י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הניצולים משחזרים: "הסתובבתי אחורה וראיתי את הבנות נסחפות"

יומיים לאחר האסון הכבד שגבה עשרה קורבנות, הניצולים משחזרים את רגעי האימה, איך נסחפו וניצלו בעצמם ואיך ראו את מות חבריהם לנגד עיניהם; "לפתע זרם מטורף, טיפסנו מהר למקום גבוה וחיבקנו כולם את ההר, לא הייתה ברירה" • מטלטל

מסוק צבאי בחיפושים אחר הנסחפים. צילום: פלאש 90

יומיים אחרי האסון בנחל צפית בערבה, בו מצאו את מותם עשרה תלמידים מהמכינה הקדם צבאית 'בני ציון מתל אביב, משחזר הבוקר (ראשון) עדיאל חסיד, אחד הניצולים מהאסון את רגעי האימה: "התחלתי לשמוע רעש חזק של אבנים מתנפצות וקירות מתפוררים, זה קרה כל כך מהר. המדריכים צעקו שיש שיטפון ושכולם יעלו למעלה. עליתי על מדרגת אבן, הסתובבתי אחורה לכיוון הבנות וראיתי אותן נסחפות".

חסיד שאמר את הדברים בראיון לאסף ליברמן וקלמן ליבסקינד ברשת ב', הוסיף ואמר כי "המכינה עשתה את כל הבדיקות, זאת לא אשמת ראש המכינה או המדריכים. דיברו עם חזאים ואנשי חיל האוויר, ברגע שמישהו אומר לך שלא יהיו שיטפונות, למה לעשות צעדי מניעה?".

ניצול נוסף, נועם קלם חניך במכינת 'בני ציון' התראיין אמש (מוצ"ש) למהדורת 'סוף השבוע' ב'החדשות' ושחזר את רגעי הדרמה בנחל הסוחף; "שמנו תיקים על הגב והתחלנו את המסלול, הלכנו מחניון הלילה לנחל תמר עד שפתאום החל טפטוף קל, אך לא הופתענו, היינו מודעים לתחזיות", מספר קלם.

"איך שהגשם התחיל הבנו שהנה כל מה שחיכינו לו הגיע ועכשיו יהיה מעניין, הוצאנו כיסויי גשם לתיקים והמשכנו לטייל בהנאה".

נועם תיאר בראיון ל'חדשות' איך הודיעו להם שהשיטפון אמור להגיע בשעה שלוש ושהם יפסיקו את המסלול; "פתאום מישהו צעק 'שיטפון' ו-'סכנה' והתחלנו לעלות גבוה אבל לא היה אפשר לפספס את הבום המשוגע", תיאר. "לפתע זרם מטורף, טיפסנו מהר למקום גבוה וחיבקנו כולם את ההר, לא הייתה ברירה", הוא אומר.

נועם קלם בראיון אמשצילום: נועם קלם בראיון אמש
נועם קלם בראיון אמש

"באופן אישי המים הגיעו לי עד החזה - קפאתי במקום" הוא משחזר "ובכל הזמן הזה צריך לזכור שהידיים והרגליים חייבות להישאר נעוצות כמו יתדות באדמה כדי לא להיסחף עם הזרם". בראיון תיאר נועם הצעיר כי כעבור דקות, הוא החל לראות את גופות חבריו למכינה נסחפות ונעצרות על דפנות הנחל.

לדבריו; "היינו במצב הזה בערך שעה וחצי, זה היה כבר במצב שאני חשבתי על אחרי שאני כבר לא אהיה, זה היה נוראי".

עם זאת הבהיר קלם כי הוא אינו כועס: "כעס זה הדבר האחרון שאני חושב עליו, איבדנו חבר'ה טובים והכעס והעצב הוא שלא הספקתי להכיר את האנשים האלה יותר טוב".

מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב התראיין הבוקר בכלי התקשורת השונים בעקבות האסון בערבה, וכך אמר לרשת ב': "הסטנדרטים שלנו שונים לחלוטין מהגופים האלו שיש להם עצמאות, המכינות לא היו רוצות להכפיף את עצמן אליהם. צריך להסדיר את המצב בשביל לא לחשוף את הצעירים לסכנה".

אמש דווח ב'בחדרי חרדים', כי ראש המכינה הקדם צבאית 'בני ציון' והמדריך הראשי שוהים עדיין במעצר לאחר שמעצרם הוארך ביום שישי בחמישה ימים, זאת בחשד לגרימת מוות ברשלנות של עשרה נערות ונערים בנחל צפית שבדרום, ביום חמישי האחרון. המדריכה שנעצרה שוחררה למעצר בית ולדבריה התריעה מפני טיול בנחל בשל מזג האוויר, אך לא שמעו לה. לדברי פרקליטה, עו"ד שחר מנדלמן, היא פנתה לאביה, סגן מפקד יחידת חילוץ, אך לא התחשבו בדעתו.

החקירה שנפתחה במשטרת דרום בהוראת מפקד המחוז הדרומי, ניצב מוטי כהן, מנוהלת על ידי נצ"מ יוסי תורג'מן. בין היתר נבדק למה לא בוטל הטיול למרות המלצות הגורמים הרשמיים והאזהרות של המשטרה והשירות המטאורולוגי.

בתוך כך, ל'בחדרי חרדים' נודע כי ‏שר החינוך נפתלי בנט ביטל את השתתפותו בכנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק שיתקיים היום וישוב ארצה בעקבות אסון השיטפון בערבה.

בנט הגיע לניו יורק ביום חמישי בבוקר ובמהלך סוף השבוע החליט לטוס חזרה ארצה במוצאי שבת ולבטל את נאומו בכנס בניו יורק.
אסון נחל צפית שחזור נועם קלם עדיאל חסיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!