י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

השיטפון בערבה: המשטרה עצרה שני אנשי צוות של המכינה

השניים חשודים בגרימת מוות ברשלנות, והם יובאו היום להארכת מעצר בבית משפט השלום בבאר שבע. איש צוות נוסף נחקר ושוחרר למעצר בית. הלילה עלה לעשרה מניין ההרוגים בשיטפון

פעולות החילוץ אתמול. צילום: פלאש 90
פעולות החילוץ אתמול. צילום: פלאש 90



המשטרה הודיעה הבוקר (שישי) כי עצרה שני אנשי צוות במכינת בני ציון בתל אביב, שארגנה את הטיול שבו נהרגו עשרה בני נוער. על פי הודעת המשטרה, איש צוות נוסף נחקר ושוחרר למעצר בית. שני העצורים חשודים בגרימת מוות ברשלנות, והם יובאו להארכת מעצר בשעות הקרובות בבית משפט השלום בבאר שבע. אתמול נהרגו תשעה בני נוער בשיטפונות, והלילה אותרה גופתה של נערה נוספת שנעדרה מאז אמש בנחל.

המשטרה פתחה אתמול בחקירה בעקבות מותם של בני הנוער, וזו הוטלה על משטרת מחוז דרום, כשבראשות הצוות עומד קצין אגף החקירות המחוזי, יוסי תורג'מן. הנערים היו חלק מקבוצה של כ-25 תלמידים ואנשי צוות מהמכינה הקדם-צבאית שטיילו באזור דרום ים המלח, חרף התרעות רשות הטבע והגנים.

משרדי החינוך והביטחון, שאחראים על המכינות הקדם-צבאיות, הודיעו אתמול כי לא היו אחראים לטיול בנחל צפית. מקורות במשרד החינוך הטילו את האחריות על משרד הביטחון, ומסרו כי "למשרד יש חדר מצב של טיולים המאשר כל טיול של בתי ספר, ומודיע אם הטיול בטוח או לא". לדבריו, "זה מחדל שמי שאינו ממשרד החינוך לא יכול לקבל פרטים אלו ולוודא כי הטיול שלו אכן בטוח. אף אחד לא מסייע למכינות".

במשרד הביטחון הגיבו לדברים ומסרו מנגד כי משרד החינוך הוא האחראי. "לפי חוק המכינות ותקנותיו, משרד החינוך הינו הגורם המקצועי והאחראי על אישור התוכניות הלימודיות במכינות הקדם-צבאיות", נמסר, "משרד הביטחון אינו אחראי על תוכנית הלימודים, לרבות הטיולים. משרד הביטחון ממשיך לעקוב בדאגה רבה אחר האסון הקשה בערבה. מצער מאוד שביום כזה, לא רק שהגוף האחראי אינו לוקח אחריות, אלא מטיל אותה על גורם אחר".

השירות ההידרולוגי ברשות המים התריע מאז שלשום מפני שיטפונות בנחלים באזור ים המלח, בדרום מדבר יהודה ובערבה, והדגיש כי מדובר בשיטפונות שעלולים לגרום לנזקים. התרעה זו הועברה לכמה גופים, בהם המשטרה ומכבי אש. השירות המטאורולוגי, יחד עם גופי חיזוי מזג אוויר נוספים, פרסם גם התרעות מפני מזג האוויר באזור, על סמך הערכת כמויות המשקעים הצפויות. בנוסף, האזהרה התבססה על כך שכמות קטנה יחסית של גשם באזור מדברי עשויה ליצור שיטפון, שבתוך קניון של נחל יהפוך לרב-עוצמה.

בעקבות התרעות אלו, גם רשות טבע והגנים פרסמה ביומיים האחרונים אזהרות מפני טיול במקום. "חל איסור מוחלט להיכנס לכל המסלולים באפיקי נחלים ובאגני הניקוז בהם קיים חשש לשיטפון. הדבר מהווה סכנת חיים ממשית. בתוך כך, אסורה כניסה וחציית של אפיקי הנחלים ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים", נכתב בהודעת הרשות. עוד מסרו כי "אסור להתקרב בזמן שיטפון לשפת הנחל מחשש להתמוטטות הגדות, שכן לזרם השיטפון כח עצום והמים יכולים לסחוף את הגדה במהירות וללא כל סימנים מקדימים".

באופן כללי, קבוצות של מוסדות חינוך שיוצאות לטיול נדרשות לתאם זאת עם הלשכה לתיאום טיולים במשרד החינוך. דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות, הסביר אתמול כי "המכינות נמצאות תחת רגולציה של משרד החינוך ומשרד הביטחון, אך הן לא נזקקות לאישורים בנושא הטיולים ומחליטות על כך באופן עצמאי". מטיילים בודדים או קבוצות אחרות לא נדרשות לתאם זאת עם המשרד. קבוצות אלו נדרשות לתיאום עם צה"ל כשמדובר בשטח צבאי, או עם רשות הטבע והגנים כשמדובר בשמורת טבע, אולם נחל צפית לא נמצא תחת קטגוריות אלו.
אסון נחל צפית עצורים מכינה קדם צבאית רשלנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד