כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

הנאום 'הדרמטי' של נתניהו: המפרגנים ושאינם

האם נאומו של נתניהו אמש אכן היה כפי שהוגדר "דרמטי" בהודעה המוקדמת המבשרת על מסיבת העיתונאים, הדעות בישראל חלוקות, אך העם בישראל כבר התפקח, ואינו מסתמך על מוצא פיהם של הפרשנים כי אם את אשר רואות עיניו, נתניהו היטיב להסביר ולהציג בצורה מופלאה את הסכנות והשקרים

נתניהו בנאומו אמש. צילום: מרים אלסור, פלאש 90
נתניהו בנאומו אמש. צילום: מרים אלסור, פלאש 90



השעות שאחרי נאומו "הדרמטי" של ראש הממשלה נתניהו, גוררות אחריהן שיח רב בתקשורת הישראלית אודות הממצאים שהציג נתניהו לעיני העולם כולו וכן באשר למבצע המוצלח להשגת המסמכים הללו.

בממשלה נשמעים שבחים כלפי ראש הממשלה ואנשי המודיעין על החשיפה. מאידך, במפלגות האופוזיציה וברוב כלי התקשורת מבקרים את נתניהו וטוענים כי היתה זו הצגה שיצרה פאניקה מיותרת, וכי לדבריהם נתניהו לא חידש דבר.

להביא את כולם, רבים המה ותקצר היריעה מלהכיל, אך נביא כמה מהם ונפתח עם המחמיאים.

חבר הקבינט המדיני ביטחוני, השר אריה דרעי הגיב על החשיפה המודיעינית אמש: "התנהלות איראן בהסכם היא ההונאה הגדולה שהייתה בעולם. הנשיא אובמה ידע מה שלא ידענו ומה שכל העולם לא ידע שיש להם יכולת גרעינית וזה חמור מאוד. הוא חתם על ההסכם הגרוע שנחתם מאז ומעולם".

"איראן הפכו למפעל הטרור הגדול בעולם - אם נטיל עליהם סנקציות הם לא יוכלו להחזיק מדינה כל כך גדולה בלי בנקים ושדות תעופה". כך דרעי.

חבר קבינט נוסף, שר השיכון אלוף במיל' יואב גלנט הגיב הבוקר בראיון לגל"צ ואמר: "גם בג'יימס בונד לא חושבים על הישג כזה - אך הוא עלול להביא לחיכוך הולך וגובר עם איראן ולכן עלינו להיערך".

ולא רק הממשלה, בהודעת הבית הלבן נכתב כך; "המידע שהציגה ישראל על תכנית הגרעין של איראן מספק פרטים "חדשים ומשכנעים" על מאמציה לפתח נשק גרעיני ועולה בקנה אחד עם העובדות הידועות לארצות הברית".

מזכיר המדינה הטרי מייק פומפאו, ששימש עד לא מכבר כראש סוכנות הביון CIA, הגיב הלילה ואמר "המידע שהציגה ישראל על תוכנית הגרעין של איראן אותנטי וחלק גדול ממנו לא היה מוכר למומחים האמריקנים".

לעומתם, באופוזיציה, בתקשורת ובקרב מומחי הביטחון מתקשים לפרגן לנתניהו. הפירגון היחיד שהם כן מצליחים להוציא מפיהם וגם זה נאמר בהבלעה, הוא כלפי המוסד הישראלי שמוכיח שוב כי זרועו הארוכה מסוגלת להגיע לכל מקום ובכל עת.

כך למשל הגיב הבוקר, ח"כ יאיר לפיד בראיון לאריה גולן ברשת ב': "הלב מתרחב לנוכח ההישג של המוסד אבל השכל שואל את עצמו האם המקום הנכון לחשוף מידע כזה הוא שידור טלוויזיה. יש פה סבך, אם אמריקה תפרוש באופן חד צדדי לאיראן תהיה הזדמנות לפתח נשק גרעיני והאיראנים יוכלו לעשות עסקים שייתנו להם יותר כסף".

בשעות האחרונות נתנו קולם גם גורמי ביטחון, בעיקר כאלה ששימשו בעברם בתפקידים ביטחוניים בכירים, "התאכזבתי כי עכשיו האיראנים יגידו שמכל האיסוף המודיעיני ישראל לא מצאה שהייתה הפרה של ההסכם. לא תמצא אדם אחד שיגיד שאיראן דיברה אמת לאורך הדרך, אבל לא זה היה הנושא, ההצגה הזו עלולה להיות בומרנג". אמר הפרופ' עוזי ארד, מי שכיהן בעבר כראש המועצה לביטחון לאומי.

גם רם בן ברק, המשנה לראש המוסד לשעבר וכיום חבר מפלגת 'יש עתיד', תקף את נתניהו בראיון לגל"צ ואמר כי הוא "משוכנע שרוב מוחלט של אנשי המודיעין והצבא היה נגד ההצגה הזאת. לא מבין מה הטעם לחשוף בשידור ישיר כאילו אתה מציג טלפון חדש".

בכיר לשעבר בסוכנות לאנרגיה אטומית הבינלאומית, אולי היינונן העיד הבוקר ואמר ל'חדשות כאן' כי "רוב החומרים שהציג נתניהו ישנים, אני והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הכרנו אותם עוד ב-2008 ואפילו לפני. השתמשתי בחלק מהחומרים - כולל תמונות - בתדרוכים שנתתי כבר ב-2008".



צבי יחזקאלי. צילומסך ערוץ עשרצילום: צבי יחזקאלי. צילומסך ערוץ עשר
צבי יחזקאלי. צילומסך ערוץ עשר


ובתקשורת, נתניהו עוד טרם הספיק לרדת מהבמה וכבר פערו הפרשנים בערוצים את חרצובות לשונם ובהינף יד ועיקום אף המעיטו בערכו של הנאום.

ברק רביד הכתב המדיני של 'ערוץ עשר' מיהר להסתער על המיקרופון ואמר בזלזול; "ההישג המודיעיני גדול אבל המידע אינו חדש ובעיקר מעניין מטיבי לכת ואת חובבי הז'אנר. זה לא ישנה את עמדת מעצמות אירופה. מנחם בגין הפציץ את הכור בעיראק, אהוד אולמרט הפציץ אץ הכור הסורי. נתניהו ממשיך להפציץ בנאומים".

לעומתו, העיתונאי יואב יצחק מו"ל 'news1' תקף בתגובה בחשבון הטוויטר שלו את רביד: "נתניהו הציג מסמכים מתוך הארכיון הגרעיני האירני - שהושג בזכות תושייתם של סוכני המוסד הישראלי. מסמכי זהב שמוכיחים: אירן קיימה תוכנית לנשק גרעיני וכיזבה והיא ממשיכה לכזב לעולם. מה שלא מרתיע סוכני חבלה בתוכנו, ובהם ברק רביד, שמבקשים להמעיט בהישגי נתניהו וממשלתו".

צבי יחזקאלי, ראש הדסק לענייני ערבים ב'ערוץ עשר' עקץ הבוקר בראיון לרדיו 'גלי ישראל' את חבריו בתקשורת: ״אני חושב שאתמול קיבל נתניהו יותר מחמאות בעולם הערבי מבאולפני הטלוויזיה בישראל״.

צדיק נוסף בסדום שבחר להחמיא, הוא הפרשן הצבאי יוסי מלמן מעיתון 'מעריב' שצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אתם יודעים שאינני נמנה עם מצביעי הליכוד. אבל אינני יכול שלא להתפעל מהשליטה של ביבי בחומר והאמינו לי כמי שמסקר מאז 2004 את תכנית הגרעין של אירן ודי בקיא בכל המונחים ושמות האישים זה לא פשוט להבין, לעבד ולהסביר כפי שהוא עשה".

ולכמה מילות פרשנות; נתניהו לאורך מסעות הבחירות שלו, מתהדר בעיקר בנושא הביטחון, אין ספק כי החשיפה אמש עשתה לו שירות נהדר בקרב הקהל הישראלי, התקשורת והאופוזיציה שהבינו זאת, ניסו לגמד ולכמת את ההישג בניסיון לשכנע את העם בישראל, כי ראש הממשלה לא הביא מידע משמעותי וסתם יצר פאניקה מיותרת כדי לזרוע פחד ואימה.

אך, הציבור כפי שראינו לנגד עינינו, חרף הסקרים וחרף הפרשיות והחקירות ממשיך להביע אמון בנתניהו ולהצביע עבורו. התקשורת בישראל כבר איננה משפיעה כבעבר. הצופים, המאזינים והקוראים כבר אינם לוקחים את הפרסומים כתורה שניתנה מסיני, כי אם בערבון מוגבל ובזיהוי מניעיו ונטייתו הפוליטית של הכותב והשדר.

ניסיתם? נראה לי שלא הלך לכם.
השקר האיראני בנימין נתניהו נתניהו והתקשורת פרשנים ימין ושמאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד