעבוד הרשות לבטיחות בדרכים על תוכנית לצמצום השימוש בסמארטפון בנהיגה על סמך ממצאי דו"ח, ובמסגרתה יוחלט האם לחייב נהגים להתקין ברכבם מערכות שמונעות התעסקות בנייד. מסתמן כי החלטה כזו, אם תתקבל, תוחל בשלב ראשון רק על נהגי אוטובוסים ומשאיות - שייאסר עליהם כל שימוש בנייד לרבות שיחה באמצעות דיבורית.

לצד זאת, ייבחן תמרוץ כספי או אחר של נהגים בכלי רכב פרטיים לעשות שימוש בטכנולוגיות המונעות את השימוש בנייד, בדגש על מסרונים. הדו"ח מדגיש כי "יש הכרח לבחון ולהמליץ על פתרונות טכנולוגיים ספציפיים יעילים. פתרונות לא יעילים, לא רק שלא יתקבלו בקרב נהגים אלא שהם עלולים לגרום לעליה בהיסח הדעת של הנהגים בניסיונם לתפעל את הטכנולוגיות. תישקל עדיפות לטכנולוגיות המונעות קריאה וכתיבה בסמארטפון באמצעות השתקת הסאונד ומתן מענה אוטומטי למסרונים".

לדברי מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל, "לכולנו ברור כי לשימוש היומיומי הגובר שלנו בנייד בנהיגה יש חלק מהותי על אופן הנהיגה שלנו והסיכוי שנהיה מעורבים בתאונה. בכל העולם ישנה בעיה לכמת את התופעה לכדי מספרים, אך אנו בחרנו לבחון את הנושא על אף החסר בנתונים הללו. כבר מ-2012 ישנה עלייה במספרי ההרוגים בכל שנה בעולם, והדעה הרווחת היא כי לסמארטפונים ישנו חלק בכך. הוועדה הגישה לנו דו"ח מפורט שבוחן את הנושא באספקטים שונים ואנו לקחנו את מסקנות הוועדה והמלצותיה ותרגמנו למסמך עבודה במטרה למנף ולפעול לקידום הטיפול בתופעה".

יו"ר הוועדה שפר, הוסיף כי: "נושא הסמארטפונים ונהיגה הינו נושא לוקה בחסר מבחינת מידע בארץ ובעולם, דבר שהקשה ואתגר את הוועדה לא פעם. על אף זאת, הוועדה הצליחה לשפוך אור על נושא זה בתחומים השונים. אני מקווה שעבודת הוועדה והמלצותיה יתנו פתרון מעשי לרלב"ד ולגופים נוספים למגר את תופעת ההיפגעות משימוש בסמארטפונים בנהיגה".
שימוש בנייד טלפון בנהיגה רשות הלאומית לבטיחות בדרכים תאונות דרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד