י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

לאחר פרישת הרב החרדי: אשה תוכל לכהן כרב הכנסת

הרפורמים הצליחו לקבל דריסת רגל בכנסת; הכנסת ביטלה את המכרז ותפרסם בקרוב מכרז חדש שיאפשר גם לאישה להתמודד לתפקיד רב הכנסת ח"כ מלכיאלי ל'בחדרי': "נפעל למנוע את החרפה הזאת" כל הפרטים

רב הכנסת הרב הוכמן במזנון הכנסת. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
רב הכנסת הרב הוכמן במזנון הכנסת. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת



בעוד מספר חודשים ייצא רב הכנסת הרב אלכס הוכמן לגמלאות, לשם כך פרסמה הכנסת מכרז חדש לתפקיד אלא שאחד התנאים בו, הוא להציג הסמכת "יורה יורה" מטעם הרבנות הראשית, הסמכה שמחזיקים רק גברים משום שברבנות הראשית עורכים מבחני הסמכה לגברים בלבד.

הדבר עורר את זעמם של אירגוני הנשים שאחד מהם הוא "המרכז הרפורמי לענייני דת", אשר פנה למנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ וליועמ"ש של הכנסת עו"ד איל ינון וטען כי המכרז מפלה נשים ומנוגד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

בעקבות כך ביטל היועמ"ש לכנסת את המכרז ולאחר כמה ימים פרסמה הכנסת מכרז חדש שהתנאי להסמכת 'יורה יורה' שונה, וניתן להציג במקומו 'תואר ראשון' ממוסד אקדמי, דבר שמחזיקים בו נשים רבות המשמשות כמשגיחות כשרות. כך מתפרסם הבוקר ב'ידיעות אחרונות'.

משמעות הדבר כי אישה תוכל לכהן כרב הכנסת והממונה על נושאי הדת במשכן, מה שאומר שיופקדו בידה סמכויות מלאות מתוקף תפקידה, בין היתר; הכשרות במזנוני הכנסת, אחריות על בית הכנסת במשכן וכן קביעת המזוזות בעשרות החדרים.

בהודעתו של יועמ"ש הכנסת לאירגוני הרפורמים כתב כי "שינוי דרישת ההשכלה במכרז החדש יאפשר לציבור רחב יותר, ובכלל זה נשים, העוסק בתחום השגחת הכשרות ובעל ניסיון רלוונטי בהתאם לדרישות המכרז, להגיש מועמדות למשרה".
 
מדוברות הכנסת נמסר ל'ידיעות אחרונות' כי "במכרז לתפקיד ראש תחום (כשרות ועניינים הלכתיים) הופנתה תשומת לבנו לכך שתנאי המכרז נוסחו בצורה, שאינה עולה עם הפסיקות האחרונות בנוגע לדרישות ממשרות מן הסוג המדובר. תנאי הסף שונו בהתאם. הכוונה היא לסיים את ההליך עד תום כנס הקיץ".

מי שכמובן לא מפתיע, הוא חבר הכנסת אלעזר שטרן 'יש עתיד' שמיהר הבוקר לברך: "אני מברך את הכנסת על שעצרה את המכרז שמאפשר לגברים בלבד לגשת אליו ופתחה את המכרז לשני המינים. אני מכיר את תפקיד רב הכנסת ומשוכנע שיש מספיק נשים שיכולות למלאו בצורה טובה ומכובדת. מאחל שאישה תיבחר לתפקיד." כתב בהודעה שפרסם לתקשורת.

גם חבר הכנסת יהודה גליק מ'הליכוד' הגיב לפרסום ב'ידיעות אחרונות' וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "אז הבוקר נודע לי לראשונה שלכנסת יש רב. טוב לדעת! מה בדיוק תפקידו? מעביר שיעורי תורה? מקפיד שהחוקים של הכנסת יתאימו לדרישות היושר המשפט והחסד שהתורה דורשת ביחס לחברה?".

הח"כ הוסיף ותמה; "לדאוג שהמטבח יהיה כשר ולא יאכילו אותנו בשר בחלב לא הבנתי למה צריך רב, ומה בדיוק הבעיה שזו תהיה אישה!?".

לעומתם, ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס אומר בתגובה ל'בחדר חרדים' כי "כנסת ישראל היא סמל ודוגמא. הפרסום בדבר כוונה לשנות את מסורת ישראל הנהוגה מדורי דורות, מדאיגה ומקוממת מאוד. בכוונתי לפעול יחד עם שאר חברי הכנסת מסיעות החרדיות והדתיות בכדי למנוע חרפה שכזאת".

יו"ר ועדת המדע חבר הכנסת אורי מקלב מ'יהדות התורה' הגיב גם הוא לפניית 'בחדרי חרדים' ואמר: "אנחנו לא ניתן שהכשרות בכנסת תהפוך לזירת התגוששות פוליטית. זה נושא פרקטי שבאי הכנסת יוכלו לאכול. מאז ומתמיד זוהי כשרות מוקפדת וממלכתית".
רפורמים רב בית כנסת רבה רפורמית ידיעות אחרונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד