י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"יותר מאלף מילים": התמונות המפעימות של הצלמות החרדיות

שתי נשים חרדיות זכו להציג תמונות מיוחדות שצילמו בתערוכה ייחודית לרגל 70 שנה למדינת ישראל. הצלמות חני אייזנשטיין והודיה נגר צילמו שתיהן תמונות שמייצגות את הפסיפס הישראלי ואת כוחו של עם ישראל

צילום: pixabay
צילום: pixabay





ביום חמישי הקרוב תיפתח תערוכת צילומים ענקית תחת הכותרת "70 פנים לישראל". עשרות צלמים, מקצועיים וחובבנים, צילמו תמונות המשקפות עבורם את החוויה הישראלית - טיולים בטבע, תפילה בכותל, שווקים ססגוניים, צילומי חתן וכלה, ילדים, קשישים, משפחות, בני עדות שונות ועוד. לכל התמונות מכנה משותף, הן מרכיבות פסיפס אנושי של ההוויה הישראלית המתבטאת במפגשים בין אישיים ובין תרבותיים.

הודיה נגר וחני אייזנשטיין, שתי צלמות חרדיות, שלחו גם הן תמונות לתערוכה והתמונות של שתיהן תזכנה לככב בין 70 התמונות הנבחרות בתערוכה.

"אני אמנית בתחומים רבים, כותבת ויוצרת", מספרת חני אייזנשטיין, יוצרת התמונה "שווים", "נולדתי למשפחה חוזרת בתשובה ממוצא רוסי העוסקת בתחומי אומנות מגוונים. עלינו לארץ בשנת 1988 והשתלבנו כאן בקהילה החרדית", היא מתארת את הרקע האישי שלה.

"התחלתי לצלם לפני כחצי שנה ונשאבתי במהירות לתחום מתוך ההיכרות עם האמנות ברבדים אחרים. הצילום כבש אותי בשל ההזדמנות לספר ללא מילים סיפור שלם ולחבר את הצופה לרגש ולרעיון סמלי בתמונה לכן רוב התמונות שלי עוסקות ברגשות, בהעברת מסרים, באמירה אמנותית ובסיפור על ידי האור. כמי שגדלה רוב החיים במיעוט- כעולה חדשה בתקופה מסוימת ואחר כך כחרדית, מצאתי את עצמי רבות מנסה לייצר שיח משותף וגשר בין המגזרים", מסבירה חני את הנסיבות שהביאו אותה לצלם את התמונה.


צילום: חני אייזנשטיין

על התמונה שצילמה "שווים", היא מספרת כי ההשראה הייתה הפסיפס שמרכיב את החברה הישראלית: "התמונה הנוכחית מראה את הניגודים המרגשים בחברה הישראלית - עם שמורכב מאסופת תרבויות, לשונות, עמים ומנהגים ומצליח, או מתאמץ להצליח, בכל יום ליצור שיח משותף וישיבה תחת אותה קורת גג. בתמונה ילדתי הבהירה בת ה-4 עם ילדת הישוב השכן בת גילה ממוצא אתיופי. שונות חיצונית ודומות בכל פרמטר אחר, בדיוק כמונו"

הודיה נגר היא אני סטודנטית לתנ"ך והיסטוריה, צלמת טבע ואירועים ובעיקר משתדלת לעבוד את ה' דרך התורה, הטבע והאומנות.

את התמונה, אשר ממחישה את כוחו של עם ישראל- אור וחושך משמשים בערבוביה. עם שאוהב, שמח, מחבק וחי, למרות האירועים המכאיבים שעוברים עלינו- היא מקדישה לילדה שידיה מצולמות בה ואומרת לה: "ילדתי, אמנם פגשתי אותך לשעה קצרה, אך הצלחת להשאיר בי רושם לאורך זמן. בבית רפואה בשערי צדק את מאושפזת, אולי לזמן ארוך, אולי מועט, איני יודעת.

קטנה ותמה ומחוברת למכשירים מעולמם של מבוגרים, אך בעוז נאבקת על רוח החיים. החיות. חוגגת עמנו את מסיבת חג הסוכות. מתנהגת כמו ילדה שנמצאת בעולם אחר, כילדה רגילה ושובבה בגן ילדים.

ובעודך מכינה כדורי שוקולד, יחד עם טבילה הגונה בסוכריות מתוקות, צפיתי באצבעותייך והבנתי דבר נפלא.



צילום: הודיה נגר

התעמקתי בידייך. האוחזות בחיים, בצבעוניות, בשמחה, משדרות את אשר אומר ליבך – גם במצב ירוד ושפל, ביכולתנו לבחור בטוב, בשמחה הטהורה. כמו ידייך, אנחנו כלי – וההחלטה בידינו היא – מה ניצוק לאותו הכלי. אני באתי לשמח אותך. ואת החזרת לי אמונה שאין לקנותה בכסף'".

70 התמונות שנבחרו יוצגו בתערוכת ענק במתחם התחנה הראשונה בירושלים שתיפתח בתאריך כ"ה באייר (10.5.18) באירוע חגיגי במעמד חברי כנסת וראשי ערים. הציבור הרחב מוזמן להגיע וליהנות מהתערוכה.
תערוכה עצמאות 70 פנים לישראל חני אייזנשטיין חני נגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד