כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דרעי: "הכאב גדול" ומבהיר: "לא יהיה כתב אישום"

יו"ר ש"ס השר דרעי מתייחס בראיון לשורת נושאים • על האיום האיראני: "המרחק לפצצה גרעינית גדולה הוא לא רב" • על השלום הספרדי: "זה הכי טבעי שיכול להיות" • מפתיע: "לא אטיל וטו על לפיד" וגם; על המצב בסקרים והסיכוי שש"ס תיעלם

דרעי. צילום: פלאש 90
דרעי. צילום: פלאש 90



"אני לא מדבר בבית על הנושאים שאנחנו מדברים בקבינט. לפעמים אני אומר לאשתי, שמתפללת הרבה, שתתפלל עוד יותר חזק", כך יו"ר ש"ס שר הפנים, אריה דרעי, בראיון נרחב המתפרסם הבוקר ב'ישראל היום' "לפעמים היא רואה אותי לוקח כדור שינה. אחרי דיונים כאלה, כמו השבוע, צריך כדור שינה כדי להירדם בלילה".

דרעי נשאל תחילה על ידי המראיין יהודה שלזינגר, האם הוא צפה במסיבת העיתונאים של נתניהו השבוע על אודות 'השקר האיראני'; "אין לי טלוויזיה, אבל זה לא שמשהו חדש לי". הוא משיב ומבהיר "ראיתי את הדברים עוד לפני, כשהייתי צריך. אני מכיר את החומר, מתוקף תפקידי כשר הפנים הייתי חשוף קצת לסיפור. היו צריכים את עזרתי בכמה נושאים, אבל אני לא יכול לפרט יותר מזה".

"מה חשבת כשראית את החומרים בידינו?" נשאל השר. "השגת החומר, האיכות שלו והאופן שהגיע לארץ מעידים שזה אחד המבצעים הגדולים, היפים והקשים שנעשו במדינת ישראל. למוסד מגיע ישר כוח גדול. מדובר במדינה רחוקה, מדינת אויב. זה מבצע שארך הרבה זמן, שמרו על זה בסודיות וברוך השם, הצליחו להוציא את כולם בשלום. גם זה דבר לא פשוט". אומר דרעי.

"אלה דברים שהמוסד צריך לומר". כך משיב דרעי לשאלת המראיין; האם כוחות ישראליים הם אלה שהגיעו לאיראן, "רוב הדברים לא פורסמו ולא יפורסמו. כשאתה שומע על המבצע הזה אתה מתפעל מזה, גאה בזה, מודה לאלוקים שהכל עבר בשלום. המרחק בין ההצלחה הזו לבין טעות, תאונה, תקלה או חשיפה הוא מרחק פסיעה. ראינו מבצעים שנכשלים, השם ירחם. קשה לחשוב איפה היינו היום אם הכל היה מסתבך. מה היה קורה, חלילה וחס, אם היתה שם תקלה. שלא לדבר על השמחה והששון שהיו בצד השני. ברוך השם הכל הלך טוב, וצריך להודות על זה". אומר חבר הקבינט.

"צריך לדבר גם על איכות החומרים". אומר דרעי ומבקר "אני שומע את הקולות של כל מיני מומחים שאומרים ששום דבר לא חדש, שאין חשיפה אמיתית או שאין אקדח מעשן - זו לא הנקודה בכלל. חשפנו את מעשה ההונאה הגדול ביותר בעולם: איראן הצליחה להונות את כל המעצמות ואת כל סוכנויות המודיעין. ב־2015 סוכנות האנרגיה האטומית העולמית חותמת על הסכם ומקבלת הצהרה מאיראן, שאומרת שאין להם שום ידע ושום חומר על פצצה גרעינית צבאית. הם אפילו מפרסמים פתווה, פסק הלכה, שאומר שאסור על פי האסלאם לייצר נשק גרעיני. ועל סמך כל זה חותמים איתם על הסכם".

"עד כמה ישראל ניצבת בפני סכנה קיומית?", נשאל דרעי.

"הידע לא נמצא היום בידיים של האיראנים, אבל הם לא רחוקים מזה. לא רוצה להיכנס ללוח זמנים, אבל על פי החומר שיש לנו, המרחק לפצצה גרעינית גדולה הוא לא רב. יש שני דברים שמותרים לאיראנים, על פי ההסכם: לפתח את מערך הטילאות למרחקים של 2,000 ק"מ ויותר; ולהעשיר אורניום, כביכול למטרות אזרחיות, והם עושים את זה בהיקפים גדולים. המשמעות היא שברגע שייגמר ההסכם, בעוד שבע שנים, הם יכולים בתוך זמן לא רב להלביש פצצה על הטיל. לא רק ישראל, אלא כמעט כל העולם, חלילה וחס, יהיו תחת איום של משטר בעייתי, עוין, שיש לו יצר השתלטות בגלל אידיאולוגיה אסלאמית קיצונית".

"אני שמח שאנחנו בשלב שאנחנו יכולים לעצור את זה, ולדאוג שהם לעולם לא יוכלו להמשיך את הפרויקט שלהם. הצבא, אמ"ן, המוסד ושב"כ מביאים הישגים אדירים. אנחנו גם יודעים שאנחנו באזור שבו ניצוץ אחד קטן יכול להדליק הכל. מצד אחר, אין מדינה על הגבולות שלנו שנמצאת איתנו במצב של מלחמה. האיום העיקרי הוא האיראנים, דרך קבלני המשנה - חיזבאללה וחמאס. האיראנים יודעים שאנחנו לא נותנים להם שום אפשרות להתבסס בסוריה". הוא אומר.

באשר ליחסים עם הנשיא טראמפ אומר השר דרעי כי "כיהודי דתי, שומר תורה ומצוות, אני מודה לבורא עולם שטראמפ נבחר. הוא מפתיע אותי לטובה. הוא הולך איתנו בלי לגמגם".

בהמשך נשאל שר הפנים לגבי בעיית המסתננים מאפריקה שנמצאת בחודשים האחרונים על סדר היום. "לאן זה הולך?".

"אני מסתכל על חצי הכוס המלאה". משיב דרעי ומסביר "כשאני רואה את אירופה שקועה עד הצוואר בבעיית ההגירה, אני אומר שקרה לנו נס שראש הממשלה הקים את הגדר. אם הגדר לא היתה קמה, על פי ההערכות היו לנו היום יותר ממיליון מסתננים, וזו היתה סכנה קיומית גדולה יותר מאיראן. לא היינו יכולים לחיות עם כמות כזו של אנשים; היינו הופכים לעוד מדינה. גם כלכלית לא היינו עומדים בזה. בשנתיים האחרונות לא עבר מסתנן אחד. בשיא היו פה 70 אלף מסתננים, היום יש 38 אלף מבוגרים ו־6,000 ילדים. אנחנו מוציאים מרצון בכל שנה, אבל עדיין יש מספר גדול מדי בשביל החברה הישראלית. בגלל טיפול לא נכון, הם מתרכזים בתוך אוכלוסיות מוחלשות. אני משתדל לעשות כל מה שאני יכול, בשנתיים האחרונות הוצאתי קרוב ל־10,000 מסתננים בעזרת עידוד ומענקים".

"שנתיים וחצי אני מחכה לפסק דין כדי לשלוח למדינות שלישיות. כשכבר הגענו להסכמים והתחלנו להתארגן, לצערי הרב" אומר דרעי "המדינות חזרו בהן בלחץ של הקרן החדשה וארגוני זכויות אדם, שדואגים לכל העולם - חוץ מלאנשים החלשים שלנו במדינת ישראל".

דרעי מודה: טעיתי בחקירה הקודמת

דרעי. צילום: פלאש 90צילום: דרעי. צילום: פלאש 90
דרעי. צילום: פלאש 90


המראיין כתב 'ישראל היום' יהודה שלזינגר מתזכר כי לפני כשנתיים נפתחה ברעש גדול חקירה נגד דרעי בחשד לשחיתות. עשר פעמים נחקר שר הפנים במשטרה, ולאחרונה התפרסמו ידיעות שלפיהן דרעי ככל הנראה לא יואשם בשוחד אלא בעבירות מס בלבד. אם לפני 25 שנה יצא דרעי בקמפיין "הוא זכאי" המפורסם, הפעם המדיניות שונה: לתקוף את גופי החקירה - אאוט, ממלכתיות - אין. דרעי השתדל לא להרחיב על הפרשה. כעת, הוא מתבטא בנושא כפי שלא התבטא בעבר.

"ידעתי על זה מהתקשורת, כמה דקות לפני הפרסום", משחזר דרעי, "קיבלתי את זה בהלם. אחרי שיחה עם אשתי, החלטנו שאנחנו מקבלים את זה וממשיכים לתפקד, לא מדברים מילה, לא מתדרכים. משתפים פעולה וממשיכים את החיים. האמנו שייקח קצת זמן, אבל האמת תתברר. חשבתי שזה ייגמר מהר יותר, כי מאז נפתחה החקירה ועד שהזמינו אותי עברה יותר משנה. נתתי למשטרה, לחוקרים ולפרקליטות את מלוא הגיבוי, שיתפתי פעולה בכל דבר. אני שמח שנהגתי כך, כי המשכתי לתפקד".

"אולי ראית בפעם שעברה שלא עוזר ללכת נגד המערכת", תוהה שלזינגר.

"זה לא העניין, לא מדובר בטקטיקה. זו החלטה איך אתה מתנהג". מסביר דרעי, "כמעט לא ישבתי עם העו"ד שלי בשנתיים האחרונות. לא התראיינתי על זה ולא עשיתי שום קמפיין. לא חזרתי לפוליטיקה שוב כדי לעסוק בזה, חזרתי כדי לעבוד. בפעם שעברה הייתי צעיר וחסר ניסיון. בהסתכלות לאחור, הייתי מתנהג אחרת. כל הקמפיין והשמירה על זכות השתיקה היו טעות. אם אתה רוצה לתפקד כאיש ציבור, אתה צריך לבחור אחד מהשניים - או שאתה נלחם כל היום או שאתה מתפקד כשר".

על החוויה הוא נשאל "היה קשה לשתוק שנתיים?".

דרעי מגלה תעצומות נפש: "אני בן אדם. יש לי אישה, ילדים, נכדים. הכאב הוא גדול, אני שומע דברים שמתפרסמים, דברים שפוגעים מאוד, אבל גזרתי על עצמי לא לומר שום דבר ואני עומד בזה. אמרתי לעו"ד, לדובר וגם בישיבת הסיעה ביקשתי מכולם, 'תשאירו לי את העניין, זה אישי, אני לא צריך עזרה מאף אחד'. לא מכניס את ש"ס לזירת מלחמה. אנחנו צריכים להמשיך בעשייה".

"איך זה ייגמר?" נשאל יו"ר ש"ס, "אני משוכנע שזה ייגמר בטוב, בלי שום דבר. אם לא הייתי משוכנע בזה, לא הייתי מחזיק מעמד. אני יודע את האמת, אני יודע את השאלות ואת התשובות. אני לא פנטזיונר ולא הזוי. אני יודע שבסוף הכל יסתדר".

"ואם יהיה כתב אישום, תפרוש?" שואל שלזינגר, "לא יהיה" משיב דרעי. "ואם יהיה?", "לא יהיה". מצהיר דרעי בנחרצות.

יו"ר התנועה שלך ואחרים קמו נגד התנועה - זה עשה נזק

אריה דרעי ואלי ישי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: אריה דרעי ואלי ישי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אריה דרעי ואלי ישי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בשלב מסוים בראיון עבר שלזינגר לנושא הדשדוש בסקרים ושאל: "ש"ס מתנדנדת בסקרים על אחוז החסימה".

"סוקרים מספרים לי שהסקרים היום הם בעיקרם אינטרנטיים. אני יודע מה היה לפני שלוש־ארבע שנים, כשקיבלנו שבעה מנדטים אחרי שש"ס לא היתה בשטח ואחרי משבר של פילוג והשמצות. אני רואה מה עשינו בשלוש השנים האחרונות, ואני משוכנע שכל מי שיבוא לקלפי יידע מה עשינו בשבילו".

"יש תוצאה שתגרום לך לפנות את הכיסא?" שואל המראיין.

דרעי משיב: "לא חושב על זה. בכל מקרה אני מעודד צעירים להיכנס ומנסה לשלב אותם בהנהגה. לוקח זמן להכשיר דור".

"האם יש סיכוי שמפלגת ש"ס תיעלם בעתיד?".

"30 שנה אנחנו פה, מהמפלגות היציבות ביותר. פוליטיקה זו לא מטרה, זה אמצעי. לש"ס יש עדיין מה לעשות".

"לאן הלכו המצביעים?". הוא נשאל.

"פטירתו של הרב עובדיה היתה מכה. היה אפשר למנף את פטירתו להגדלת הכוח של ש"ס, להפוך למפעל לזכרו, אבל ברגע שיו"ר התנועה שלך ואחרים, שהיו במשך שנים מזוהים עם מרן, קמו נגד התנועה - זה עשה נזק (כשהוא רומז לאלי ישי). הציבור הספרדי המסורתי, שהלך אחרי ש"ס בגלל המסורת, בגלל החזרת העטרה ליושנה, ראה את המחלוקת וההשמצות וחזר לליכוד או הלך לכחלון. אנחנו עובדים קשה כדי להחזיר אותם".

על השלום הספרדי: זה הכי טבעי שיכול להיות



כדי לאחד את השורות במפלגה, מציין שלזינגר כי נערך לאחרונה מפגש בין הרב עמאר, שנדחק מהתנועה לפני כמה שנים, לבין דרעי והרב יצחק יוסף. הפגישה עוררה הדים בעולם החרדי, וזכתה לכותרת "השלום הספרדי".

"כל השנים זה היה מונח על השולחן, זה הכי טבעי שיכול להיות", אומר דרעי בראיון ל'ישראל היום', "לצערי, זה לא יצא. שמחתי על ההזדמנות ועל זה שעכשיו יש שלום".

"איך זה מתיישב עם מה שאמרת עליו בקלטת ההיא? שהוא "רק רוצה לשלוט"?" מקשה שלזינגר.

"כל שלום מתגבר על פערים. בגלל זה קשה לעשות שלום, כי יש משקעים. כשעושים שלום מותחים קו ויוצאים לדרך חדשה". מבהיר דרעי.


מפתיע: לא אטיל וטו על לפיד

דרעי ולפיד במליאה. צילום: פלאש 90צילום: דרעי ולפיד במליאה. צילום: פלאש 90
דרעי ולפיד במליאה. צילום: פלאש 90


"מתי, להערכתך, יהיו בחירות?", נשאל דרעי.

"אחרי שנעבור את 12 במאי (אז יחליט טראמפ אם לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן; י. ש.) ואת 14 במאי (יום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים; י. ש.), נצטרך להתמודד עם הגיוס, הגיור, פסקת ההתגברות וחוק הלאום. אז יחליטו אם מוצאים פתרונות ועוברים למושב החורף, או שבסוף המושב הזה יחליטו על תאריך מוסכם אחר".

"מה היית רוצה?", נשאל דרעי.

"להשלים את הקדנציה. יש איזו מצווה בבחירות? סתם בזבוז כסף ואנרגיה. זו הממשלה הטובה ביותר לציבורים שלנו - לליכוד, לש"ס, לבית היהודי, לכחלון, לאיווט. נלך לבחירות כדי לחזור לאותה ממשלה? כבר העברנו תקציב, הממשלה עובדת מצוין. לא רואה טעם בבחירות, אבל אם יחליטו ללכת לבחירות, אני פתוח לכל".

"ביום שאחרי נתניהו תלך עם מישהו אחר?"

"למה היום שאחרי? נתניהו לא הודיע שהוא עוזב. הוא במלוא כוחו. הוא הולך לקדנציה הבאה, ולדעתי הוא חושב על עוד כמה קדנציות לאחר מכן".

"יש תרחיש שתלך עם לפיד או גבאי?", שואל שלזינגר.

"מה פתאום. אין תסריט כזה. מרחק שמיים וארץ בינינו לבינם. הציבור שלנו קרוב לגוש הקיים, עם השותפים הנוכחיים. אני בעד ממשלה רחבה. הייתי שמח אם המחנה הציוני היו נכנסים. גם על לפיד לא אטיל וטו אם ייכנס ויקבל את ההסכמות הקואליציוניות. בכל מקרה, תמיד נמליץ על מועמד מהימין".

על הבחירות המוניציפליות: מחפש מועמד שיש לו הסכמה רחבה

לסיום, מתבקש יו"ר ש"ס להתייחס לבחירות ברשויות המקומיות ובייחוד אל העיר אליה נשואות עיני עולם כולו - ירושלים, "אתה רוצה לראות שם ראש עיר חרדי או חילוני?".

"ירושלים היא לא אלעד, לא בית"ר ולא בני ברק. היא עיר חשובה, בינלאומית ומאתגרת. אני מחפש מועמד שתהיה לו הסכמה רחבה. אין לי עניין לכופף ידיים לאף אחד". אומר דרעי.

"אז אתה מוותר על מועמד חרדי?".

"מי קבע שחרדי לא יכול לזכות להסכמה? צריך לחפש דמות כזו. לא פוסל חרדי בשום תפקיד".

"אולי אלי ישי יתאים?". שואל המראיין.

"לא רוצה להיכנס לשמות. לא רוצה לפגוע באחרים. אני מחפש מועמד שתהיה סביבו הסכמה".
אריה דרעי אלי ישי ישרא היום חקירות בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד