כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"ככל שהרכב ישן יותר, סיכויי הנוסעים להיפגע בתאונה גדולים יותר"

כך טוען שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק. על פי נתוני העמותה, כ-60 אלף כלי רכב בני יותר מעשר שנים נוסעים בכבישי ישראל. לאחרונה הוקפאה תוכנית הגריטה הממשלתית

"ככל שהרכב ישן יותר, סיכויי הנוסעים להיפגע בתאונה גדולים יותר"
מנחם הלוי



קרוב ל-60 אלף כלי רכב ישנים, בני יותר מעשר שנים נוסעים בכבישי ישראל ומהווים כ-4% מכלל כלי הרכב. חמשת הערים בהן נרשם הגיל הממוצע הנמוך הן בני ברק-2.2, פתח תקווה-3.8, לוד-4.1, תל אביב-4.7 וכפר סבא-5.7. חמשת הערים בהן נרשם הגיל הממוצע הגבוה הן: קלנסווה-11.9, אום אל פאחם-11.0, ביתר עילית, טמרה ורהט-10.7 שנים. בשנת 2010 נרשמו כ-179,634 רכבים חדשים, כאשר בסך הכול קיימים כ-1,594,501 רכבים הנוסעים בכבישי ישראל.

ככל שהרכב ישן יותר, כך הוא פחות בטיחותי. במהלך השנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות מרחיקות לכת בתחום בטיחות הרכבים. מערכות חכמות ומצילות חיים נכנסו כסטנדרט אל כלל הרכבים, ביניהן ניתן למנות את מערכת הבלימה ABS, 6 כריות אוויר, מערכת למניעת החלקה ומערכות נוספות. כל אלו אינן קיימות ברכבים הישנים. כאשר מתרחשת תאונה ברכב ישן, גדל הסיכוי שנוסעיו יפגעו באופן חמור יותר בהשוואה לתאונה עם רכב חדיש. יתרה מכך, גם שילדת הרכב עברה שיפור ניכר. לכן, יש לשאוף להצעיר את גיל כלי הרכב, שכן כלי הרכב החדישים מיוצרים על פי תקני בטיחות גבוהים יותר ומאובזרים באמצעי בטיחות טובים ויעילים יותר.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "ככל שהרכב ישן יותר, במקרה של תאונה סיכויי הנוסעים ברכב להיפגע גדולים יותר. מקובל להתייחס למאפייני הרכב כגורם משני ושולי בהיווצרות וגרימת תאונות דרכים, אך התמונה שונה. מסתבר שככל שחקירת התאונות יורדת לעומק רב יותר, הקשר בין כשל טכני לתאונה מתחזק. הקפאתה של תוכנית הגריטה הממשלתית תגרום לנזק כלכלי למדינה ובנוסף תגבה מחיר דמים יקר. עלותו של הנזק הכלכלי, הישיר והעקיף, למדינה, מתאונות דרכים, מסתכם בכ7.75 מיליארד שקל בשנה".

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הייתה תכנית הגריטה של משרד התחבורה. התכנית אפשרה לבעלי רכבים ישנים למסור את רכבם למגרשי הגריטה, תמורת 3000 שקלים. הגריטה מצמצת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ומגדילה את חומרי הגלם של הרכב.
לאחרונה פורסמה באתר משרד התחבורה ההחלטה להקפיא את תוכנית הגריטה הממשלתית, של כלי הרכב הישנים, וזאת בעקבות העדר תקציב.

גיל הרכבים הממוצע בבני ברק, פתח תקווה ולוד נמוך במיוחד (רכבים חדשים ביותר) לעומת שאר ערי ישראל, בשל חברות השכרת רכבים וליסינג באותן ערים. לכך יש השלכות על הגיל הממוצע של כלי הרכב בערים. הגיל הממוצע של ציי הרכב בחברות ההשכרה והליסינג הוא נמוך ולכן משפיע על הגיל הממוצע של כלי הרכב ביישוב בו החברה רשומה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד