י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האמהות שבחרו להגיד "לא" לחלאקה

האסוציאציה הראשונה מיום הולדת 3 היא בדרך כלל שיער ארוך, תמונות חלאקה ושקיות ממתקים עמוסות. 3 אמהות שבחרו לא ללכת עם הזרם ולא לחכות לגיל 3 מספרות איך זה לספר את הילד הרבה קודם או הרבה אחרי ולמה בחרו לעשות זאת

צילום: Serge Attal / Flash 90
צילום: Serge Attal / Flash 90





מנהג החלאקה בגיל 3 הפך כבר למצווה של ממש. נדיר למצוא אמא שתחליט לקצץ את שערותיו של בנה הקטן לפני שמלאו לו 3 שנים. בטרם החלאקה מצלמים את הילדון מכל כיוון, לעתים אפילו עד ידי צלמת מקצועית, כדי להנציח את מחלפות השיער שגדלו במשך השנים ועתה נעלמות לנצח.

החלאקה בגיל 3 כבר הפך לחצי חובה, אבל קבוצה של אמהות החליטה לצאת נגד הזרם ולחגוג את התספורת הראשונה בגיל צעיר בהרבה, או לעתים אפילו בגיל מאוחר יותר.

תכירו את שירי, אמא של אהרון בן השנה (ושלושה חודשים, מדגישה שירי). "לאהרון היה שיער ארוך כבר בחדר לידה" , היא סיפרה ל'לובי נשי', "המיילדות כולן התלהבו שאפשר לעשות לו חלאקה כבר. עם הזמן השיער התארך מאוד מאוד ובגיל עשרה חודשים השיער כבר הגיע לעיניים של אהרון ואני החלטתי שאין סיבה שהוא יסבול עם שיער בעיניים עד גיל 3 וסיפרתי אותו".

גם יהודית סיפרה את בנה יאיר בגיל שנה וחצי. היא לא עשתה זאת מטעמי שיער ארוך, אלא כי היא אוהבת שיער קצר וכי היו לה בבית עוד שני ילדים גדולים ושיער קצר עם כל הכבוד והערכה, קל יותר לטיפול: "כשהגדולים שלי התחילו להעביר את הכינים שהגיעו מהגן גם לשיער של יאיר, החלטתי לעשות לזה סוף. כל בוקר הייתי מסרקת את יאיר, שהתנגד מאוד, וכשבעלי אמר לי שאין שום מצווה לחכות לחאלקה - עשיתי מעשה ובאותו היום גזרתי את השיער המתולתל של יאיר. בעיניי זה הרבה יותר יפה".

מיכל לעומתן אהבה מידי את שערותיו הבלונדיניות הארוכות של דויד שלה ולכן החליטה שלא לספר אותו עד לשלב המאוחר ביותר שאפשר: "אהבתי מאוד את השיער הארוך של דויד וגם הוא אהב אותו (או לפחות ככה אני חושבת...). חיפשתי קצת על מקורו של מנהג ה'חלאקה' דווקא בגיל שלוש והבנתי שזו ממש לא חובה, לכן החלטתי למשוך עוד קצת את התספורת. בסופו של דבר סיפרתי אותו בגיל 4 כמעט, בשלב שמבחינה חברתית זה הפריע לו".

כמו על כל מעשה קצת שונה מהרגיל, כולן מספרות על תגובות שקיבלו מהסביבה: "אנשים חשבו שיש לו איזה מחלה חלילה", מספרת שירי, "אצלנו כולם קיבלו, אבל היה להם קשה להבין את המניע, לא מעט אנשים אמרו לי: 'שטויות, אז לסרק כמה דקות בבוקר, מה הבעיה בזה'", סיפרה יהודית.

מיכל, שבחרה להאריך את שערותיו של בנה שמעה בעיקר נימוקים הלכתיים: "כולם אמרו לי שזה לא בסדר מבחינה הלכתית לעשות את זה, אף אחת מהנשים לא פתחה ספר ובדקה מה נאמר על חלאקה ככה שהשתדלתי לסנן".
ל חאלקה תספורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד