ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

לחץ באירופה: האם הקואליציה תתפרק בגלל ברית מילה

בימים הקרובים תוגש בפרלמנט בדנמרק הצעת חוק שתאסור על עריכת ברית מילה במדינה. אם יחוקק החוק - מי שיעבור עליו עלול לקבל 3 שנות מאסר • האם הקואליציה הדנית תתפרק בגלל הצעת החוק המסוכנת ליהודי דנמרק?

אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בימים הקרובים תוגש בפרלמנט בדנמרק הצעת חוק שתאסור על עריכת ברית מילה במדינה. אם יחוקק החוק - מי שיעבור עליו עלול לקבל 3 שנות מאסר. בנוסף, מתמודדים היהודים בצרפת עם בעיה חמורה נוספת - הוצאת עצמות נפטרים שנפטרו לפני 100 שנה או יותר.

בפברואר האחרון החלו מספר ארגונים להחתים אנשים נגד עריכת ברית מילה בדנמרק. החוק בדנמרק קובע שאם יש 50000 חתימות, הפרלמנט חייב לדון בהצעת החוק. מארגני העצומה הגיעו ל-92% מסך החתימות הנצרכות, ונראה כי בימים הקרובים יגיעו לכמות החתימות הנדרשת.

בפרלמנט הדני המצב מסובך. חלק מחברי הקואליציה הודיעו שיצביעו נגד החוק לאסור עריכת ברית מילה, וחלק אחר הודיע שיצביע בעד. גם בתוך המפלגות עצמן יש חילוקי דעות, ומחוקקים יצביעו איך שהם רוצים בלי להתחשב ברצון ראשי המפלגה, מה שמביא את הקואליציה למצב בעייתי מבחינת שמירה על הממשלה שלא תתפרק.

בינתיים, היהודים באירופה מתמודדים עם גם עם הפרצות בנושא הגיור. נשיא ׳ועידת רבני אירופה׳, הרב פנחס גולדשמידט אמר בכנס הוועדה המתמדת בריגה בירת לטביה בהשתתפות רבני אירופה, "שינוי הסטטוס קוו בישראל בענייני גיור יגרום להתבוללות כאן באירופה".

בנוסף אמר הרב גולדשמידט כי לפי דעתו של גדול הסטיסטיקאים של העם היהודי פרופסור דה לה פרגולה, הגיור הליברלי ללא התחייבות דתית של הפונה, אינו מחסום בפני התבוללות, אלא מגביר את ההתבוללות של העם היהודי".



הרב הוסיף כי "אנו רואים בדאגה רבה את המגמות השונות להכיר בדיעבד בגיורים שנעשים ללא קבלת מצוות, ע"י גופים שאינם אורתודוקסים. אנו מודאגים מאד מהתופעה הזו שגורמת בין היתר לעידוד ההתבוללות בעם היהודי, ומבקשים שלא לשנות בעניין מהסטטוס קוו שהיה נהוג במדינת ישראל עד כה".

עוד בעיה איתה מתמודדים היהודים באירופה, והפעם בפריז, עפ"י החוק בפריז כיום ניתן לרכוש חלקת קבר אך לזמן מוגבל בלבד, מספר השנים נע בין 5 למאה שנים, לאחר שנים אלו רשאים השלטונות העירוניים להוציא מקברו כל שלד אדם, אלא אם כן המשפחה רוכשת את חלקת הקבר לשנים נוספות.

כמו כן רשאים השלטונות להוציא מקברו שלד שנקבר באם ישנה עזובה סביב חלקת הקבר ואיש אינו פוקד את המקום, כבר לאחר שלוש שנים.

החוק מונע גם הקמת בתי עלמין יהודיים ומאפשר רק הקמת רובעים יהודיים בבתי עלמין הכלליים. עפ"י ההערכות השלטונות החלו לפנות מקברם שלדים החל משנות ה – 50 ובמחסני העירייה מצויים כיום, עפ"י ההערכות אלה, כעשרת אלפים שלדים. מתוכם מעריכים הרבנים באירופה מצויים כמה עשרות יהודים

רבה של צרפת הרב חיים קורסיה, אמר בדיון בכנס בליטא, כי נפגש עם ראש עיריית פאריס גב' אן אידלגו עימה סיכם כי נפטרים שהלכו לעולמם לפני מלחמת העולם השנייה לא יוצאו מקברם, "הסברתי לה שלנפטרים אלה אין קרובי משפחה שכן צאצאיהם נרצחו ע"י הנאצים ימ"ש - שנינו קרובי משפחתם ואנו נגן על קבריהם, אני מודע לכך שזה רק חלק מהפתרון אך אנו נעשה הכל בכדי שהנפטרים שנקברו בביה"ע 'פאנטאן' ינוחו בשלום על משכבם עד ביאת המשיח".

הגר"י טובול אב"ד העיר ליאון אמר כי "יש לומר לשלטונות פריז, כי באם לא ייענו לדרישותינו נודיע קבל עם ועולם שאין להיקבר בביה"ע 'פאנטאן' שכן רק בשל הביקוש הרב נוצר המצב שהם מעוניינים להוציא מתים מקברם בכדי למכרם בכסף מלא".

























אירופה חוק איסור ברית מילה ועידת רבני אירופה הרב פנחס גולדשמיט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד