י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

במחשכים: הת"ת של הפלג נרשם במחוז החרדי של משרד החינוך

לאחר שהובילו קמפיין לפתיחת מוסדות ללא תלות במשרד החינוך, מוסדות הפלג נרשמים בזה אחר זה במחוז החרדי במשרד החינוך • בשקט בשקט, ת"ת "תפארת יעקב" של הפלג בירושלים נרשם אף הוא במחוז החרדי במשרד החינוך • האם הת"ת יתוקצב החל משנה הבאה באופן רשמי?

במחשכים: הת"ת של הפלג נרשם במחוז החרדי של משרד החינוך



במחשכים - הת"ת של הפלג נרשם במחוז החרדי של משרד החינוך: כידוע בשנים האחרונות הפלג מתריע על גזירת חינוך שממשמשת ובאה, וזאת לטענתם בשל התערבות משרד החינוך במוסדות החינוך, מה שהביא את הפלג לפתוח מוסדות חינוך לטענתם "על טהרת הקודש" ללא תלות כלשהי במשרד החינוך. בפלג מפעילים כמה מגייסי כספים בקרב קהילות סאטמר בארה"ב לטובת מוסדות אלו שלדבריהם אינם רשומים אינם מתוקצבים ואינם מפוקחים ע"י משרד החינוך.

אולם, כפי שנחשף כבר ב'בחדרי חרדים', מתברר כי בפלג יורדים אט אט מהעץ ומתחילים לרשום את מוסדות החינוך במשרד החינוך, מקבלים על עצמם את פיקוח משרד החינוך, ונרשמים בעמותות הנוטלות תקציבים מהמדינה בצורה רשמית.

לפני כחודש חשפנו כאן ב"בחדרי חרדים" על רישום גני הפלג בשכונת רמות במשרד החינוך דרך מוסדות "הרבצת תורה על טהרת הקודש" של משה אלמליח באשדוד. כעת, אנו חושפים כי אף תלמוד התורה של הפלג - "תפארת יעקב", הגיש באמצעות עמותה זו בקשה למשרד החינוך לצורך קבלת הכרה ממשרד החינוך.

בשבוע שעבר קיבלה עיריית ירושלים החלטה להקצות לעמותה זו קרקע בשכונת רמת שלמה בירושלים לצורך הקמת מבנה לגני ילדים, תלמוד תורה וישיבה קטנה. כאשר על פי הדיונים בועדת ההקצאות ועל פי הדוברות שיצאה ממשרדו של חיים אפשטיין, מדובר בתלמוד תורה "תפארת יעקב" העומד תחת ניהולו של אליהו טומבק, והישיבה הקטנה "אוהל תורה" שהתפרסמה בעבר על העברת התקצוב לישיבה דרך מוסדות גור - ההקצאה משולבת עם ההקצאה לסמינר "אהל רחל" של הפלג שעומד תחת עמותת "משנת חיים".

העמותה פנתה כבר בחודש ינואר למשרד החינוך לקבלת הכרה בת"ת, וטרם קיבלה, אולם התחייבה להציג בעירייה בתוך 90 יום מסמכי הכרה ממשרד החינוך האגף לחינוך מוכר שאינו רשמי. הגשת בקשה כזו מלווה באישור תוכניות הלימודים על ידי משרד החינוך ומהווה בסיס לתקצוב המוסדות על ידי המשרד.

מי שייצג את העמותה בדיוני הוועדה הוא בנימין אייזנטל מנהל ישיבת "אהל תורה" של הפלג בירושלים וכן עורך הדין שרון אבני. הם הציגו בפני הועדה את מספרי התלמידים במוסדותיהם ואת המבנים הנוכחיים של המוסדות ברחוב אבינועם ילין (ת"ת תפארת יעקב) וברחוב הרא"ה ברמות (ישיבת אוהל תורה).

על פי תנאי ההקצאה שנקבעו: עמותת הרבצת התורה - תמציא תוך 90 ימים מהיום סמל מוסד המופיע בקובץ הרשמי של משרד החינוך ורישיון מטעם האגף לחינוך מוכר שאינו רשמי במשרד החינוך. לא תמציא העמותה את הנדרש ממנה עד המועד שנקבע לכך, יחזור העניין לדיון נוסף בפנינו לצורך קבלת החלטה בדבר אופן המשך ההליך ביחס לשטחים שיוותרו פנויים כתוצאה מאי המצאת האישורים הנדרשים על ידי העמותה.

בנימוקים שנכתבו להקצאה זו מציינת ועדת ההקצאות כי מדובר ב"מגזר ספציפי" בציבור החרדי, ומונים את כמות התלמידים הרשומים כיום במוסדות הפלג לפי הנתונים המוצגים בועדה בסמינר הפלג בירושלים לומדות היום 172 בנות, ובתלמוד התורה וגני הילדים לומדים 400 ילדים.

מתוך נוסח ההחלטה שאושרה כאמור בסוף השבוע שעבר:

"החלטנו לאשר את בקשותיהם של עמותת ״משנת חיים״ ועמותת ״הרבצת התורה על טהרת הקודש ת״ת״ שהאחת מבקשת להקים סמינר לבנות והשנייה מבקשת להקים גני ילדים, ת״ת וישיבה צעירה.

"העמותה אינה אוחזת בסמל מוסד, אך פנתה למשרד החינוך ואנחנו נאפשר לה, מהנימוקים שפירטנו לעיל בהחלטתנו, להמציא את המסמכים הדרושים תוך 90 יום מהיום. היה ולא תעשה כן, יוחזר העניין לוועדת הקצאות שתקבע יחד עם היועץ המשפטי את אופן המשך התהליך ביחס לשטחים שלא הוקצו.

יצויין כי ההליכים לקבלת ההקצאות החלו כבר לפני חודשים רבים, ובביקור שערך ראש עיריית ירושלים ניר ברקת במעונו של הגר"ש אויערבך זצ"ל כמה חודשים לפני פטירתו במהלך ניחום אבלים, ביקש ממנו הרב אויערבך לפעול למען הקצאות אלו.

יצויין עוד כי לחשיפת רישום גן הפלג בשכונת רמות במשרד החינוך הגיב משה אלמליח כי למרות ההכרה והפיקוח הגן לא ייקח כסף ממשרד החינוך, אולם בשיחה שקיימנו עם משרד החינוך, הדוברת הצהירה כי היא אינה מכירה דבר כזה מוסד שמוכר אך אינו מתוקצב, וכי אם יעמדו בתנאי ההכרה הם יתוקצבו. גורמים אחרים בפלג טענו כי חלק ממוסדות העדה החרדית אף הם מחזיקים ברשיון ממשרד החינוך וב"קוד מוסד" ללא קבלת תקציבים. מבדיקתנו באתר משרד החינוך לא מוכרים מוסדות כאלו ואף מוסד "בנות ירושלים" שהוזכר ע"י הפלג ככזה אינו מחזיק בקוד מוסד אם כי ישנו מוסד אחר בשם זה שרשום וממומן באופן מלא ע"י משרד החינוך.

בנוסף לפני כשנה וחצי נחשף כי סמינר הפלג שתחת עמותת "משנה חיים" קיבל את תוכנית עוז לתמורה שנאסרה ע"י גדולי ישראל, הסמינר פירסם בעיתון הפלס הודעה תחת הכותרת "יסכר פי דוברי שקר" כי מדובר ברישום פורמאלי בלבד, אולם בדיקה עדכנית באתר האינטרנט של משרד החינוך מגלה כי המוסד נהנה עדיין מתקציבים עבור הפעלת תוכנית זו, ורק בחודש האחרון הועבר לסמינר סכום של כ-100 אלף ₪ רק עבור תוכנית זו, כפי שניתן לראות במסמך המצורף.

המסמכים שנחשפים











תגובות:

פנינו למנהל ת"ת "תפארת יעקב", אליהו טומבק, לקבלת תגובה. טומבק ביקש להגיב אך ביקש קודם לבחון את המסמכים. לאחר שקיבל את המסמכים, שיגר טומבק את תגובתו כדלהלן, "איננו מגיבים לאתרי בואש".

עוה"ד משה אלמליח, מנהל עמותת הרבצת תורה מסר בתגובה, "הרבצת תורה הינה עמותה ארצית למוסדות חינוך לציבור רחב ומגוון. הן לציבור חרדי כללי הן לציבור בני התורה והן לציבור מסורתי.

"בכל מקרה לגופו אנו פועלים לתת לתלמידים את הכלים הדרושים לחינוך ערכי על טהרת הקודש בדרך שהם חפצים בה. כך שכל מוסד שיצהיר שלא יקבל תקציב מהמדינה, אכן לא יקבל וינוהל 100% על טהרת הקודש.

"אני מניח שאתם חרדים לכך שאכן ירבו מוסדות מסוג זה ולכן אני שמח לבשרכם כי אכן מגמה זו הולכת וגדלה ב"ה, דבר שוודאי גורם שמחה בשמים ואני מניח שגם לכם", מסר אלמליח.

כאמור, בשיחה שקיים "בחדרי חרדים", עם משרד החינוך לגבי גני הילדים של "עמותת הרבצת תורה", אמרו במשרד החינוך כי אינם מכירים דבר כזה מוסד שמוכר אך אינו מתוקצב, וכי אם יעמדו בתנאי ההכרה הם יתוקצבו.

פנינו לקבל את תגובת סמינר "אוהל רחל". תגובתם טרם נמסרה, ולכשנקבלה - נפרסמה.

לאחר פרסום הכתבה שיגר חיים אהרן טומבק את התגובה הבאה שסותרת את תגובתו של יו"ר העמותה עצמה משה אלמליח, ומכחישה כל קשר: מטעם הנהלת ממלכת החינוך הטהור נמסר, הננו להודיע כי למרות שאין זה דרכנו לשתף פעולה או להגיב לתקשורת הפסולה, בכל זאת כדי להסיר לזות שפתים הננו להודיע כי נכון לרגע זה לא היה להנהלתנו שום שייכות או זיקה לבקשת ההקצאה ולכל הנלווה אליה, וקיבלנו את ההודעה על ההקצאה מהתקשורת כמו כולם

"שום עמותה זרה לא קיבלה נכון לעכשיו רשות כלשהי לייצג את 550 התלמידים שבמסגרת סניפנו שבירושלים

"כמובן שנמשיך כבעבר לפעול אך ורק לפי הנחיית מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א ע"פ הדרך שהתווה לנו נשיאנו ומייסדנו מרן הגר"ש אויערבאך זצוק"ל לעמוד על משמר עצמאות החינוך החרדי על טהרת הקודש, ובהתאם לכך לא נאפשר חלילה שום דריסת רגל ושיתוף פעולה כלשהי עם משרד החינוך", נמסר.

אולם, עפ"י הפרוטוקולים של ועדת ההקצאות, הוגשו לוועדה רשימת 400 התלמידים בת"ת. והמסמכים מדברים בעד עצמם. יראה הקורא הנבון וישפוט.
הפלג צביעות משרד החינוך תפארת יעקב המחוז החרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד