י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הושק האתר החדש שחושף הכל על העמותות

משרד המשפטים משיק את האתר המתקדם - שכולל מידע על פעילותן של עמותות וחברות לתועלת הציבור, לרבות פרטים על תרומות, תמיכות ממשלתיות והתקשרויות עם גורמי ממשל • "המידע יהיה נגיש ופתוח לציבור על גבי פלטפורמות חדשניות שמאפשרות מחקר ושימוש חופשי בנתונים"

צילום: pixabay
צילום: pixabay



בישראל רשומות כ-18 אלף עמותות וחברות לתועלת הציבור המדווחות מדי שנה לרשם העמותות - מתוך כ-40 אלף עמותות רשומות. מאגר המידע שעולה היום (ד') לאוויר באתר גיידסטאר החדש, ירכז לראשונה את כלל המידע הממוחשב אודותיהן, לרבות מידע שיסונכרן מול מאגרי המידע של רשות התאגידים, רשות המסים, היחידה הממשלתית לחופש המידע והחשב הכללי במשרד האוצר.

אתר "גיידסטאר ישראל" עלה לאוויר לראשונה ב-2010, כמיזם משותף למשרד המשפטים, יד הנדיב (קרן רוטשילד) וג'וינט ישראל. בראשית דרכו איפשר האתר לכל מי שמבקש או מתבקש לתרום לעמותה מסוימת, להתנדב בה, או לתת לה שירות, לאתר מידע בסיסי אודותיה באופן מיידי וללא תשלום אגרה. למשל, מידע כגון קיומו של אישור ניהול תקין, דוחו"ת מילוליים וכספיים, חמשת מקבלי השכר הגבוה בעמותה וכדומה.

בשנים האחרונות הובילה ועדת ההיגוי של המיזם, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, עבודת מטה שמטרתה "להמציא מחדש את מיזם גיידסטאר", ולהתאים אותו לצורכי המשתמשים מצד אחד - ולתפיסות הממשלתיות המעודכנות בעניין הנגשת מידע לציבור מצד שני.

אתר גיידסטאר החדש, שעלה היום (ד') לאוויר, הוא יישום ממשלתי מבוסס ענן, שבו ניתן למצוא מנגנון חיפוש וסינון מתקדם, המאפשר הצלבת פרטי מידע ובחינת מגמות. בנוסף למידע הבסיסי שנמשך מתיק העמותה, הפלטפורמה החדשה כוללת מידע פיננסי רב שעד כה לא רוכז בכתובת אחת, כמו מידע על תרומות (כולל תרומות מישות מדינית זרה); פירוט סכומי תמיכות ממשלתיות שקיבלה העמותה; פירוט התקשרויות בין העמותה לבין המדינה; היקף המחזור הכספי; קיומו של אישור זיכוי ממס לתרומות. 

בתצורתו הנוכחית, האתר מבוסס על ניתוח עדכני של צורכי המשתמשים. הפלטפורמה החדשנית שעליה מבוסס האתר מאפשרת העמדת מידע רחב לרשות הציבור ושימוש מושכל במידע לצורך מחקר וניתוח של פעילות המגזר השלישי בישראל.

פיתוח האתר בוצע על ידי אגף מערכות מידע במשרד המשפטים, שקיבל לפני כשנה את האחריות הטכנולוגית על המיזם, לאחר שוועדת ההיגוי בראשות פלמור החליטה להעביר את ההיבטים הטכנולוגיים של הפרויקט, שבוצעו עד כה על ידי חברת חיצונית, לאחריות משרד המשפטים. ניהול מיזם גיידסטאר ישראל  מלווה גם על ידי ועדה ציבורית מייעצת בראשה עומד עו"ד אייל גלובוס, רשם התאגידים.

מנכ"לית משרד המשפטים ויו"ר ועדת ההיגוי של המיזם, אמי פלמור: "כמנכ"לית משרד המשפטים, מוטלת עלי אחריות להטמיע את עקרון השקיפות וחופש המידע בכל תחומי הפעילות של המשרד. אנחנו פועלים ברוח החלטות הממשלה כדי שכל מאגר מידע שמצוי בידי משרד המשפטים יהיה נגיש ופתוח לציבור על גבי פלטפורמות חדשניות שמאפשרות מחקר ושימוש חופשי בנתונים. לשקיפות בתחום העמותות יש חשיבות מיוחדת בהתחשב בהיקפי הפעילות במגזר השלישי. אני בטוחה שהציבור, התקשורת וגופים עסקיים ואקדמיים רבים ימצאו עניין במידע שעומד כעת לרשותם."
גיידסטאר עמותות משרד המשפטים מערכות מידע מידע לציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד