ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הגר"ד כהן הבהיר ל'אגודת ישראל': "יש לנו 3 נציגים. לא יקרה שוב"

הזירה הירושלמית תוססת • 'דגל התורה' הסירה הערב את כפפות המשי ושלפה חרבות • ר"י חברון הגר"ד כהן: "זו מערכה של פיקוח נפש" • הגר"ב סולוביציק: "אנחנו כוח עצום - מגיע לנו את חלקנו" • מקלב: "נתמוך במי שישתלב בעשייה" • תיעוד וידיאו

הגאון רבי דוד כהן בדבריו, הערב
הגאון רבי דוד כהן בדבריו, הערב



אם עד עתה, 'דגל התורה' הראתה סימני עייפות, הערב (ראשון) התקיים אירוע שבישר - על כך שהמפלגה הליטאית לא מתכוונת לוותר על הזירה הירושלמית. באירוע שהוגדר כ'כינוס איגוד הקהילות' ושהתקיים בעיר הבירה, נשלפו חרבות שכוונו גם לכיוונה של האחות החסידית 'אגודת ישראל' - לאחר שראש ישיבת חברון הגר"ד כהן, העלה בגלוי את סוגיית העדר השוויון בחלוקת הנציגים בבירה. 'בחדרי חרדים' עם תיעוד וידאו מיוחד.



עשרות עסקני 'דגל התורה' שהתקבצו ובאו לאירוע הערב, הכריזו על יריית הפתיחה של מערכת הבחירות המוניציפליות בירושלים. מי שעמד על גבם של העסקנים הנמרצים הם רבני 'דגל התורה' בירושלים, הגר"ב סולוביצ'יק והגר"ד כהן, לצידם ישבו הנציגים המקומיים יצחק פינדרוס, ישראל קלרמן ואליעזר ראוכברגר וחה"כ אורי מקלב שנשא דברים בשם חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר שבשל אילוצי לו"ז - לא השתתפו בכינוס.

את הכנס פתח חבר מועצת גדולי התורה הגר"ד כהן שהגדיר את מערכת הבחירות הנוכחית כפיקוח נפש מאחר "ואנחנו היום באים לקראת הבחירות, זה בציפור נפשנו זה העתיד של עולם התורה בירושלים, גופי תורה תלויים בזה מעל ומעבר מכל מה שראינו עד היום הזה ולא נגזים אם נגיד שאנחנו נמצאים פה במערכת שפשוט פיקוח נפש על כל עולם התורה שזכינו פה בירושלים עיר הקודש".

לדברי הגר"ד כהן כפי שנראה בתיעוד ב'בחדרי חרדים': "משמעות הדברים שפה בעיר הקודש ירושלים הציבור הגדול ביותר והמאורגן ביותר זה 'דגל התורה', זכינו בחסדי ה' יתברך לראות בהקמת הקהילות שהעמיד על עולם התורה בעיר הקודש, מציאות הדברים היא שלכל בן תורה לבד הוא ובני משפחתו יחד עם כמה משכניו, אין לו את אותו כוח עוז ותעצומות להמשיך את המורשת של הישיבות ואת החיים של בית המדרש. ומטבע הדברים המושג של איש ורעהו פוחת לכן הקהילות יצרו מושג של מאות מאות בכל מקום שממשיכים את המורשת של עולם הישיבות".

הגר"ד כהן תקף את התנהלות השותפים הקואליציוניים בקדנציה החולפת ואמר כי "יש ברוך השם את הישיבות הקדושות ואת הסמינרים שמפארים את ירושלים, מה שקרה פה בירושלים עיר הקודש בשנים האחרונות, זה פשוט דברים שלא מובנים בכלל בשכל האנושי, אומרים שיש פה מדינה דמוקרטית אבל הדמוקרטיה עובדת פה בכיוון אחד, רק לציבור אחד - זה דמוקרטיה וכל דבר שעושים הפוך זה כפייה דתית".

ר"י חברון תמה כיצד יש "מציאות כזאת שקהילות של אלפים, שלפי החוק הפשוט בכל מקום ומקום צריך להביא להם בתי חינוך, אז במקום כמו קריית יובל שיש שם למעלה מאלף משפחות של אברכים (ואומרים להם א.ק.) אתם לא יכולים להקים פה בתי חינוך, צריך להרים בית ספר בקריית יובל וצריך לקחת את הבית ספר הזה בבית וגן וכל הילדים ילכו לבית וגן, כבר התרגלנו לזה וזה נהפך חלק מהחיים שלנו. יבוא אדם מהצד ויבין האם ייתכן דבר כזה?! האם נשמע דבר כזה?! ועוד בציבור הגדול ביותר בירושלים וציבור שהקואליציה צריכה אותו. וככה נראים פני הדברים שבכל מקום ומקום צריכים להיאבק ולהילחם בחירוף נפש לקבל כמה כיתות למרות שהיום זה שכונות שרוב המניין זה בני תורה".

לדבריו, "על כל כיתה צריך להיאבק ולהילחם למרות שבתי ספר ברמת אשכול עומדים ריקים לגמרי או ריקים למחצה ומביאים מכל מקום ילדים העיקר שאנחנו לא נהיה שם".

הגר"ד כהן דיבר גם על ההקצאות שעברו בתקופה האחרונה בעיר ואמר "כל קהילה קטנה כרתה ברית עם מי שצריך, ואנחנו צריכים לעמוד כעניים בפתח על כל הקצאה והקצאה, לעמוד ולהילחם בחירוף נפש על מה שמגיע לנו בצדק", עוד אמר ראש הישיבה כי "הדבר הזה אם הוא יימשך בקדנציה הבאה זה הפשט (אומר א.ק) שהם פשוט הולכים לפשוט ולחנוק אותנו, אנחנו צריכים לעמוד כאן ולשמור עלינו בעוז ובגאון שלא יחזור על מה שקרה כאן בפעם קודמת".

בהמשך דבריו אמר הגר"ד כהן, "יש כאן עוד נושא של קדושת ירושלים, שבחמשת השנים האחרונות התרבו כאן בעיר חילול השבת והתרבה כאן אווירה חילונית". לדבריו, "היתה כאן מגמה לחלן את ירושלים. וזה גם חלק מהתפקיד שלנו להחזיק את מוסדות חינוך, לחזק את בתי החינוך שלו וגם החלק הזה לשמור על קדושת ירושלים".

בסוף דבריו הזכיר הגר"ד כהן את כוח הנציגים בעיר מטעם 'דגל התורה' ואמר, "על זה התאספנו כאן (כדי לומר א.ק.) שמה שקרא פעם קודמת לא יקרה עוד הפעם. יש לנו שלושה נציגים ברוך ה' שעובדים במסירות גדולה בכל כוחם אבל שלושה זה כוח מועט. שלושה האלו זה גם לא משקף את הכוח האמיתי של דגל התורה ובוודאי שמה ששלושה יכולים לעשות ארבעה יכולים לעשות יותר וחמישה יכולים לעשות עוד יותר וידעו לנווט את העניינים באופן כזה ש'דגל התורה' תקבל את המקום הראוי לה ולא יהיה כל מיני הסכמים למיניהם שידחקו את 'דגל התורה' לפינה, אז בעייזר ה' נוכל להמשיך את המורשת שלנו".

אחריו נאם הגר"ב סולובייצ'יק אשר אמר בדבריו, "אם אנחנו באגודה אחת - זה כוח עצום. כל קהילה בתוך הקהילה וכולם יחד וכל הנציגים יחד אנחנו צריכים לשכנע את עצמינו שיש שלנו כוח. אנחנו צריכים להתנהל עם עוד חוגים וצריכים לדעת שאנחנו כוח עצום".



אליעזר ראוכברגר. נואםצילום: אליעזר ראוכברגר. נואם
אליעזר ראוכברגר. נואם


במהלך הכנס דיבר חה"כ אורי מקלב על צרכי 'דגל' לקראת הבחירות הקרבות ואמר כי "אין עוד ציבור עם צרכים כמו הציבור החרדי. אנחנו לקראת מערכות שיהיו בעתיד. אבל הפעם הזאת אנחנו למודי נסיון, המסגרות הם לא מאורגנות וזה הזמן להודות לנציגויות ולכל מי שנמצא בועד הקהילות ונציגי הקהילות".

מקלב דיבר על הגדלת הנציגים לקראת המועצה הקרובה ואמר: "איך שמודדים היום דרישות זה לפני מספר הנציגים ומספר המצביעים אנחנו לא חיים כדבר שמובן מאליו, הציבור רגיל שיש בית ספר מגיל קטן - אבל לנו אין. אנחנו צריכים להאבק על כל דבר קטן שיש חסר בנציגים שיכול להפעיל את המערכות האלה", מקלב הוסיף ואמר כי "נקבל רק את הנציגיות הטובה והנכונה ולכן אנחנו מתחילם את המערכת מוקדם בימים האלה אנחנו לא יכולים לסמוך על מישהו אחר רק על הפעילות שלנו".

מקלב המשיך בדבריו ותקף את ניר ברקת ואמר: "להפלות בין ילד לילד ולהעביר ילד מגילה או קריית יובל לבית וגן אנחנו לא יכולים להסכים", לדבריו, אנחנו "אנחנו לא יכולים להלחם על לגיטמיות בשכונות".

"איך אפשר להגיד שציבור שקנה את הדירה ממיטב כספו ולא עשה שום עוול, צריך להאבק ולהרגיש לא לגיטימי. זאת בפרט שיש לנו הסכמים קואלציונים זה נקרא שותפות?" תמה מקלב.

בסוף דבריו רמז חה"כ מקלב לקראת ההכרעות על זהות ראש העיר הבא ואמר: "נבחר רק במי שנחשוב שהוא יכול להשתלב בתוך העשייה שלנו ובצרכים שלנו, נוכל ללכת איתו יחד עם הפעילות החזקה שכבר קיימת".



מקלב עם ראש הישיבהצילום: מקלב עם ראש הישיבה
מקלב עם ראש הישיבה


יו"ר "דגל התורה" בעירית ירושלים, אליעזר ראוכברגר, תיאר בקצרה באירוע את מפת השכונות והקהילות של דגל בירושלים, והדגיש כי "מכל שלושת הקבוצות החרדיות בעיר דגל היא הגדולה ביותר, וכוחה והצלחתה יבואו לידי ביטוי רק אם נפעל כולנו, כל הקהילות מכל קצוות העיר, באחדות מלאה. זה המתכון להשיג הישגים גדולים לטובת הציבור".
מקלב ירושלים ניר ברקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד