כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

טראמפ לא מפסיק להפתיע: הכריז על חודש מאי לציון המורשת היהודית

"אני דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית של אמריקה, מכוח הסמכות הנתונה לי על ידי החוקה של ארצות הברית, מכריז בזאת על חודש מאי 2018 כ"יום מורשת של היהודים האמריקאים". אני קורא לכל האמריקנים לחגוג את המורשת ואת תרומתם של יהודי אמריקה", כך חתם הנשיא את הודעתו

טראמפ עם כיפה בישראל. צילום: יצחק הררי, פלאש 90
טראמפ עם כיפה בישראל. צילום: יצחק הררי, פלאש 90 צילום: יצחק הררי, פלאש 90



הנשיא דונלד טראמפ שלא מפסיק להביע את תמיכתו ואהבתו לישראל ומצהיר בכל הזדמנות שישראל היא הידידה הטובה ביותר של ארה"ב בעולם, ממשיך עם הקו הידידותי, ואתמול (שני) הוא הכריז על החודש החמישי - מאי, כחודש שבו תצוין המורשת היהודית של ארה"ב.

בהודעה שפורסמה אתמול באתר הרשמי של הבית הלבן נכתב כי "במהלך החודש של המורשת של יהודי אמריקה, אנו חוגגים את התרומות העמוקות שיש לאמונה היהודית ולמסורת על האומה שלנו, לפני מאתיים שנה, באפריל 1818, מסר מרדכי נח את שיחתו המפורסמת לפני חברי בית הכנסת הראשון של הקהילה היהודית, "קהילת שארית ישראל", על קדושת בית התפילה החדש שלהם. בהתייחסו להיסטוריה היהודית, כמו גם לזכויות המיוחדות ולזכויות הייחודיות ליהודים באמריקה, אז הכריז נח כי לראשונה מזה שמונה מאות שנה ניתן לומר כי היהודי מרגיש שהוא נולד שווה, וזכאי להגנה שווה, הוא יכול עכשיו לנשום בחופשיות".

הבית הלבן התייחס ליהודי בשם מרדכי מנואל נח, סופר, מחזאי, פוליטיקאי יהודי ממדינת ניו יורק בארצות הברית, שביקש לדאוג לעם היהודי באמצעות הקמת מדינה שבה ימצאו היהודים מקלט מכל רודפיהם, מדינה זו נועדה להצטרף לשאר המדינות המרכיבות את ארצות-הברית כמדינה חדשה נוספת.

ב־1820 נח רצה לקנות את האי גרנד איילנד שבנהר הניאגרה, הוא תכנן להביא לשם סוחרים ובנקאים יהודים, האי גרנד איילנד נקנה בשנת 1815 על ידי מדינת ניו יורק מידי האינדיאנים, ונח רכש שליש ממנו, וקיבל אופצייה לרכישת שני השלישים האחרים. על פי ערך ויקיפדיה. נח קרא למקום, אררט, על שם תיבת נח שזכתה למנוחה בהרי הררט, שם חשב נח שהעם היהודי יגיע למנוחה.



בשנת 1825 נערך טקס מפואר עם מאות מוזמנים, בטקס הכריז נח על הקמת בית לעם היהודי, והציג את אבן הפינה ליישוב החדש, שעליה נכתב בעברית ובאנגלית: "שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד".

האירוע אמנם פורסם בכל העולם, אך תוכניתו לא יצאה אל הפועל, כי היהודים לא השתכנעו להגיע למקום, כיום אין בגרנד איילנד קהילה יהודית או בית כנסת, אך יש את אבן הפינה במוזיאון ההיסטורי של באפלו.

בהמשך ההודעה מהבית הלבן נכתב כי "יהודים אמריקאים סייעו להנחות את אופייה המוסרי של האומה האמריקאית, הם שמרו על מחויבות חזקה בחברה האמריקנית תוך שמירה על הערכים והמסורת ההיסטוריים שלהם, התשוקה שלהם לצדק חברתי ולעשות חסד לזרים מושתתת על האמונה שאלוקים ברא את כל האנשים בצלמו ובתדמיתו ושכולנו ראויים לכבוד ולשלום, אמונות אלו העניקו השראה לאמריקאים יהודים לבנות ארגוני תמיכה הדדיים, כמו בתי חולים ומוסדות חינוך, אשר אפשרו להם ולאזרחים האמריקאים לקדם את החברה האמריקאית, יהודים אמריקאים צעדו למען זכויות אדם, ונלחמו על חירות אחיהם מאחורי מסך הברזל, באמצעות מעשיהם, הם הפכו את העולם למקום טוב יותר".

בהמשך ההודעה נאמר "תרומתו של העם היהודי לחברה האמריקאית היא אינספור, היא מחזקת את האומה שלנו והופכת אותה למשגשגת יותר. יהודים אמריקאים היו עם גאווה בכל ענפי השלטון, מהמקומי ועד הפדרלי, והם הגנו על החופש שלנו בזמן ששרתו​ בצבא ארצות הברית, החותם החזק שיהודי אמריקה השאירו על הספרות, המוסיקה, הקולנוע והאמנות, העשירו את הנפש האמריקאית, במסורת הנדיבות המתמשכת שלהם הקימו יהודים אמריקנים כמה מהארגונים הפילנתרופיות הגדולות ביותר באומה האמריקאית, המספקות סיוע הומניטארי ושירותים חברתיים לנזקקים בארץ ובחו"ל, אוניברסיטאות ברחבי ארה"ב מציגים בגאווה פרסי נובל שזכו בהם יהודים אמריקאים בתחומי הרפואה, הכימיה, הפיזיקה והכלכלה".

"מסיבות אלו ומסיבות רבות אחרות, הקהילה היהודית באמריקה ראויה לכבוד שלנו, להכרתנו ולתודתינו".

לסיום חותם הנשיא טראמפ, "ולכן אני דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית של אמריקה, מכוח הסמכות הנתונה לי על ידי החוקה של ארצות הברית, מכריז בזאת על חודש מאי 2018 כ"יום מורשת של היהודים האמריקאים". אני קורא לכל האמריקנים לחגוג את המורשת ואת תרומתם של יהודי אמריקה".
דונלד טראמפ הבית הלבן יהדות אמריקה יום מורשת יהודי אמריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד