ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

דיון סוער: 'יש עתיד' חברו לגפני - ותקפו את השרים

למרות התנגדות השרים, 'יש עתיד' והליכוד חברו לחבר הכנסת גפני וצפויים להעלות הצעת חוק שתאפשר לעובד שאינו רוצה לעבוד בשבת - שלא לעבוד • גפני: "השרים מתנגדים לאפשרות לתת לעובד לא לעבוד בשבת"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



ועדת הכספים קיימה היום (רביעי) דיון סוער על חוק שעות עבודה ומנוחה, הצעת החוק אותה הגישו חברי הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) ועליזה לביא (יש עתיד) הגיעה בתחילת השבוע למבוי סתום למרות שהחוק עבר כבר בקריאה ראשונה אך השרים אלי כהן (כולנו) וחיים כץ (הליכוד) הודיעו כי הם מתנגדים לחוק, ובכך החוק חזר לדיון בועדת השרים שהודיע כי הממשלה תתנגד להצעה, אלא שחברי הכנסת ב'ליכוד' וב'ביש עתיד' חברו ליו"ר ועדת הכספים גפני ויוצאו למחלמה.

ע"פ היוזמה המקורית כל אדם יוכל לסרב לעבוד בשבת בניגוד לחוק כיום שקובע כי רק מי שמגיש תצהיר דת יוכל לקבל הייתר שלא לעבוד בשבת בעבודות חריגים כמו בבתי החולים, תחנות דלק, מלונות ומסעדות, אלא שהשרים הציעו נוסחה חילופית לפיו החוק לא יכול על מקומות העבודה שפעילים בשבת ע"פ החוק אלא על בתי עסק פרטיים שבין כה פועלים בשבת בניגוד לחוק.

בפתח הדיון היום אמר חה"כ גפני "אני לא חתום על הצעת החוק הזה, אף אחד מהח"כים החרדים לא חתום עליה, זה לא נושא חרדי, לא אחתום על חוק שמאפשר חילול שבת. לצד כך בעיני זה גם לא חוק דתי אלא ערכי, ציבורי וחברתי. אפשרות לא לעבוד בשבת נראה לי עניין הגיוני במדינה יהודית ודמוקרטית. החוק הגיע אלינו בנוסח מחמיר יותר אחרי שעבר קריאה טרומית במליאה וקריאה ראשונה בוועדת העבודה והרווחה. באו ואמרו לנו שהמפעלים יתמוטטו, אמרתי שנציין שתהייה ועדה שתדון ותחריג את המפעל או העובד מהחוק. זה לדעתי העניין הפשוט ביותר, בלי נזק" גפני הוסיף והתחייב בפני חברי הודעה כי "גם אם לא מסכימים לפשרה החוק הזה יעבור".

גפני הוסיף "שיהיה ברור, גם אם זה לא עכשיו, הוא יעבור. יש 3 אפשרויות - שנחזור לנוסח ההוא של ועדת העבודה. האפשרות השנייה היא הפשרה שהוצגה והאפשרות השלישית היא שהחוק מצטמצם עוד אבל בכל אופן יש אמירה חשובה ויש עובדים שיוכלו לא לעבוד בשבת בלי לפגוע במפעלים".

במהלך הדיון נוצר ויכוח מר בתוך הקואליציה לאחר שנציג 'ישראל ביתנו' חה"כ עודד פורר הודיע כי ישראל ביתנו תתנגד להצעה, חה"כ פורר אמר כי "נגידת בנק ישראל ישבה פה לפני כשעה והציגה גורמים שמפריעים לצמיחה במשק, בין היתר הרגולציה, עכשיו אנחנו עושים עוד רגולציה שפוגעת בשוק. צריך לאכוף את החוק של תשלום 200 אחוז לעובדים בשבת אבל לא בצורה הזו. לצד כך הצענו שיוכנס בהצעה סעיף שעובד שיגיש בקשה ימשיך לעבוד עד שהוועדה תדון בעניינו".

מנגד, יוזם החוק חה"כ מיקי זוהר ביקש להצביע על החוק מאחר וגם חברי האופוזיציה חברו אליו והודיעו כי יתמכו בחוק למרות התנגדות השרים.

נציגת משרד העבודה והרווחה הציגה הסתייגות לחוק מצידו של שר העבודה ושר הכלכלה בהסכמת משרד המשפטים והאוצר, לפיה לא תוקם ועדה שתדון בפניות מפעלים להחרגת עובדים אלא שלמפעלים בידיהם היתר לעבוד בשבת תהייה הזכות להחליט האם לקבל את בקשתו של עובד שלא לעבוד בשבת תוך התחשבות ברצון העובד.

ח"כ גפני תקף את השרים שהגישו את ההייסתיגות על החוק ואמר כי "השרים שמגישים את ההסתייגות הם נגד האפשרות לתת לעובד לא לעבוד בשבת. אם היא תעבור נשהה את החוק".
הצעת חוק שבת משה גפני יש עתיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד