כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"כל החוכמה בכדורגל זה שיש שוער, חלוץ והגנה"

טור זה נכתב בגולה, בשליחות מסתורית. משהו שאני עושה בימים אלו בהונגריה. מה שניתן לספר הוא שתדלנות אצל יהודי ישראלי שבא ללמוד ולהשתלם כאן וחפצה נפשו להינשא לבת ניכר • בחסד השם הצלחנו לפחות לדחות את מועד החתונה • שורות אלה נכתבו יחד עם הרב זמיר כהן בבודפשט • מכת ההתבוללות

צילום: pixabay
צילום: pixabay



מכת ההתבוללות שהיכתה ומכה בכל רחבי אירופה הותירה כאן אי מצולק וקטוע רגליים מיהדות ומכל דבר שנודף ממנו ריח יהודי. מעל מאה אלף יהודים גרים כאן אבל רק כאלפיים, שהם כשני אחוזים מצהירים בגלוי על יהדותם. רובם הגדול לא נראה כיהודי, לא חי כיהודי ולא מתנהג כיהודי.

האוניברסיטה לרפואה 'זֶמֶלְוַויְיס' מקבצת יהודים מכל רחבי תבל ומושכת אליה סטודנטים רבים. גם מישראל, ולצערנו רבים נאבדים ומתנתקים ממורשת עם ישראל.

בשיחות רבות שאני מקיים בימים אלו, עולה תדיר השאלה בפי מחנכים ואישי ציבור: למה דווקא כאן ועכשיו מכה ההתבוללות ? האם יהודי הגולה פחות חסינים מיהודי ישראל?

התשובה שאני עונה, ודומני שיש בה מעט מן האמת: חסר להם, ליהודי התפוצות אותו אתגר יהודי, אותה מטרה נכספת אותה יש להשיג ולנצח. משעה שאין הם מכריזים על יהדותם ואינם גאים בה, החיים כאן לצידם של העמים טוב ונסבל וממילא אין להם כל סיכוי לנצח ולא להיאבד.

ברגע שמכריזים על שוויוניות בין ישראל לעמים, כולנו שווים, הרי שבאמת אין כל אתגר שמבדל את היהודי להיות שונה, וממילא הוא עלול להתבולל חלילה. המגורים בין יהודים ובעיקר העמידה העיקשת בגאווה ובגאון על שמירת זכויות העם היהודי והשונות שלו משאר העמים – היא שמחזיקה כבר אלפי שנים את בני ישראל בכל גלותם.

בשבוע האחרון חנכתי מגרש כדורגל ייחודי וראשון מסוגו בעיר חדרה. בנאומי סיפרתי על תלמיד שהיה משחק בכל שעות היום במגרש הספורט, גם על חשבון הלימודים. קראתי לו ושאלתי אותו למעשיו, אמר לי הילד שהינו פריק של כדור, ובשעות ההפסקה אינו מצליח לשחק עם החברים שהם הרבה יותר מושלמים ומהירים ממנו, ולכן הוא נאלץ להשלים בשעות לא שעות.

מה זה נקרא לא מצליח? ביררתי. והוא עונה: שהחברים שלו יותר מיומנים והוא לא מנצח אף פעם. אמרתי לו: אז מה? החלטת לשחק עם עצמך? וזה מעניין? זה מאתגר? הוא הודה לי שלא.

סיפרתי את סיפורו של המגיד הירושלמי הנודע רבי שלום שבדרון זצ"ל שאמר כי יש לקחת מוסר השכל ממגרש כדורגל: כל החוכמה במשחק הכדורגל זה שיש שוער, חלוץ, הגנה, אם אין את הדברים הללו אין טעם למשחק.

והוא הוסיף ואמר כי הכדור זה רק המשל. בכל דבר בחיים, בכל צומת ומאורע, מה שמחיה ומניע את האדם הוא רק האתגר. האתגר הוא המנוע של הצמיחה ושל ההצלחה. אדם יכול לבעוט כל היום בכדור ולהבקיע שער אחרי שער, אבל הוא לא באמת מצליח. ההצלחה היא כשיש אתגר, יריב, מישהו מולך.

הדברים הללו נכונים תמיד ורלוונטיים עם בוא הקיץ, יותר מתמיד. אדם ללא אתגר הוא נטול רוח חיים. מי שעושה הכול מתוך רגילות וכל החיים נעים איכשהוא הוא לא באמת אדם מצליח. ההצלחה נובעת רק לאחר החתירה, ההתאמצות, הפעלתנות.

בשבת האחרונה זכיתי לשהות בצילו ובמחיצתו של מו"ר הרב יצחק דוד גרוסמן שליט"א רבה של מגדל העמק ונשיא מוסדות מגדל אור שעוסק בקירוב ובחינוך למעלה מיובל שנים במסירות רבה שאין לה כמעט אח ורע.

בשיחה שמסר בשבת בפני האורחים סיפר הרב גרוסמן את אחד מסיפוריו הטובים ממסעו ברחבי העולם היהודי עת היה במיאמי ביץ' שבפלורידה: נכנסתי לבית של יהודי, סיפר הרב גרוסמן, ופגשתי אותו בוהה במסך גדול. היה זה בעיצומו של משחק אגרוף ובעל הבית פשוט לא הבחין שנכנסתי.
אני רואה כי בכל פעם שהצד 'שלו' מנצח, הוא קם מכיסאו ומריע בשאגה, וכשהצד 'שלו' סופג מכה, הוא מוחה נמרצות. לרגעים היה נדמה שהצד שלו נוחל מפלה, נופל ומתייאש, ואז הוא קם ומתחיל לצעוק: "גיב אים, גיב אים". תן לו, תן לו.

מתברר שאותו יהודי שהיו לו עסקים רבים, הימר על אחד השחקנים שינצח. 'אמרתי לו', ממשיך הרב גרוסמן ואומר, 'כי למדתי כאן הערב יסוד גדול בעבודת ה'. תאר לך, שמתאגרף אחד היה נותר בבית ורק אחד היה עולה על הבמה, מה היה קורה אז?

זה היה מגוחך ומביך מאוד, הודה האיש, הוא היה מתאגרף עם עצמו. זה לא היה מעניין כלל. כל התענוג הוא לראות התאבקות בין שני אנשים. זה רוצה בהצלחת הראשון והאחר רוצה דווקא בטובת השני.

אמרתי לו: יש לקדוש ברוך הוא צבאות של מלאכים המשבחים ומפארים את שמו. אולם נחת הרוח שיש לו בעולם היא דווקא מהמלחמה, המאבק, ההתגברות של האדם על פני הרע.

ובכל זאת, נסיים בנימה אופטימית: גם כאן בבודפשט בירת הונגריה ניתן לומר כי לא אבדה תקוותנו ו"נצח ישראל לא ישקר". ברחובות העיר פגשתי את ידידי הנכבד מאוד הגאון רבי זמיר כהן שליט"א, יו"ר הידברות הוא כאן בפעם השנייה בתקופה זו ומארגן כאן כינוסים ועצרות שנוהרים אליהם רבים רבים מתושבי המקום.

בבית 'קרן אור' של הרב שמואל רסקין רב הקהילה הישראלית בבודפשט, מול בית הכנסת הגדול והמפואר, שני בגודלו באירופה כולה, מתאספים עשרות רבות מבני הקהילה המקומית הבאים לשמוע את דבר ה'. יש עתיד לאומה הישראלית.

והלוואי ונזכה להתמודד עם אתגרי החיים ולהמשיך במאור פנים ובנפש חפצה לאתגרים הבאים.
יחד שבטי ישראל. שבת שלום ומבורך.





התבוללות כדורגל בודפשט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד