ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

"היקף המשכנתאות ירד באוקטובר ב-50% לעומת השיא"

מנהל זרוע המשכנתאות במזרחי טפחות: "החגיגה נגמרה - שוק הנדל"ן הוא שוק של קונים והמוכרים מורידים מחירים" • "אנו צופים שב-2012 תהיה ירידה של 12-15% נוספים בביצוע האשראי"

  • י"ח חשון התשע"ב
"היקף המשכנתאות ירד באוקטובר ב-50% לעומת השיא"
יצחק לב ארי מהיר חימה



בחודשים האחרונים חלה ירידה של עשרות אחוזים בהיקף המשכנתאות, כך עולה מדברים שאמר הערב יעקב רויטר, מנהל זרוע המשכנתאות של בנק מזרחי טפחות.

על פי הנתונים שהציג רויטר בכנס השמאים באילת, במהלך חודש אוקטובר ניתנו משכנתאות בהיקף של 2.3 מיליארד שקל בלבד, זאת לעומת היקף משכנתאות כולל של 4.8 מיליארד בחודש מאי האחרון. המשמעות: ירידה של למעלה מ-50% בהיקף המשכנתאות שלקח הציבור הישראלי בתקופה של כחמישה חודשים.

"בשוק הנדל"ן הישראלי היו בשנתיים האחרונות ביקושים מאד גבוהים של משכנתאות", אמר רויטר. "זה הטריד את הנגיד. הוא רצה לצנן קצת את הביצועים. יצאה הגבלה של מסלול שיעורי הריביות המשתנות בכל הלוואה, עד 33.3%, ואז הביקוש התחיל להתייצב ואף לרדת. ביולי עמד הביצוע על 4.1 מילארד שקל, באוגוסט על 3.9 מיליארד שקל, ובחודש אוקטובר על 2.3 מיליארד שקל.

רויטר הוסיף כי בסך הכל עמד בשנת 2010 היקף האשראי על סכום של 47 מיליארד שקל, ובשנת 2011 הביקוש בינתיים דומה, אך להערכתו "הביצוע יהיה בסופו של דבר נמוך יותר". עוד הוסיף רויטר כי "אנחנו צופים שב-2012 תהיה ירידה של עוד 12-15% בביצוע האשראי לעומת 2011".

דוברת נוספת הערב בכנס היתה ענת הירשברג, מנהלת יחידת שמאות המקרקעין במזרחי טפחות, אשר העידה אף היא על הקיפאון בענף. "אם אנחנו מסתכלים על חודש החגים של השנה לעומת זה של שנה שעברה, יש בסך הכל 20% מכירות לעומת השנה שעברה. זה מצב של כמעט קיפאון מוחלט", אמרה.

דברי השניים נאמרו במהלך מושב שעסק בשאלה האם משבר הסאב-פריים האמריקאי עלול להגיע גם לשוק המשכנתאות הישראלי. הדוברים כולם, ללא יוצא מן הכלל, היו תמימי דעים כי משבר בהיקף שכזה לא ייתכן בארץ, שכן בנקאות המשכנתאות בישראל הרבה יותר שמרנית.

מעניינים במיוחד היו דבריו של השמאי האמריקאי-ישראלי גדי אמור, המשמש כשמאי בסן דייגו שבארצות הברית כ-25 שנה, אשר סיפר על הלחץ שהופעל על השמאים האמריקאים בימי היווצרות בועת הנדל"ן שם, להעניק לנכסים שומות מנופחות מבלי לבדוק את הנכס כלל. במהלך דבריו הציג מיילים אשר נהג לקבל באותם ימים מבנקים אמריקאים, שאותם דחה, בהם כבר נכתב עבורו מהי השומה המבוקשת. עם זאת ציין אמור כי שמאים אמריקאים רבים לא עמדו בלחץ, וכי על מנת להתפרנס העריכו שומות לפי בקשת הבנקים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד