כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ראש בראש • מי הם שני האישים העשוים לכבוש את ראשות העיר

לקראת הכרעת הגר"ח קנייבסקי והגר"ג אדלשטיין מי יהיה נציג 'דגל' לראשות העיר ב"ש, 'בחדרי' עם פרופיל על שני השמות שמהם ייצא אחד • היתרונות והחסרונות; הבולדוזר ובעל הגמ"ח, לעומת מי שכוחו העיקרי הוא בסיוע לאזרח הקטן • מיוחד

משה מונטג ושמוליק גרינברג
משה מונטג ושמוליק גרינברג



הקרב על בית שמש: בימים הקרובים, עשויה מפלגת 'דגל התורה' לקבל הכרעה מהותית. מדובר בשאלה שמסעירה את המגזר החרדי בכלל, אך את העיר בית שמש בפרט: האם 'דגל התורה' תריץ מועמד מטעמה לראשות העיר.

לא זו בלבד, אלא שגם אם ב'דגל' תתקבל החלטה עקרונית להריץ מועמד, עדיין יצטרכו בכירי המפלגה 'לשבור את הראש' ולהחליט, מי מבין שני נציגיה הבכירים בבית שמש יזכה במועמדות לראשות העיר מטעם המפלגה: שמוליק גרינברג, או משה מונטג. 'בחדרי חרדים' עושה סדר ומציג את היתרונות והחסרונות של כל מועמד ואת מפת השיקולים העומדים על הפרק אשר עשויים להכריע את הכף במאבק הפנים הליטאי.



גרינברג בהתייעצות אצל ראש הישיבה הגריג אדלשטייןצילום: גרינברג בהתייעצות אצל ראש הישיבה הגריג אדלשטיין
גרינברג בהתייעצות אצל ראש הישיבה הגריג אדלשטיין


שמוליק גרינברג - מאייש את תפקיד סגן ראש העיר כבר קדנציה שניה ברציפות. במקביל הוא מחזיק תיק ח"ן, תחבורה ומתנ"סים. במסגרת תפקידו הוא אחראי, בין היתר, על אירועי תרבות בולטים במגזר החרדי, דבר המעניק לו פופולריות לא מבוטלת בקרב תושבי העיר; אולם, ראוי לציין כי כוחו העיקרי של גרינברג הוא דווקא בעזרה וסיוע לאזרח הקטן: פניות ציבור, ארנונה ונושאים דומים.

מנגד, תיק התחבורה, שגם אותו מחזיק גרינברג, גורם לפגיעה מסוימת בשמו הטוב, זאת משום שמצב התחבורה הציבורית בעיר גרוע. לטענתו, הוא פעל רבות לשיפור מערך התחבורה לטובת התושבים, אך בסופו של דבר מדובר בדברים שאינם תלויים בו אלא בעיכובים טכניים בדמות מכרז שבו תיבחר החברה שתפעיל את קווי האוטובוס בעיר. ייאמר לשבחו של גרינברג כי הוא פועל במלוא המרץ לקידום המכרז האמור, כדי לתת תקווה למערך התח"צ בעיר באמצעות חילופי משמרות כאשר חברות טובות יותר תוכלנה להחזיר את שירותי התחבורה הסדירים על כנם.

לעברו המוניציפאלי של גרינברג מצטרפת התקופה בה החזיק בתיק החינוך בעיר, לצד נציג מפלגת 'העבודה' ריצ'רד פרס. יצוין כי כיום נמצא התיק בידיה של מפלגת 'אגודת ישראל' (גור), אך רבים מתושבי בית שמש זוכרים לטובה דווקא את פעילותו של גרינברג בתיק זה, בשל סיועו במסגרת התפקיד להקמת מוסדות חינוך חרדיים בעיר, הן של 'דגל' והן של קהילות הנמנות על מפלגות אחרות. בנוסף, מאז אותם זמני עבודה משותפים, מתחזק גרינברג קשרים חזקים עם פרס, מה שעשוי לצרף את מצביעי מפלגת 'העבודה' למשלשלי "גרינברג" לקלפי.

גם אם ננקוט בתרחיש, לפיו, פרס יחליט שלא לתמוך בגרינברג, טיפח זה האחרון קשרים אדוקים בלאו הכי עם הציבור החילוני בעיר, בעיקר באמצעות תיק המתנ"סים בו הוא, כאמור, מחזיק. גרינברג, המגולח למשעי ביום יום, נחשב לדמות ייצוגית, מתונה ולא מאיימת בעיני התושב החילוני, ובנוסף נחשב סגן ראש העיר למקורב הציבור החרדי המודרני בבית שמש, שידעה בעבר את מפלגת 'טוב', אין זו נקודה של מה בכך.

ישנה נקודת זכות נוספת הנזקפת לגרינברג. מדובר בתושבי רמה ג' בעיר, המלאים תלונות וטרוניות כרימון על מצב הבינוי בשכונה, כאשר את ההאשמות העיקריות הם מטיחים בראש העיר משה אבוטבול ובמחזיק תיק הנדסה משה מונטג. בנוסף יש לגרינברג קשרי עבודה מצויינים עם מוטי כהן, בעל כוח רב בעיר וכן עם בכירים מסיעת 'הבית היהודי' בעיר.

הכוורת: יוסי גולדהירש משמש כעוזרו האישי של גרינברג בעיר, יד ביד עם איש היח"צ חיים פרוש. מקורב נוסף הוא יאיר אייפרמן, פעיל בולט ב'דגל' בית שמש ועוזרו של חבר הכנסת אורי מקלב.

נקודת זכות: חשוב לציין כי בעברו כיהן גרינברג כעוזרו הפרלמנטרי של יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני.



יאיר אייפרמן מהכוורת של גרינברגצילום: יאיר אייפרמן מהכוורת של גרינברג
יאיר אייפרמן מהכוורת של גרינברג


משה מונטג - הינו מחזיק תיק ההנדסה בעירייה, תפקיד המוכר יותר בשם יו"ר ועדת תכנון ובנייה. מונטג החל את צעדיו הראשונים במסדרונות העירייה בגיל 25, כשעל אף גילו הצעיר הצליח להוכיח כי ידיו רב לו במבוכי השלטון המקומי. התפקיד האמור מצוי בידיו זה קדנציה שנייה, והוא נחשב בעיר, הודות לתפקידו, ל'בולדוזר' שהביא להרחבת העיר באלפי דירות. עובדה זו באה לידי ביטוי שיא בחתימת הסכם הגג ההיסטורי בתולדות העיר, שכולל הוספת 17,000 יחידות דיור לעיר בית שמש. מהסכם זה מצופה שיביא לפתרון משמעותי למגזר החרדי כולו, מה שמיתג את מונטג כדמות מפתח גם מחוץ לתחומי העיר.

תדמית הבולדוזר מתבטאת גם במינוי נוסף שזכה בו. מדובר בצירופו לוועדת ההיגוי של העיר שפיר, אותה מתכנן שר הפנים אריה דרעי להקים בקרבת קריית גת. כאמור, סמכותו של האיש בתחום הבינוי בעיר, מציבה אותו כאחד הפוליטיקאים החזקים בעיר, גם בקרב המגזר החילוני. יעידו על כך קשריו האדוקים עם יו"ר הליכוד בעיר, שלום אדרי, כאשר מהלך ההצטרפות לקואליציה העירונית נתמך על ידי אותו אדרי.



מונטג וגרינברג. צילום: יעקב לדרמןצילום: מונטג וגרינברג. צילום: יעקב לדרמן
מונטג וגרינברג. צילום: יעקב לדרמן


כוחו של מונטג בעיר כה חזק, עד שלא ברור אם ראש העיר משה אבוטבול הוא שותף פוליטי או חבר. במסדרונות העירייה דבק הכינוי 'משה את משה' בצמד זה. יחד עם זאת אין לשכוח כי להתרכזותו בתחום הבנייה בעיר ישנם גם צדדים תובעניים, כאשר האזרח הקטן שאינו בקיא בתחום אלא רק מבקש להרחיב את ביתו לצורך הוספת מרפסת סוכה, כמעט ואינו נחשף לפועלו של אגף ההנדסה. לכן, כאמור, מומטרות על מונטג האכזבות, התלונות והטענות, בעיקר של תושבי רמה ג' בנוגע לאופי וצורת בניית השכונה החדשה.

ומונטג? הוא טוען כי עוד חזון למועד והדברים כולם עוד יסתדרו לרווחת כל הצדדים.

הכוורת: מייסד סיעת 'דגל התורה' המקומית צבי רבינסקי, איש העסקים איציק רבר, ולצידם, שמחה ברנשטיין ואליהו גולדברג מצעירי 'דגל' בבית שמש.

נקודת זכות: מלבד תפקידו העירוני, מוכר מונטג כאחד ממקימי הגמ"ח המרכזי, המסייע לאלפי משפחות חרדיות להשיא את ילדיהן.



אבוטבול ומונטג. צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90 צילום: אבוטבול ומונטג. צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90
אבוטבול ומונטג. צילום: יעקב לדרמן - פלאש 90


מעניין יהיה לציין כי הקשר הטוב בין אבוטבול למונטג, הביא להודעתו המפתיעה של אבוטבול לפני כחצי שנה, על כך שהוא מוכן לוותר על כיסא ראש העיר, אך רק לטובת מונטג. ב'דגל התורה' ראו את הודעתו של אבוטבול כמי שמנסה להכתיב ל'דגל' כיצד לנהוג, וסירבו להצעה, תוך שיו"ר המפלגה, ח"כ משה גפני מתרה: מי שיעסוק בנושא עד לחג הפסח, יושלך אחר כבוד מהמפלגה.

פסח חלף לו, וכפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', הוועדה המוניציפלית של 'דגל התורה' הוקמה, וכעת, לכל הדעות, הגיעה העת הנכונה להערכת מצב.

לצורך בחירת המועמד, הזמינו ב'דגל התורה' סקר מקיף שיבחן את הסיכויים של השניים לזכות בראשות העיר בית שמש, סקר האמור להיערך בשבועות הקרובים. בנוסף עלתה הצעה לערוך גורל בין השניים, אך היא ירדה מן הפרק. כעת, יאלצו בכירי 'דגל התורה' להכריע: האם להריץ את האיש של האזרח הקטן, או שמא את הבולדוזר.
שמוליק גרינברג משה מונטג משה אבוטבול בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד