כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

"הרב פינקל חטף דום לב כי לא דאגנו לתקציב"

את הדברים הנוקבים השמיע ח"כ ישראל איכלר במליאת הכנסת • "ראש ישיבת מיר יזכה לעולם הבא על זכויותיו, אבל אנחנו כמחוקקים חייבים בחשבון נפש"

ח"כ איכלר. צילום ארכיון
ח"כ איכלר. צילום ארכיון

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ ישראל איכלר, ניצל אתמול (ג) את במת המליאה כדי לרגש את הנוכחים בדברים לזכרו של הגרנ"צ פינקל זצ"ל.

"הייתי היום בהלוויה של גדול בישראל, שיש לו 5,000 תלמידים, שהוא גאון בתורה, אבל הוא נפל על משמרתו, של ההחזקה הכלכלית של הישיבה. דבר שמעבר לגדלותו ולמסירות נפשו צריך גם לחייב אותנו באיזשהו חשבון נפש", אמר איכלר.

ערוץ מיוחד: גלריות, וידאו וסיקור נרחב על שר ממלכת התורה - הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל

איכלר המשיך: "אני לא יודע על נשיא אוניברסיטה אחד בעולם, ודאי שלא בארץ, שנושא על כתפו תקציב של 5,000 תלמידים. וכשקורסת המערכת, ואתמול בלילה הוא היה בשיעור בבני-ברק, והוא אמר: אני לא יכול יותר, כי כבר חמישה חודשים לא נתנו את המלגות לאותם עמלי תורה שיושבים ימים ולילות ולומדים, ואני לא יכול יותר. ובבוקר הוא קיבל דום לב, בגיל פחות מ-70".

איכלר המשיך וסיפר. "הוא היה חולה פרקינסון וניוון שרירים, והוא היה מתנענע בצורה שהייתה רחמנות לראות אותו הולך. אבל הוא לא ויתר, לא על שיעורים, ולא ויתר לנסוע למרחקים לכל תלמידיו ולכל האנשים בחוץ-לארץ כדי להתרים למען הישיבה, ישיבת מיר, שאני זוכר אותה כילד, היא הייתה ישיבה קטנה מאוד, של אולי 100 תלמידים, ויש היום 7,000 תלמידים. חלק גדול מהם, כאלה שבאים מחוץ-לארץ ללמוד פה תורה, מתיישבים בארץ. ולמרות זאת, מבחינת תקציב המדינה, היא הגיעה למצב שהישיבה הזאת לא יכולה להחזיק מעמד".

מכאן עבר איכלר לדברי הצלפה וחשבון נפש. "כן, גם היום, מאז גזרות תשס"ג, 2003, הורידו ל"דרכוניסטים", קוראים לזה – רק 60% מהתקציב. כשמגיעים סטודנטים לארץ במפעלים חשובים מאוד כמו "תגלית" ודברים אחרים, שיסתובבו פה בארץ עשרה ימים כדי שלא יתבוללו בחוץ-לארץ, כולנו מסכימים שצריך להשקיע המון כסף. אבל כשבאים תלמידים ללמוד פה תורה, ומשקיעים פה, ובונים פה בתים, וחיים פה, והילדים שלהם מתחנכים פה, אז לא רוצים להקציב אותם. גם הישיבה עצמה, התקציב של בן ישיבה, הרב גפני ידע להגיד את זה יותר טוב – אני חושב שסטודנט מקבל פי ארבעה מתלמיד ישיבה".

"מה קורה? ראשי ישיבות, במקום לשבת וללמוד תורה, כמו הגאון הרב נתן צבי פינקל זכר צדיק לברכה, הוא היה צריך להתנענע עם הפרקינסון שלו וללכת ממקום למקום, מגביר לגביר, לחוץ-לארץ, כדי לכסות את התקציב הזעום של הישיבה.

"אותנו זה מחייב חשבון נפש. הוא יזכה לעולם הבא והזכויות הגדולות של התורה – תגן עליו ועל עילוי נשמתו ומגינה על עם ישראל. אבל אנחנו פה כמחוקקים חייבים בחשבון נפש: למה היה צריך ראש ישיבה כזה לעמול כל כך קשה ולעמוד על משמרתו כי התקציב של הישיבה לא הספיק? אבל זכותו תגן עלינו ועל כל בית ישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד