כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

דגל מסתערת: "אם חוק הגיוס לא יתקדם – לא נהיה עם הקואליציה"

כנס הקיץ נפתח הבוקר בסערה כשעל הפרק שלל נושאים נפיצים עבור היהדות החרדית. עם פתיחת הכנס, מדברים ח"כי דגל על הכל • על המסתננים: "המדינה כשלה בנושא" • על פסקת ההתגברות: "לא מובילים את המהלך" • על חוק הלאום: "לא בשל"

הח''כים בהתייעצות אצל ראש הישיבה הגרי''ג אדלשטיין
הח''כים בהתייעצות אצל ראש הישיבה הגרי''ג אדלשטיין



היום ייפתח כנס הקיץ של הכנסת. זהו הכנס הרביעי של הכנסת ה-20 אך אין ספק כי הוא צפוי להיות המכריע ביותר למושב זה. כאשר בראש סדר היום ניצבים נושאים רבים בענייני דת ומדינה ומסתבר שזה יגיע לכדי פיצוץ.

חברי 'דגל התורה' בכנסת מדברים על האתגרים בראיון מיוחד ב'יתד נאמן' עם העיתונאי אליעזר ראוכברגר ב'יתד נאמן'. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני אומר ל'יתד' כי "המושב הקרוב יהיה קצר יחסית, אבל הוא יהיה אינטנסיבי מאד מבחינת חקיקה והוא גם יהיה זה שיסמן ולפיו יקבע ונוכל לדעת האם הכנסת הנוכחית תסיים את ימיה והבחירות יתקיימו במועדן, או שהבחירות יוקדמו". לדבריו "אנחנו רוצים לסיים את חקיקת החוק שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה כפי שהיה כל השנים, כבר בתחילת המושב. בשבועות הראשונים, ולא להמתין לשבוע האחרון. יש את החוק שאושר טרומית, משרד הביטחון עובד על חוק, וסוכם ששני החוקים ימוזגו".

גפני מדגיש כי "ברור לכולם, ואין בעניין הזה שום דיון, שהחוק הזה הוא הנושא המרכזי מבחינתנו. וברגע שנראה שהחוק לא מתקדם, נגמר הסיפור. לא נהיה עם הקואליציה בשום נושא אחר. חד משמעי. אין סיכוי".

נושא נוסף שיעלה על סדר יומם הוא פסקת ההתגברות, שלדברי חה"כ גפני "המדינה כשלה בנושא המסתננים, ויש לתת לבעיה הזו מענה". הוא הדגיש, כי "עיקר הבעיות נובעות מהחלטות בג"צ משוללות הגיון. גם בעניין הגיוס וגם המסתננים. אין היגיון שיגייסו בכוח בני ישיבות, כמו, להבדיל, חוסר ההיגיון בהחלטה על המסתננים. וההחלטות הללו גורמות לבוקה ומבולקה".

גם ח"כ אורי מקלב מציין כי הנושאים שיגיעו לפתחם בכנס הקיץ "בהחלט מורכבים, שוודאי יביאו לידי כך שהכנסת תצטרך להתאחד ולהתנהל כפי שקואליציה צריכה להתנהל, במחוייבות קולקטיבית והתנהלות אחראית ללא הסתכלות או פזילה והכוונה לבחירות. ככל שידעו להתנתק מאווירת הבחירות או רצונם של מרכיבים מסויימים לשפר עמדות או שיקולים אלקטורליים כאלה ואחרים, הקואליציה תוכל להתקדם".

בנושא חוק הגיוס אומר ח"כ מקלב כי "בנושא זה יש שני צירים מגבילים שפועלים כרגע: החקיקה הפרטית שהוגשה ואושרה בקריאה טרומית, ומאידך החקיקה הממשלתית שאמורה להיות מושלמת בימים אלו. צריך לראות שיהיה סינכרון והלימה בין החקיקה הפרטית לזו הממשלתית. אנחנו לא מבקשים להוסיף וגם לא לגרוע במהות ממה שכבר אושר בעבר, אלא מנסים לייצר את העטיפה המשפטית שתתאים למה שכבר עבר.

מקלב מוסיף, "לצד זה יעמוד לפתחנו גם נושא פסקת התגברות או חקיקה כזו או אחרת שתבקש להסדיר את המעמד של הרשות המחוקקת, הנושא הזה נסחב זמן רב והגיע לדרך ללא מוצא, ויש להדק את הגבולות בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת כפי שקיים בכל שלטון מתוקן, בצורה סבירה ונכונה". מקלב אומר כי חוק נוסף יעמוד במרכז הדיונים הכנסת, והוא חוק הלאום. לדבריו, "חוק הלאום עדיין לא בשל לעבור מעבר לקריאה ראשונה, ובכדי להתקדם צריך לייצר הסכמות רחבות ומהותיות יותר".

על הסיכוי לבחירות אומר מקלב כי "שלימות הקואליציה תלויה בידי החברים בה. אם לא יכנסו סיבות שלא נראות לעין כרגע, אין שום סיבה שהקואליציה הזו לא תמשיך בדרכה. הסקרים והניתוחים הפוליטיים לא מראים שיש מפלגה שטוב לה כעת ללכת לבחירות, אלא הרצון בהפלת השלטון גרידא".

ח"כ יעקב אשר סבור, כי למרות כך שרבים מ"הפרשנים הפוליטיים מעריכים שאנו בפתחו של כנס קיץ סוער במיוחד שבסיומו סיכוי רב שהציבור בישראל ימצא עצמו על סף מערכת בחירות על רקע המאבקים הפוליטיים הרחבים, ובראשם פסקת ההתגברות העומדת בסלע המחלוקת בין הכנסת לבית המשפט העליון, אך לדעתנו הממשלה הנוכחית יכולה וצריכה להשלים את ימיה, דווקא בגלל האפשרויות הקיימות לבצר את חיי התורה בארץ בחקיקה, ובהדיפת חוקים ויוזמות פסולות המתחדשות עלינו חדשות לבקרים".

אשר אומר, כי "בכוונתנו להוביל כבר בתחילת כנס הקיץ להסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות, באמצעות החוק שהתחלנו בחקיקתו בסוף הכנס הקודם. לא נאפשר מצב של פגיעה בציפור נפשנו - מעמדם של מוסדות התורה וזכויותיהם של תלמידי הישיבות והכוללים אשר הם בראש מעיינינו".

ח"כ אשר מבהיר כי ישנם עוד סוגיות הנוגעות לבני הישיבות ולמערכת החינוך החרדית שנדרשים חברי הכנסת לטפל בהם בכנס הקרוב. "נמשיך את התיקון בעוול המונע סבסוד מחירי התחבורה הציבורית לתלמידי ישיבות מעל גיל 18 כפי שהמדינה מסבסדת סטודנטים ותלמידי מכללות", אומר ח"כ אשר, "וגם לא ניתן לגורמים עויינים לחבל בתכני הלימוד של מוסדותינו ולא נאפשר שום כרסום ופגיעה במערך החינוך. וכפי שהדבר בא לידי ביטוי במכתבו של גפני לשר החינוך, לביטול ההנחיה הבלתי הגיונית והפוגענית של משרד החינוך להפעלת חוקרים פרטיים שיעקבו אחרי תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים, דבר שאין לו אח ורע במסגרות אחרות".

בנושא המחלוקות סביב פסקת ההתגברות אומר ח"כ אשר כי "אנו לא מובילים את המהלך הזה, אלא זכינו והיא נעשית על ידי אחרים, וכך זרקורי התקשורת וגל ההסתה שעשוי לבוא לא יופנו ויכוונו כנגד הציבור החרדי".

לדברי ח"כ אשר, אתגר הסיוע למצוקת הדיור יעמוד גם הוא על השולחן בכנס הקיץ. "נמשיך ונפעל ליזום לסייע ולתמוך בכל תכנית ובכל יוזמה שתוביל לשיפור מיידי באפשרויות הדיור המתאים לציבור שומרי המצוות בכל עיר ועיר שם קיים גרעין תורני או קהילה חרדית מתפתחת בכל רחבי הארץ. בד בבד נקדם חקיקה חברתית למען הנזקק החולה והחלש בכל האוכלוסיות והמגזרים".
דגל התורה חוק הגיוס רבי גרשון אדלשטיין כנס קיץ פסקת ההתגברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד