י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כנס מכריע • האתגרים שעומדים לפתחם של חברי הכנסת החרדים

גיוס, גיור, התגברות, מואזין ולאום - אלה הן המילים שיעשו את כנס הקיץ שייפתח הערב, אלה גם יעמדו כאתגרים משמעותיים עבור חברי הכנסת החרדים, שעל חלקם התפשרו בכנס הקודם בתקווה להעבירם בכנס הנוכחי ואין לדעת מה יעלה בגורלם

מליאת הכנסת. צילום: פלאש 90
מליאת הכנסת. צילום: פלאש 90



היום בשעה 16:00, ייפתח באופן רשמי כנס הקיץ. חברי הכנסת שישובו מרחבי תבל לבניין הצפוף בגבעת רם, צפויים לשהות בו לא מעט שעות ולא מעט לילות, בפני הקואליציה עומדים אתגרים גדולים שייתכן ויובילו את מדינת ישראל למערכת בחירות מוקדמת.

בשורות הבאות ננסה לשרטט תמונת מצב, מה הן החוקים הצפויים לטלטל את הקואליציה במידה ויעברו או לא יעברו.

חוק הגיוס

בראש סדר העדיפויות של חברי הכנסת החרדים יעמוד חוק הגיוס, מחד, השעון מתקתק מבחינת בג"צ, אך מאידך בקואליציה יעדיפו לדחות שוב את החוק שהביא בקיצו של הכנס הקודם למשבר פוליטי, שנמנע ברגע האחרון. אלא, שבכל אופן החוק צפוי לשוב בשבועות הראשונים של המושב ולחדש את המשבר שהתפתחויותיו דווחו בהרחבה ב'בחדרי חרדים'.

כזכור, בסוף המושב החולף העבירה הקואליציה למרות התנגדותה של 'ישראל ביתנו' את חוק הגיוס המתוקן אותו הוביל חה"כ יואב בן צור עם שינויים קלים בנוסח, רק שיקבל את הסכמת בג"ץ, אך בסיכום עם כל השותפות הקואליציוניות סוכם כי החוק הסופי יבוא ממשרד הביטחון, שם הוקמה וועדה שתדון בעניין וזאת בהסכמה עם החרדים. החרדים שעוסקים בנושא יאלצו להביא את הניסוחים החדשים ולא מן המופקע גם לכינוס ישיבת המועצות ואז לאישור סופי בממשלה ובכנסת.

בנוסף חשוב לציין כי ביהדות התורה קיימו ישיבת סיעה דחופה במהלך פגרת הכנסת בה הוכרע לחוקק את החוק בשבועות הראשונים של המושב.

פסקת ההתגברות

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90צילום: אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90


הא בהא תליה, כאשר פסקת ההתגברות תחוקק לבקשת רוב מרכיבות הקואליציה זאת חרף התנגדותו של כחלון וסיעתו, הפתרון לחוק הגיוס קרוב יותר למציאות. אלא אם שר הביטחון יתנגד לחוק הגיוס המוסכם על החרדים אך בוטל ע"י בג"ץ.

פסקת ההתגברות הוא נושא רגיש שיכול לטלטל את אמות הסיפים של הקואליציה. אולם, סביר להניח כי לא נשמע את החרדים מתעקשים על כך, משום שמבחינתם החוק הוא בבחינת "מלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים". ובעיקר כדי למנוע את ההסתה שעלולה להתרגש שוב כתוצאה מהתעקשות חרדית.


חוק הגיור

השר לשעבר משה ניסים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90צילום: השר לשעבר משה ניסים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
השר לשעבר משה ניסים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


החוק שהביא למשבר פוליטי ממשי במושב הקיץ הקודם, צפוי להגיע להכרעה סופית כנראה במהלך המושב הנוכחי, זאת לאחר שבימים האחרונים מגבש השר לשעבר משה ניסים ומי שעומד בראש הועדה אותה הקים נתניהו בהסכמת החרדים נוסח לתיקון חוק הגיור, לא ברור מה יכלול הנוסח הסופי אך במסדרונות הכנסת והממשלה מדברים על נושא נפיץ שעלול לגרום למשבר של ממש.

בנוסף, חוק הלאום שיעלה עוד היום להצבעה בקריאה ראשונה הוא נושא נפיץ. לא פחות מהשאר, החוק שמבסס את סמלי המדינה בחוק הוא אחד החוקים ש'הליכוד' דרש להעביר עוד במושב הקודם, אך לבסוף הושגה הסכמה כי החוק יעלה להצבעה בקריאה ראשונה ולאחר מכן הוא יקודם רק בהסכמת כל חלקי הקואליציה לקריאה שניה ושלישית, הערכה היא שהדרך לאישור סופי של החוק תהיה קשה ומפרכת ולא רק מכיוון החרדים. אך במפלגות החרדיות חוששים כי בג"ץ יעשה שימוש העלול לפגוע בקודשי הדת ולהיטיב עם הרפורמים ע"י חוק הלאום.



ליברמן בישיבת סיעתו. צילום: פלאש 90צילום: ליברמן בישיבת סיעתו. צילום: פלאש 90
ליברמן בישיבת סיעתו. צילום: פלאש 90


חוקים נוספים שהם לא פחות נפיצים, אך לעת עתה קבורים בוועדות הכנסת, הם 'חוק עונש מוות למחבלים' שבהצבעה בקריאה טרומית 'יהדות התורה' סירבה לתמוך וכאשר יעלה להצבעה נוספת ייתכן וגם ש"ס תסרב לתמוך מאחר ויש לה חשבון לסגור עם 'ישראל ביתנו' שהתנגדה להצעות חוק המרכולים והגיוס.

כן חוק המואזין ש'בחדרי חרדים' חשף כי לקראת ההצבעות על חוק המרכולים סיכמו החרדים עם 'הרשימה המשותפת', כי בתמורה לכך שכמה מחבריה נמנעו בהצבעה על המרכולים, החרדים ימנעו בהצבעה על חוק המואזין.

החוק צפוי לעלות לדיון ונראה כיצד יגיבו בהנהלת הקואליציה כאשר החרדים יבקשו להמנע ובכך לסכן את העברת החוק שראש הממשלה הודיע בעבר כי הוא תומך בו.

היום כאמור, חוזרת הכנסת מהפגרה עם הצעות אי אמון בממשלה שיעלו סיעות האופוזיציה. ולאחר מכן יעברו לדיונים ולהצבעות על חוק הלאום בקריאה ראשונה.

כך או כך, אנחנו צפויים לשמוע המון את המילה 'בחירות' במהלך הכנס הקרוב והפעם הן נראות קרובות מתמיד.
מושב קיץ חוק הגיוס חוק הגיור פסקת ההתגברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד