ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

תחילת שינוי? נתונים מעודדים בשוק הנדל"ן

הלמ"ס: ירידה של 16% בכמות המבוקשת של דירות חדשות בחודש ספטמבר • אטיאס: "תוספת המלאי צפויה להשפיע על המשך התמתנות הביקושים וירידת מחירי הדירות

אטיאס
אטיאס



נתונים שפורסמו היום על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מעלים, כי שוק הנדל"ן ממשיך להראות סימני האטה. מן הנתונים עולה, כי הכמות המבוקשת של דירות חדשות (דירות חדשות שנמכרו ודירות שנבנו לשימוש אישי) בחודש ספטמבר 2011, הייתה הנמוכה ביותר שנרשמה מאז אוקטובר 2006, החודש בו החלה מגמת העלייה התלולה במחירי הדירות בישראל.

עוד עולה מן הנתונים, כי מאז תחילת השנה ירדה כמות הדירות החדשות שנמכרו ב-12% לעומת החודשים ינואר-ספטמבר 2010.

כמו כן נרשמה ירידה של 16% בכמות המבוקשת של דירות חדשות בחודש ספטמבר, ועלייה של כ-23% במספר הדירות החדשות העומדות למכירה.

הסיבות לירידה בכמות הדירות החדשות יכולות להיות נעוצות בהגבלת היקף המשכנתאות בידי בנק ישראל, באפשרות שניתנה על ידי האוצר למכור דירות להשקעה מבלי לשלם מיסים אבל גם, כמובן, בעלייה בהיקף הבנייה בארץ שמורגשת בחודשים האחרונים.

בדיון שערכה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל לפני קבלת החלטת הריבית האחרונה נאמר, כי אמנם חלה ירידה בכמות העסקאות, אך לא חלה ירידה משמעותית בכל הנוגע לעליית מחירי הנדל"ן. זו הייתה אחת הסיבות להחלטה שלא להוריד את הריבית במשק למרות הנתונים שהצביעו על האטה בקצב הצמיחה.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס רואה בנתונים תוצאה ישירה של הגדלת היצע הקרקעות והדירות למגורים. לדבריו, "שינוי המגמה בשוק הדיור כבר ברור", והגם שגם הוא מודה כי מדובר בשורה ארוכה של סיבות ונתונים, הרי שהגידול של קרוב ל-50% בהתחלות בנייה תוך השגת שיא של העשור, זאת לצד "תמריצים נוספים ובראשם שינוי המדיניות של מכירת קרקע לכל המרבה במחיר. זאת, באמצעות קרקעות מוזלות לדיור להשכרה, הנחה של 50% במחיר הקרקע במכרזי מחיר למשתכן באזורי הביקוש לזוגות צעירים חסרי דיור ומענקים בגובה של עד 100 אלף ₪ לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה" – כל אלו ועוד משפיעים על הנתונים וגורמים לכך ש"מלאי הדירות החדשות המוצע למכירה ממשיך ועולה בקצב מהיר".

לדברי אטיאס, "תוספת המלאי צפויה להשפיע על המשך התמתנות הביקושים וירידת מחירי הדירות. הרוכשים והיזמים כאחד הפנימו כי היצע הדירות והקרקעות למגורים גדול יותר והמחירים הגיוניים יותר".

לפי נתונים אחריהם עוקב המשרד עולה, כי מספר התחלות הבניה של דירות חדשות עלה ועומד על כ-44-45 אלף יח"ד ב-12 החודשים האחרונים, גבוה מהיקף הביקוש השנתי העומד על כ-40 אלף משקי בית חדשים.

"הגדלת היצע הקרקעות למגורים זהו הכלי המרכזי העומד לרשותנו להשפיע על שוק הדיור. שינוי המגמה הוא תוצאה ישירה של השיווקים והיקפם כחלק מהמדיניות שהובלתי. מאז תחילת 2011 הפעילות המאומצת והשיווקים האגרסיביים נותנים את אותותיהם בצורה בולטת. הדבר מתבטא בגידול בהתחלות הבנייה לשיא של עשור, בבלימת מחירי הדירות ובקבלנים שמציעים במכרזי קרקעות הצעות מחיר הנמוכות ממחיר השומה גם באזורי הביקוש. השיווקים הגדולים בכל רחבי הארץ יימשכו ויביאו לשוק נדל"ן שפוי יותר ולצמצום במחסור בהתחלות הבנייה שנמשך קרוב לעשור".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד