י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הגביע שמעורר סערה בחב"ד: זיוף או סילוף

בעקבות חשיפת 'בחדרי' חב"ד סוערת • הגביע שעומד בעין הסערה נמכר בסכום של 45.000$ אך מזכירו של הרבי מבהיר ל'בחדרי': "לא חתמתי על העדות" • דובר חב"ד העולמי: "לא ברור מי יקנה גביע באלפי דולרים שברור כי מדובר בזיוף ברור"

הרבי מחב"ד. צילום: חבדפדיה
הרבי מחב"ד. צילום: חבדפדיה



חשיפת 'בחדרי חרדים' שעסקה במכירת הגביע של הרבי מחב"ד זצ"ל - מעוררת סערה של ממש בחב"ד העולמית. כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף את מכתבו של מזכיר הרבי, הרב יהודה קרינסקי, בו הוא מאשר את האותנטיות של הגביע שנמכר השבוע בבית המכירות 'קדם' במחיר של למעלה מ-40 אלף דולר.

כעת, דוברו של מזכיר הרבי, שעומד בעין הסערה, מבהיר בשיחה עם "בחדרי חרדים" כי "מעולם לא הביאו לפני המזכיר את הגביע הזה, ולכן פשוט שהוא לא חתם עליו".

מוטי זליגסון, דובר חב"ד בארה"ב, מספר ל'בחדרי' את הצד שלו בהשתלשלות הדברים. "מדובר בגביע ישן שחרות עליו השם 'לוי', גביע שניתן במתנה לנער בר מצווה כלשהו לפני שנים רבות והתגלגל לכדי הונאה בינלאומית חמורה".

בהתייחסו למכתב מציין זליגסון כי "מדובר במסמך מזויף ומפוברק. הרב קרינסקי ששמע על השימוש בשמו ובחתימתו, נזעק ופנה אל בית המכירות קדם וביקש מהם במפגיע להוריד את החפץ ממכירה פומבית, ולהשמיט לאלתר את שמו, ואת הקשר לרבי מליובאוויטש". לטענתו, "קדם התעלמו במופגן מפנייה אישית זו. לא נותרה ברירה בידיו של המזכיר, ובאירוע פומבי של ארגון 'צעירי אגודת חב"ד העולמית' שציינו 63 שנה לייסודם לפני ימים ספורים, סיפר את שקרה, וכי הוא מעולם לא ראה גביע זה, לא שמע עליו, ובוודאי לא העיד עליו בחתימת ידו כי נעשה בו שימוש אישי או פומבי על ידי הרבי במהלך השנים בהם היה קרוב אליו".

אלא שבבית המכירות הפומביות 'קדם' מכחישים בתוקף את הטענות. בצילום שמוצג מטעם בית המכירות נראית הודעת מייל שנשלחה לרב קרינסקי באותו יום עם קבלת פנייתו - בה מבקשים ב'קדם' לשוחח עם הרב ולברר את העניין. לדברי 'קדם', המייל המדובר לא נענה מעולם. כמוהו גם מיילים נוספים שנשלחו לקרינסקי. כמו כן, הם מציינים כי ערכו 5 שיחות טלפון למזכירתו האישית של הרב קרינסקי, שרשמה, לטענתם, את הודעותיהם אך לא זכו לכל מענה או לטלפון חוזר.

הגביע ומכתבו של הרב קרינסקי





באשר לטענה לזיוף, ב'קדם' עומדים מאחורי עמדתם כי המכתב אותנטי ומציינים כי "האישורים שבידינו נבדקו ע"י מומחי כתב יד, ואנו נוכל להציג אישורים על כך״. ב'קדם' מוסיפים כי ״בימים הקרובים בכוונתנו לפתוח בהליכים משפטיים כנגד גורמים המדברים, כביכול, בשם חב״ד על רקע הטענות השקריות בדבר זיוף המכתב".

זליגסון מצידו טוען כי "בשיחות עם אנשי בית המכירות קדם, נשמעו גרסאות שונות שהשתנו בכל 24 שעות" אומר הרב זליגסון שמוסיף כי "ראשית סיפרו שיש להם תעודה חתומה בידי המזכיר של הרבי, ולאחר שעימתו אותם עם העובדה שהרב קרינסקי מכחיש כי ראה את הגביע הזה מעולם, וכי לא חתם לאף אחד שום עדות על גביע זה או הדומה לו, אמרו ב'קדם' שיש להם מומחה לכתב יד (ששמו לא נחשף עד רגע זה, וגם לא סופר כמה "שילמו לו" כדי לאבחן את כתב היד) המעיד כי מכתבו של הרב קרינסקי דווקא כן אותנטי".

"גם חזותית קיימת בעיית אמינות קשה לגביע המדובר: במאגר המידע העצום של חברת המדיה החב"דית jem, אסף הרב אלקנה שמוטקין מאות אוספים מכל הצלמים שצילמו את הרבי במשך חמישים שנה. ברשותו קרוב ל40 אלף (!!!) תמונות ממעמדי חלוקה של 'כוס של ברכה'. כל אחד יכול כיום לגלוש באתר של JEM ולהיווכח שבאף אחד מהמעמדים הללו לא עשה הרבי מליובאוויטש שימוש ב"גביע" הזה. גם בביתו הפרטי, מעידים אנשי הבית ואלו ששימשו את הרבי והרבנית במשך שנות דור, לא עשה הרבי מעולם שימוש בגביע זה או הדומה לו".

יצויין כי במסגרת החשיפה המקורית של מכתבו של קרינסקי ב'בחדרי', הבהירו כבר ב'קדם' כי התמונה שפורסמה לצד הגביע, בו נראה הרבי אוחז בגביע של קידוש, הינה תמונת אילוסטרציה בלבד.

זליגסון מציין כי "מומחים עולמיים לכתבי יד, המכירים הן את נושא העתיקות, והן את הנעשה והנשמע בחצר חסידות חב"ד, בחנו את "תעודת היושר" שצורפה לגביע, ובמהירות הגיעו למסקנה כי הן כתב היד והן שורת העדות צורפו במלאכת יד מרושלת לתמונת הגביע המונח על מפית. ניתוח מדויק מראה כי נחתכו מילים ממסמך אחר שנכתב בכתב ידו של הרב קרינסקי, נעשו צירופי מילים, נוספו מילים, וכך נוצר המסמך שבינתיים הספיק להיעלם מאתר המכירות של קדם. מעניין מאוד מדוע".

ב'קדם', לעומת זאת, דוחים את הטענות בתוקף. לטענתם, מפאת כבודו של קרינסקי, המסמך בחתימתו לא הוצג מלכתחילה באתר בית המכירות אלא נשלח לכל מתעניין באופן פרטי. לטענה כי המסמך נבדק במעבדה ונמצא כמזוייף מגיבים ב'קדם' בכעס: ״הטענה בדבר מעבדה בניו-יורק שבדקה את האישורים מופרכת ושקרית מעיקרה, מאחר והאישורים המקוריים נמצאים אצלנו כאן בירושלים. במעבדות כתבי יד בודקים כמובן את המקור ולא צילום כלשהו שנשלח במייל".

זליגסון מציין לסיום כי "כולם יודעים שחפציו האישיים של הרבי, שמורים עד עצם היום הזה בביתו או בחדרו והאחריות עליהם היא של המוסדות הרשמיים המנויים בצוואתו הקדושה. שום חפץ לא יצא מרשות הרבי, וודאי שמכירה פומבית של חפציו היא מנוגדת לדעתו ולשיטתו. לאור זה, לא מובן כלל, מדוע יש למי שהוא אינטרס למכור חפץ בשם "הגביע של הרבי", ולגרום לקונה התמים לשלם עשרות אלפי דולרים על זיוף ברור ברור".

'קדם' מצידם מסכמים כי "בניגוד לטענות זליגסון, פריטים שהיו שייכים לרבי ונמסרו על ידו או על ידי הרבנית לאנשים אחרים, נמכרו כבר מספר פעמים במהלך השנים".
חב''ד גביע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד