י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

סערת החוקרים הפרטיים שנחשפה 'בחדרי' - התגובה

איגוד הישיבות משגר מכתב בהול לראשי ומנהלי הישיבות ומרגיע כי מדובר בבקשה "למוסדות בודדים בלבד" • אולם בדיקת 'בחדרי' מעלה, כי משרד החינוך רשאי להפעיל חוקרים פרטיים לכלל המוסדות • פרסום ראשון

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



בעקבות חשיפת 'בחדרי חרדים'; בניסיון להרגיע את הרוחות, איגוד בני הישיבות משגר מכתב בהול לראשי הישיבות, ראשי הכוללים ומנהליהם. 'בחדרי חרדים' עם המכתב המלא בפרסום ראשון.

"בימים אלו התפרסמו כתבות על גזירה חדשה שניחתה על ראשם של מנהלי הישיבות והכוללים – בענין הביקורות. בגוף הכתבות ישנו גם צילום חלקי ממכתבה של הגב' מרים גראזי-רוזנבאום עו"ד, היועצת המשפטית של אגף מוסדות תורניים – מיום ט' בחשון תשע"ח 29.10.2017, אל עו"ד שי ניצן פרקליט המדינה ובו הצעות ורעיונות הזויים, לשכלול אמצעי בקרה ואכיפה, שמקומם לא יכירם במוסדות חינוכיים אחרים ובודאי שלא במוסדות תורניים. פרקליט המדינה אישר לה את מרבית דרישותיה" פותח אברהם פרידמן מאיגוד מנהלי הישיבות את מכתבו למנהלי הישיבות.

במכתב הוא מסביר כי "האמור במכתבה של הנ"ל, הינו חמור למדי ומתייחס בעיקרו למוסדות בודדים בלבד, שמצויים באמצעם של הליכים משפטיים שהמדינה מנהלת נגדם, להשבת כספים שנתקבלו אצלם על סמך דיווחים כוזבים".

באיגוד הישיבות מעדכנים את מנהלי המוסדות כי "למרות כל הנ"ל ועל מנת לעצור את הסחף המתפתח, נפגשה הנהלת ה"איגוד" עם הנהלת האגף למוסדות תורניים – בראשות מנהל האגף מר עמוס צייאדה, במטרה להסביר את ההשלכות וההתפתחויות החמורות שעלולות להתרחש, באם ההצעות הנ"ל יכנסו למסלול כלשהו", לדבריהם "מר עמוס צייאדה הסביר לחברי הנהלת האיגוד, כי האמור במכתבה של הנ"ל התייחס למוסדות בודדים בלבד – כאמור לעיל. כמו כן הוא הודיע, כי אין בדעתו להפעיל את ההצעות והרעיונות הנ"ל, מול כלל המערכת. בסיכומה של אותה פגישה ניתנו לכך גם הבטחות ובטחונות מתאימים".

באיגוד מוסיפים ומרגיעים את מנהלי המוסדות, כי בפגישה סוכם, כי הנהלת האיגוד תפתח בסדרת דיונים, במטרה לגבש נוהל חדש של ביקורות; "שקופות, איכותיות וידידותיות. הדברים יועלו בעז"ה על הכתב ויובאו בפני הגורמים הרלוונטיים המתאימים".

המכתב





נציין כי אישור הפרקליטות עדיין בעינה עומדת וכאשר יחפצו במשרד החינוך להפר את ההבטחה שניתנה לאיגוד בני הישיבות, יוכלו להפעיל חוקרים פרטיים שיעקבו אחרי תלמידי ומנהלי הישיבות.

כזכור, אמש נחשף ב'בחדרי חרדים', כי מנהלי המוסדות החרדים זועמים בעקבות מסמך שהודלף למנהלי מוסדות חרדיים, עמוס צייאדה מנהל אגף מוסדות תורניים פנה בשנה שעברה לפרקליט המדינה שי ניצן בדרישה לאשר הפעלת עשרות חוקרים פרטיים במוסדות התורה, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

במכתב שנשלח לפרקליט ניצן מפרטת היועצת המשפטית של אגף מוסדות תורניים כי הביקורות המתקיימות במוסדות 'אינן מספקות אותם' ולכן הם מבקשים לצרף לביקורות צוות חקירה סמוי אשר יעקוב בהסוואה אחרי מהלך הביקורות בעולם התורה. כמו"כ, לטענתה, יש צורך במעקב אחר תלמידים ואחר סדר יומם וכן מעקב ובילוש אחר מנהלי המוסדות ואחר התנהלותם היומית. כל זה נכתב בסעיפים מפורטים במכתב הבקשה שנחשף אמש ב'בחדרי חרדים' לראשונה.

על פי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', פרקליט המדינה ניצן אישר את הבקשה במכתב חוזר וביקש מאנשי האגף לעדכן את הפרקליטות מיידית על תוצאות החקירות, במידה וימצאו מידע הקשור לפלילים, וכן את משטרת ישראל.

בתוך כך, ובעקבות דליפת המכתב באחרונה, התכנסו בימים האחרונים מנהלי מוסדות התורה באופן בהול ודנו באפשרויות לפעול בעניין.






המסמך שנחשף אמש ב'בחדרי'

בכנס החירום הוצגו בנוסף מסמכים שונים, המראים אפליה משוועת בין מוסדות התורה לשאר המוסדות במדינה, כגון מכתב של 'הסתדרות המורים' הטוען כי ביקורות במוסדותיהם פוגע בכבוד התלמידים והמנהלים ולכן הם אינם מרשים לשתף פעולה עם ביקורות, וכפי שקורה במציאות שאין במוסדות הללו ביקורת ללא תיאום של כמה שבועות מראש.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי בכנס הוחלט, על הקמת צוות שיטפל בנושא, וייפגש עם האדמו"רים וראשי הישיבות בארץ בכדי להביא פתרון, בנוסף, הועלתה הצעה להודיע קבל עם ועדה על "ויתור הקצבה הזעומה מהמדינה שתמורתה סובלים מוסדות כה רבות ואף מתכננים להגביר עליהם את הקושי", עוד הוצע שהרבנים והח"כים ידרשו את פיטוריו של מנהל האגף צייאדה.
חוקרים פרטיים איגוד הישיבות משרד החינוך שי ניצן בחורי ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד