י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מהומה בחצר ציון הרשב"י: "זה יכול היה להסתיים בעשרות הרוגים"

השיח ברחוב החרדי השנה, היה 'ציון לשבח' למארגני ההילולא במירון, אולם מסתבר כי מתחת לפני השטח התרחש מחדל חמור שכמעט ועלה בחיי אדם. ע"פ עדויות, רוסס גז בחצר הציון • "עשיתי תשובה מעומק הלב וחשבתי כי אלו הרגעים האחרונים בחיי"

חצר הציון. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90
חצר הציון. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90 צילום: יעקב נחומי, פלאש 90



בצל השקט ואי הקריסה במירון לאורך יום ההילולא, מסתבר כי בכל זאת התרחש סוג של מחדל סמוך לציון הרשב"י שעד לרגע זה לא ברור מי אשם בו, אך הוא עלול היה להסתיים באסון נוראי עם אבדות בנפש חלילה, ורק בחסדי שמים גלויים זה הסתיים עם כמה עשרות פצועים קל שרובם לא נזקקו כלל לטיפול רפואי.

רבים מאלו שנפצעו ונפלו במקום היו אמריקאים שהגיעו לישראל לכבוד ההילולא, ביניהם נכדו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר שההמון דרך עליו.

העיתונאי יעקב רייניץ הקדיש הבוקר בעיתון 'המודיע' כתבה נרחבת לנושא.

על פי העדויות של אחד הנוכחים שסיפר ל'המודיע': "בערך בשעה 19:30 בערב, כעשר דקות אחרי השקיעה של ל"ג בעומר, נכנסתי לחצר הציון בדרך הזורמת עם מעגל הרוקדים להיכנס פנימה, לשאת תפילה. מיד כשנכנסתי לחצר הפנימית מצד ימין, אני מבחין בהתרחשות בקצה הימני שלה. אין לי מושג מה היה לפני שנכנסתי, אבל מה שראיתי היה מפחיד: מכיוון עזרת הנשים הורם חלק מהמחיצה העשויה בד ברזנט ומישהו ריסס גז פלפל אל תוך קהל הגברים.

"בתוך שניות ספורות הצריבה החלה להתפשט באוויר, חשתי צריבה קשה בעיניים והתחלתי להשתעל. אבל זה עוד כלום. לא מתים מזה. מה שקרה באותו רגע הוא שהחלה הימלטות החוצה. אנשים לא ידעו מה קורה, הרגישו צריבה וגז והחלו לצעוק. באופן טבעי אתה מנסה לצאת מהמקום, אבל אי אפשר, כי המונים מאחוריך לא יודעים מה קורה והתזמורת מרעימה בקולה". כך מתאר העד ל'המודיע'.

"מאות אנשים ניסו לצאת והתנגשו בזרם הנכנסים. בתווך נפלו כמה נמלטים על הרצפה ואחרים החלו לדרוס אותם. זה צועק "עצרו, אנשים נופלים תעמדו", ומאחור זועקים, "לצאת החוצה מהר, אי אפשר לנשום, סכנה".

הוא ממשיך ומתאר: "אני באמצע, מבין את הסכנה שלקראתה אני נסחף ואין לי כל דרך לעצור אותה או את עצמי. כל עוד אני עומד, כמה דוחפים מכל הצדדים, לא נורא. אני אדם צעיר וחסון, אבל ברגע שהאדם שמלפני נתקל ברגלי זה שלפניו ונפל ארצה, עמדה בפני ברירה אכזרית: לעלות עליו ולמלט את עצמי מהסכנה תוך שאני רומס אותו, או לעמוד ולנסות לחסום בגופי את הלחץ שמאחור, למרות שכמעט בוודאות אין לי סיכוי להצליח".

"זה עניין של שניות שאני נופל עליו, ואלו שמאחורי רומסים אותי. ניסיתי לעצור בכח. אין לך במה להיתפס, אתה נמצא באמצע הרחבה. רחוק מהקיר, רחוק ממעקה המדרגות. שתיים או שלוש דקות אני מנסה נואשות לעצור, לצעוק לאלו שמאחורי, שאנשים עומדים למות כאן, אבל גם הם נלחצים מאחור, אין להם הרבה מה לעשות".

"נס. אין לי דרך אחרת לתאר את מה שהיה. אחרי דקה ארוכה שנדמתה כנצח, שעשיתי תשובה מעומק הלב וחשבתי כי אלו הרגעים האחרונים בחיי, הצלחתי לסטות הצידה ולעלות לכיוון המדרגות שעולות אל גג הציון".

"למעשה, היו כמה עשרות (!) שנפצעו שם ונזקקו לטיפול רפואי. עשרות אנשי הצלה נכנסו למקום. אי מי שעומד בכניסה לרחבה הבין את הסכנה ופשוט חסם את היציאה, אולי הוא מנע את המפולת הגדולה ועצר את המנוסה. אחרי הכל גז פלפל לא הורג אבל מנוסה ומהומה בכזה מקום הורגים בוודאות".

אברך נוסף שהיה עד להתרחשות שוחח עם 'בחדרי חרדים' ותיאר כי "החלה מנוסה מטורפת מחצר הציון החוצה, אנשים הרגישו שאינם מסוגלים לנשום בעקבות גז הפלפל וכתוצאה מכך אנשים נפלו ונרמסו, אני אישית שוחחתי אם יהודי בגיל 60 שנפל מהבריחות וההמון רמס אותו ושהוא שוכב על הרצפה הוא צועק הצילו ומנסה לצבוט אנשים ברגליים אך לשווא פשוט בניסים יצא מהמקום ונשאר בחיים וכן עוד אנשים שיצאו ללא נעלים כובעים ומשקפיים, שכל חטאם היה שהגיעו להתפלל בחצר הציון עשרות במקום נזקקו לטיפול רפואי".

לדבריו; "חייבים להעלות מקרה קשה זה לסדר היום. מי נתן הוראה להתיז גז פלפל במקום צפוף זה היה כפסע להיגמר עם עשרות הרוגים מרמיסות. לטענת אחד המתפללים היה שם יהודי שסובל מאסטמה ועשו לו במקום החייאה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "במהלך התפילות הבחין כח של שוטרים באדם שהחליק לריצפה בין ההמון. הכוח חש לעזרתו של האדם במטרה לסייע לו, קבוצת אנשים קיצונית שעמדה בסמוך החלה לצעוק כי השוטרים תוקפים אותו ואף החלה להשליך לעברם בקבוקים שכאמור חשו להגיש עזרה. במהלך הארוע בחורה שהייתה בקרבת מקום ככל הנראה התיזה גז לעבר הנוכחים. במשטרת ישראל דוחים את הניסיון להכפיש שוטרים שפעלו במטרה לסייע לאזרח במצוקה".

במשטרה אומרים עוד כי המקום כולו צולם 24 שעות וכי הם ימצו את הדין עם זו שריססה את גז הפלפל.
גז פלפל פצועים מערה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד