י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הפעם זה יצליח? כל מה שצריך לדעת על המהפכה שמתכננת הממשלה בענף הדלק

20 שנה של ניסיונות עקרים ליצור תחרות בשוק הדלק, הביאו את הממשלה למסקנה כי הפיקוח שהטילה על המחירים הוא שמאפשר ל-4 החברות הגדולות לשלוט בשוק • הצעדים הנשקלים: חברות קטנות יוכלו למכור בנזין במחיר לא מפוקח, ותוגבל השכרת תחנות דלק לחברות גדולות

צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90



הממשלה מתכננת רגולציה חדשה לענף הדלק במטרה להפוך אותו לתחרותי. משרד האנרגיה ורשות ההגבלים העסקיים פועלים להצרת צעדי החברות הגדולות, ובד בבד מעודדים את הקמתן או צמיחתן של חברות קטנות באמצעות הקלות בפתיחת תחנות חדשות. האם הפעם תצליח הממשלה לפצח את קוד הריכוזיות בענף הדלק ולהגביר את התחרות, לאחר שכשלה בכך ב–20 השנה האחרונות? סביר להניח שהחברות הגדולות, שייפגעו מהרגולציה, ינסו לנטרל את המהלך — לפחות בחלקים שיחייבו את אישור הכנסת.

בענף הדלק שולטות (90%) ארבע חברות: פז, דלק סונול ודור אלון. כמו כן פועלים בו שני בתי זיקוק: בזן בחיפה ובז"א באשדוד.

שלשום הודיע משרד האנרגיה על שלב ראשון ברפורמה — בחינה של הסרת הפיקוח על מחירי הדלק. במסגרת זו יוכלו כל החברות ליהנות מהסרת הפיקוח על מחיר הדלק במשאבות בשירות מלא, אבל רק חברות דלק קטנות שיקימו תחנות חדשות ייהנו מהסרת הפיקוח גם בתדלוק בשירות עצמי.

במשרד שוקלים הקלות נוספות לחברות קטנות. למשל, נשקל לאפשר הקלה רגולטורית והחלפת בעלות בתחנות דלק קיימות, כך שניתן יהיה להחליף חברה גדולה ששוכרת תחנת דלק — בחברה קטנה. בדרך זו מקווים במשרד האנרגיה להרחיב את פרישת החברות הקטנות ולעודד את הקמתן של תחנות חדשות — גם במקומות שכיום אין לכך כדאיות כלכלית.

בשלב השני ברפורמה המוצעת תיבחן הרחבה או ביטול השלב הראשון בהתאם לתוצאותיו בשטח: אם תתעורר תחרות מחירים והצרכן ייהנה מהוזלות, המהלך צפוי להתרחב; מנגד, אם המהלך ינוצל להעלאות מחירים, הפיקוח עשוי לחזור.

בנוסף, הודיע משרד האנרגיה על הקטנת רווחי התחנות ממכירת דלק (מרווח השיווק) ב–5 אגורות, לאחר שתיכנן להורידו ב–9 אגורות. השינוי נבע מנתונים חדשים שסיפקו חברות הדלק, אך ייתכן שגם משיקולי תחרות ומלחצים. רשות ההגבלים וחברות הדלק טענו כי אם המרווח ייקטן באופן משמעותי — יצטמצם טווח התחרות הפוטנציאלי. מחיר הדלק כולל מרכיבים קבועים, כמו מחיר חומר הגלם והבלו (מס שגובה הממשלה) וכן מרווח השיווק ומע"מ. בד בבד, ולבקשת חברות הדלק, בוחן המשרד את הקטנת הרווח של דואופול בזן ובז"א (מרווח הזיקוק). כיום מרווח הזיקוק הוא שתי אגורות לליטר — שאינו משמעותי מאוד מבחינת הצרכן, אבל משמעותי לחברות הדלק.

מחיר מפוקח ארצי מעוות את המציאות

פעילות משרד האנרגיה בענף הדלק מתנהלת תוך היוועצות ברשות ההגבלים העסקיים, שלה תוכניות משלימות לענף. הרשות, בראשות מיכל הלפרין, מתכננת להודיע בקיץ על המלצותיה הסופיות להגברת התחרות בענף. אלה יכללו כנראה עידוד פתיחת תחנות של חברות קטנות והגבלה על המשך התקשרויות לטווח ארוך של תחנות השייכות לארבע החברות הגדולות. ניסיונות לבצע רפורמה דומה נתקלו בעבר במהמורות משפטיות הקשורות לזכויות חוזיות. המלצות הרשות עברו את שלב השימוע הציבורי.

זה כשנה בוחן משרד האנרגיה את החלופות להסרת הפיקוח על מחיר הדלק על פי הנחיה של שר האנרגיה, יובל שטייניץ. במשרד התעוררו ככל הנראה חילוקי דעות בעניין זה. לפני כחצי שנה אמר מנהל מינהל הדלק במשרד, חן בר יוסף, כי הסרה מהירה של הפיקוח תייקר את הדלק ב–450 מיליון שקל בשנה. על רקע זה בחן המשרד כמה חלופות, ובהן הסרה הדרגתית של הפיקוח. כמו כן נבחנה חלופה שלפיה יוסר הפיקוח רק באזורים שבהן פועלות כמה תחנות של חברות מתחרות.



התומכים בהסרת הפיקוח טענו, בין השאר, כי הסרת הפיקוח מנטרלת נקודת ייחוס (בנצ'מרק) של המחיר המפוקח שהחברות כיוונו אליה, והיעדרה עשוי לעודד תחרות במיוחד במוצר כמו שירות מלא. אלה ציטטו את הדוגמה שהביאה רשות ההגבלים לגבי התחרות הקיימת בסולר, שמחירו אינו מפוקח זה 20 שנה וקיימת בו שונות במחיר ומבצעים למשיכת לקוחות. "מי שמתאמץ ונוסע עוד כמה קילומטרים, יכול לשלם פחות בסולר", אמרו במשרד האנרגיה. "אנחנו רוצים לראות את זה גם בבנזין, הרלוונטי לרוב אזרחי המדינה, ולכן אנחנו מתכוונים לעשות זאת — אבל בהדרגה". המתנגדים טענו כי החברות הגדולות צפויות לנצל את המצב ולגבות מחיר גבוה יותר מהצרכן, במיוחד באזורים שבהם יש לחברה מונופול גיאוגרפי.

במשרד האנרגיה הסבירו, כי הגיעו למסקנה שהפיקוח על מחיר הדלק במשאבות בשירות מלא מיותר. "חברות יגבו בשירות מלא כמה שירצו, כשהן מחויבות לאפשר שירות עצמי", אמרו. "כמו כן, החוק קובע שאנשים עם מוגבלות (בעלי תו נכה) יקבלו שירות מלא במחיר שירות עצמי. רוב הלקוחות שמשתמשים בתדלוק בשירות מלא מוכנים לשלם יותר. מנגד, אולי יהיו תחנות שימכרו ביוקר ויציעו כוס קפה. גם כיום יש תחנות שנותנות שירות מלא בזול — ובלבד שתיכנס לחנות הנוחות".

בממשלה ובמשק יודעים שמחיר מפוקח ארצי הוא ממוצע שמעוות את המציאות. "זה כאילו שיקבעו מחיר שכירות אחיד למטר מרובע בדימונה ובתל אביב", אמר אחד המקורות בשוק. גם למשרד האנרגיה ברור שהמחיר הממוצע בעייתי ומהווה חסם לתחרות. לדוגמה, יש מקומות בפריפריה שעלות הקמת התחנות בהם גבוהה, והפיקוח אינו מאפשר להחזיר את ההשקעה בזמן סביר. לכן חברות חדשות לא נכנסות לאזור. ואולם, כשהממשלה מציעה לחברות כאלה למכור ללא כל פיקוח מחירים, כולל בשירות עצמי, ההקמה יכולה להיות אטרקטיבית יותר. "אלה בדיוק המקומות שבהם רשות ההגבלים גילתה כי אם יש חברה קטנה המחירים יורדים — גם של החברות הגדולות", אמרו המקורות.

"חשש לפגיעה מהותית ברווחיות"

במקביל לדיונים על הסדרת הרפורמה נערכו דיונים על הורדת המרווח של חברות הדלק. החברות ניסו לבטל את הקטנת מרווח השיווק, תוך שהן מגייסות את הרפורמה להסרת הפיקוח, וטענו כי ככל שהמרווח יהיה גדול יותר — המשרד יראה יותר תחרות. במשרד ראו בכך אמצעי למנוע קיצוץ של מיליוני שקלים ברווחיהן. בסופו של הדיון נקבעה הורדה של 4.7 אגורות ממרווח של 60 אגורות. "החברות יפסידו 7% מרווחיהן וזה כואב להן בכיס, אבל הצרכן זכאי לקבל את הכספים הללו על פי חוק המחייב אותנו לעדכן את המרווח כל חמש שנים, גם אם זה נראה למישהו כהתנהלות שאינה מספיק מתקדמת", אמרו המקורות במשרד.

צעדי משרד האנרגיה התקבלו, כצפוי, באכזבה בקרב חברות דלק, שלא הצליחו לשנותם. על רקע זה נשמעה אתמול בביקורת נוקבת על המשרד ועל מה שכינו "חוסר העדכניות שלו לתקופה הנוכחית". בחברות טענו, כי אין כמעט באף מדינה מפותחת פיקוח על מחירי הדלק, וכי בארה"ב ובאירופה יש תחרות חופשית בענף. לדברי מקורבים לחברות, ברגע שהממשלה ממשיכה לפרסם מחיר מפוקח היא משאירה את הבנצ'מרק הפומבי — וכך ממשיכה להיות הגורם שמתאם מחיר בין כל השחקנים, כולל החדשים. "אין משמעות לחצי רפורמה, ומי שרוצה תחרות צריך להסיר את הפיקוח במלואו", הוסיפו. "חברות קטנות ממילא נכנסות לשוק במחיר הנמוך מהמחיר המפוקח".

דור אלון הוציאה אתמול הודעה לבורסה, שבה ציינה כי "לשינוי במרווח השיווק עלולה להיות פגיעה מהותית לרעה ברווחיות החברה. דור אלון ממשיכה לבחון את ההשפעות הצפויות על פעילותה כתוצאה מהפחתת מרווח השיווק תוך בחינת הצעדים האפשריים להקטנת השפעות אלה, ובכללם נקיטת צעדי התייעלות וחיסכון, הקטנת הנחות ללקוחות והפחתת דמי השכירות במתחמי התדלוק. במקביל בוחנת החברה נקיטת צעדים משפטיים בקשר להתפתחויות במרווח השיווק". מקורבים לחברה הבהירו כי אם משרד האנרגיה מעוניין בהורדת יוקר המחיה, הוא יכול להוריד את הבלו על הדלק במקום את מרווח השיווק.

מקור נוסף בתחנות הדלק מתח ביקורת על ההתחשבנות שעושה הממשלה עם כל סעיף הוצאות שהחברות מבקשות להכיר בו כחלק מהוצאותיהן הלגיטימיות בחישוב מרווח השיווק. לדוגמה, בין החברות למשרד האנרגיה פורצות לא פעם מחלוקות אם לשייך עלות שכר של עובד תדלוק רק לתחום הדלק או גם לחנות הנוחות. מחלוקת כזו קיימת גם בתחום שכירות המבנים.

"אנחנו במאה ה–21 ועדיין פקידים יושבים מול נתונים ומתווכחים לגביהם כמו במאה הקודמת", אמרו המקורות. "בתחנת דלק יש בנזין, סולר, חנות ולפעמים מתקן רחיצה. מכל אלה יש מוצר אחד בלבד מפוקח והמטרה שלהם כרגולטורים היא לייחס כמה שיותר הוצאות למה שאינו מפוקח. השיטה פרימיטיבית. כל התהליך מבייש את משרד האנרגיה, שצריך לראות איך התעשייה נערכת לעתיד ובמקום זה פועל כמשרד אנכרוניסטי". לדבריהם, בשוק פועלות כ–1,200 תחנות דלק, 20% מהן עצמאיות שאינן קשורות לאחת מארבע החברות הגדולות. "הסרת הפיקוח רק על משאבות בשירות מלא זה טיפול בקצה הזנב במקום בנושא עצמו".

עם זאת, בחברות מודים שהסרת הפיקוח על משאבות בשירות מלא צפויה להוביל לעליית מחירים. לדבריהם, ההעלאה היא לצורך תשלום שכר לעובדי התחנה שיש קושי בהעסקתם בשכר הקרוב לשכר המינימום. לטענתם, זו מזימה של משרד האנרגיה, כדי שיוכל לומר שהניסוי נכשל ולכן יש להשיב את הפיקוח על מחיר הדלק.

"ההיגיון מורה להעלות מחיר כשהפיקוח מוסר, כי אם אני לא יכול להעסיק עובדים ויש אנשים שמוכנים לשלם בגין שירות, אז הם מוכנים לשלם גם את עליית המחיר. אבל אז יגידו במשרד האנרגיה: 'הסרנו פיקוח על שירות מלא והחברות העלו מחירים, לכן לא נסיר אותו גם מהשירות העצמי'.

"השלב הראשון יחזק אותם לא לעשות את המהלך האמיתי. עדיף היה לעשות ניסוי מלא למשך 6–12 חודשים ואז להחליט אם להחזיר את הפיקוח או לא. יש תחרות, יש הרבה תחנות חופשיות. העולם השתנה. תנו לשוק הזדמנות לעבוד. התוצאה תהיה תחרות מותאמת לסביבה. המחירים יירדו במקומות עם תחרות ויעלו באחרים. במקומות שהתחנה רחוקה והעלויות הלוגיסטיות גבוהות וזו תחנה בודדה יעלו מחירים. באזור המרכז המחירים יירדו".

"חברות קטנות — הנחות גדולות"

מקורות מקורבים לדיונים הממשלתיים אמרו כי רשות ההגבלים לא הביעה בדיונים תמיכה מפורשת בהסרה מלאה של הפיקוח על מחיר הדלק. לדבריהם, הרשות אמנם מעדיפה תחרות חופשית על פני פיקוח, אבל ספק אם שוק הדלק בשל לכך מכיוון שהוא עדיין ריכוזי מאוד. הריכוזיות מתבטאת במקטע בתי הזיקוק ובתחנות התדלוק. נראה כי ברשות מצדדים בעמדה הזהירה של משרד האנרגיה, שנועדה לבחון את התנהלות השוק בהסרה מצומצמת של פיקוח המחירים. ברשות סבורים כי טוב עשה משרד האנרגיה שיצא בצעד זהיר ומדוד. "אם יצליח, זו תהיה בשורה נהדרת שהתחרות יכולה לעבוד טוב מפיקוח מחירים — אבל לא בטוח שזה מה שיקרה", אמרו.

בד בבד מקדמת רשות ההגבלים את המלצותיה להגברת התחרות בתחום תחנות התדלוק. באחרונה הסתיים השימוע שערכה והנתונים שקיבלה נבדקים. ככל הידוע, מהבדיקה עד כה נראה שההמלצות המקוריות לא ישתנו. הרשות מצאה, כי תחנות תדלוק של חברות דלק קטנות מציעות בממוצע הנחות גדולות יותר מתחנות תדלוק של ארבע חברות הדלק הגדולות, אפילו בשירות מלא. כמו כן, היא מצאה כי לא קיימת תחרות משמעותית בין ארבע חברות הדלק הגדולות. אלה אינן מורידות מחירים, למעט במקומות שבהם נמצאת בקרבתן חברת דלק קטנה המציעה מחירים נמוכים. עם זאת, חסמי כניסה, ובהם הסכמים לטווח ארוך של חברות גדולות, מקשים על כניסתן של חברות דלק קטנות לשוק ועל התרחבותן בו.

לפיכך הציעה הרשות לקדם פעולות ממשלתיות לצמצום החסמים ולהגדלת היצע תחנות התדלוק באזורים גיאוגרפיים שבהם יש תחנות תדלוק מעטות. זאת כדי להקל על כניסתם של מתחרים קטנים וחדשים במקום תחנות התדלוק הקיימות. הרשות הציעה מתווה הדרגתי לכניסתן של חברות דלק קטנות וחדשות, קידום הקמת תחנות תדלוק חדשות, שיופעלו על ידי חברות דלק קטנות, ונקיטת מדיניות אחידה לגבי הסכמים אנכיים בין חברות דלק הנוגעים לתחנות תדלוק.

בנוגע לאזורים שבהם נמצאה נוכחות ריכוזית של חברת דלק גדולה, לצד היעדרה של חברת דלק קטנה, הציעה הרשות כי חברה גדולה לא תוכל להתקשר בכל סוג של הסכם (לרבות הסכם חדש, חידוש הסכם או הארכתו) עם תחנת תדלוק בלי לקבל תחילה היתר פרטני ממערך הפיקוח על הגבלים עסקיים. הרשות המליצה להגביל לשלוש שנים התקשרויות של חברות דלק גדולות עם בעלי הקרקע החכורה באזורים שבהם אין שטחים להקמת תחנות חדשות. המלצה נוספת נוגעת ל-184 אזורים בהם נמצא כי קיימת תחנת תדלוק אחת בלבד, המוחזקת על ידי אחת מארבע חברות הדלק הגדולות. על פי עמדת הרשות, ביחס לאזורים אלה על המדינה לשקוד במיוחד על איתור קרקעות לצורך הקמת תחנות דלק חדשות ולהקצותן לחברות קטנות בלבד.
תחנות דלק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד