י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

משלוח בתוך 4 שעות: הקרב החדש בין קוקה קולה לשופרסל

קוקה קולה משיבה מלחמה לשופרסל, שהשיקה משקה מתחרה: שותפה באתר ברינג ברינג, המציע משלוח תוך ארבע שעות ללא תשלום • בדקנו את המחירים

משאית קוקה קולה. צילום אילוסטרציה: pixabay
משאית קוקה קולה. צילום אילוסטרציה: pixabay צילום: pixabay



קוקה קולה נגד שופרסל: לאחר ששופרסל פתחה נגדה כמה חזיתות, החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה ישראל) נכנסת כשותפה (25%) במיזם אינטרנט חדש להזמנת מוצרי מזון בשם ברינג ברינג (BringBring).

אתר ברינג ברינג מציע שירות משלוחים של מוצרי מזון ומוצרי יסוד לבית הלקוח, והחידוש שלו על פני המתחרים הוא בהבטחה למשלוח לבית הלקוח בתוך ארבע שעות. בעוד שהאתרים המובילים של רשתות המזון גובים כ-30 שקל על משלוח, בברינג ברינג המשלוח הוא בחינם. עם זאת, קיים סכום מינימום של 200 שקל להזמנה.

לצד קוקה קולה שותפים במיזם משה מקסימוב, מקים המיזם מכולת בשכונה, שאיגד עד לסגירתו בעלי מכולות לכוח קנייה משותף, וכן אופיר שטיינברג, ששימש מנכ"ל בקבוצת דיפלומט ומנכ"ל חברת SitonOnline שקרסה, ואלון זמיר, ששימש סמנכ"ל השיווק של קוקה קולה בישראל. בחברה משקיעים גם שלושה יזמים מתחום ההיי-טק. ההשקעה הכוללת במיזם מוערכת בכ-5 מיליון דולר.

המודל של האתר החדש הוא חבירה לעשרות סופרמרקטים ברחבי הארץ, שילקטו את ההזמנות מהסופר ויבצעו את המשלוח לבית הלקוח בתמורה לתשלום עמלה של אחוזים בודדים לברינג ברינג. עם זאת, הקונים שמזמינים דרך האתר אינם מודעים ללוגיסטיקה שמתרחשת מאחורי הקלעים, ומזמינים לפי מחירים אחידים. גם המשלוח עצמו יגיע לבית הלקוחות שהוא ממותג ברינג.

האתר, שעלה לאויר לפיילוט במארס ונפתח כעת לקהל הרחב, מבצע בשלב ראשון משלוחים לחלק מאזורי הארץ, וצפוי להתרחב לכלל האזורים בחודשים הקרובים.

"אנחנו סופרמרקט אונליין. במקום להחזיק מחסנים בעצמנו יצרנו קשר עם עשרות רבות של סופרמרקטים ברחבי המדינה. ברגע שמגיעה הזמנה אנחנו שולחים אותה לאחד הסופרמרקטים בהתאם למיקום הגאוגרפי שלה. כרגע עובדים בגוש דן רבתי - תל אביב, רמת גן, הרצליה, רמת השרון, השפלה, ירושלים ועוד - אבל עוד לא הגענו לקו באר שבע וחיפה, שאליהן אנחנו מתוכננים להגיע בשבועות הקרובים, ובחודשים הקרובים לכל האזורים", אומר שטיינברג, המשמש גם מנכ"ל החברה.

לדברי שטיינברג, "לקוקה קולה אין כוונה להשתלט על החברה ולנהל אותה. אמנם היא מחזיקה לבדה ב-25% מהמניות, אך היזמים האחרים מחזיקים יחדיו בשליטה, והיא בעלת מניות מיעוט".

הכניסה של קוקה קולה למיזם מתיישבת עם היחסים המעורערים שלה בחודשים האחרונים עם רשת שופרסל, השחקנית הגדולה ביותר בתחום המזון בכלל, ובתחום האונליין בפרט. שופרסל פתחה חזית נגד קוקה קולה, כשבסוף אוגוסט 2017 השיקה סדרת משקאות קולה תחת המותג הפרטי שלה במראה המזכיר את בקבוקי קוקה קולה המקוריים ובמחירים מוזלים.

חזית נוספת שפתחה שופרסל נגד היצרנים הגדולים, בהם קוקה קולה ישראל, היתה באמצעות מהלך ה-Cash and Carry, שבמסגרתו שופרסל מוכרת למכולות ולמיני־מרקטים מוצרים במחירים נמוכים, לעתים אף נמוכים מאלה שבהם הספקים מוכרים לחברות המפיצות למכולות. מדובר במהלך שפוגע בעיקר ביצרנים הגדולים, שעד היום היו היחידים שהגיעו למכולות רבות ברחבי הארץ ומכרו להם מוצרים בשולי רווח גדולים. כעת שופרסל, הקונה כמויות גדולות במחירים מוזלים, יכולה למכור למכור למכולות במחיר נמוך יותר מאלה שמציעים למכולות היצרנים הגדולים ופוגעת באפיק הכנסה רווחי של היצרנים הגדולים.

מכירות אונליין הן אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של שופרסל, שסיימה את 2017 עם שיעור מכירות באינטרנט של 11.7% מכלל מכירות הרשת.

משתלם יותר משופרסל

בבדיקת מחירים שביצע TheMarker לסל של 10 מוצרים הנמכרים באתרים ברינג ברינג, שופרסל אונליין ורמי לוי באינטרנט, עולה כי המחירים של ברינג ברינג דומים מאוד למחירי שופרסל אונליין . בסל המוצרים, שהכיל חיתולי האגיס, שישיית קוקה קולה, שיישית מים מינרליים מי עדן, אפונה וגזר קפואים של סנפרוסט, גבינה צהובה עמק 200 גרם, במבה 80 גרם, ג'ל כביסה קולון 3 ליטרים, קפה טייסטר צ'ויס, סוכר לבן 1 ק"ג של סוגת ופסטה אסם, הסתכם ב-191.8 שקל בברינג ברינג, לעומת 188.1 שקל בשופרסל אונליין – פער של 2%. עם זאת, מכיוון שעלות המשלוח בשופרסל היא 30 שקל, למשלוח עד 750 שקל, ואילו בברינג ברינג המשלוח הוא בחינם, עם מינימום הזמנה של 200 שקל, ההזמנה בברינג ברינג משתלמת יותר.

עם זאת, גם בניכוי עלות המשלוח, רמי לוי באינטרנט מציע מחירים נמוכים יותר. עלות הסל ברמי לוי באינטרנט הסתכמה ב-162 שקל – פער של 16.1% מעלות הסל בברינג ברינג. הפער בשקלים היה של כ-30 שקל – פער זהה לעלות המשלוח ברמי לוי באינטרנט. עם זאת, מכיוון שמדובר בסל קטן יחסית, ובמרבית המקרים סל ממוצע באינטרנט מסתכם בלא פחות מ-400 שקל, ניתן להניח כי פער המחירים בשקלים בין רמי לוי לברינג ברינג גדול יותר – מה שהיה משאיר את רמי לוי באינטרנט כאתר זול יותר מברינג ברינג.

בכל הנוגע לזמינות המשלוח, בברינג ברינג מציעים משלוח בתוך ארבע שעות. בדיקה שנערכה היום בבוקר באתר שופרסל אונליין הראתה זמינות למשלוח אפשרי לאותו היום – הן לשעות אחר הצהריים והן לשעות הערב. ברמי לוי באינטרנט הזמינות היתה נמוכה יותר, וניתן היה להזמין משלוח לכל המוקדם ליום המחרת.

"רווחיות גולמית נמוכה משל שופרסל"

לברינג ברינג יעד שאפתני. לדברי שטיינברג, "שופרסל מובילה את שוק האונליין, עם שיעור מוערך של 70% ממכירות המזון אונליין, ואנחנו רוצים להיות מספר 2 חזק ודומיננטי".

איך תתמודדו עם זה שמחירי הקנייה שלכם גבוהים משל הרשתות הגדולות?

שטיינברג: "במקום לעבוד על רווחיות גולמית של כ-26% ששופרסל עובדת אתה כדי לממן את פעילות המטה היקרה שלה והרבה עלויות קבועות נוספות, אנחנו מייצרים לסופרמרקטים שעובדים אתנו תוספת הכנסה ללא עלות, ולכן הסופרמרקטים מוכנים לעבוד ברווחיות נמוכה מהרגיל, כי זה כסף חדש עבורם.

"המכולת הממוצעת עובדת כיום על סל קניות ממוצע של 80-70 שקל, שמורכב בעיקר מהשלמות קנייה. אנחנו מאפשרים להן לעבור לסלים של 400-300 שקל. אנחנו לא מנהלים את הסחר עבור הקמעונאים, אבל אנשי הסחר שלנו מגדירים את המחיר של כל מוצר באתר, ואנחנו צריכים לוודא שהסופרמרקטים וגם אנחנו עדיין מרוויחים, ושהמחירים אטרקטיביים".

לדבריו, "מרבית הספקים המובילים בישראל קיבלו אותנו בזרועות פתוחות, הם הפתיעו אותנו לטובה, ונותנים לנו מבצעים ומחבקים אותנו".

רוב רשתות המזון מפסידות כסף על פעילות האונליין. מה השוני?

"כולם מפסידים כסף, כי הליקוט של המוצרים בסניפים והנסיעה לבית הלקוח יקרים מאוד. אנחנו מנצלים משאבים קיימים של סופרמרקטים שגם כך מעסיקים עובדים לביצוע משלוחים, אבל הם לא עובדים בתפוקה מלאה. כבר כיום אנחנו רווחיים פר הזמנה, אבל יש לנו עלויות גבוהות של פיתוח, מערך שירות, תמיכה ועוד".

למה שהמיזם הזה יצליח בעוד שמיזם סיטון, אותו ניהלת, קרס?

"הוא נוגע בבעיות של כל החברות שנתקלות בהפסדים כבדים בעולם האונליין, כולל סיטון. במקום שהצרכן מגיע ומלקט בעצמו את המוצרים לעגלה עכשיו באותו מחיר על המדף מישהו צריך ללקט עבורו את המוצרים, להכניס אותם לארגזים ולמשאיות ולהביאם לבית הלקוח וזה מודל יקר מאוד - המודל שלנו שונה".
קוקה קולה שופרסל ברינג ברינג מרכול און ליין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד