ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ליצמן לרופאים: "מקצוע הרפואה הוא ציני ומשחק?"

סגןו שר הבריאות הגיע לכנס בכירי מערכת הבריאות, ו'סגר חשבון' עם מתקיפיו: ״מה הבעיה? מה נזעקו כולם? אני לא פיטרתי אף אחד, הם אלה שהתפטרו. רק החלטנו לקבל את מכתביהם לאלתר"

"אני חוסך למדינה שכר של שר".  יעקב ליצמן. צילום: יוסי פורמנסקי
"אני חוסך למדינה שכר של שר". יעקב ליצמן. צילום: יוסי פורמנסקי

כאשר החליט סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בלילו של יום שלישי האחרון, להנחית את המהלומה על ראשם של כמה מהרופאים המומחים שהתפטרו באותו בוקר, הוא לקח בחשבון ש'יחטוף' על זה, אבל לא נרתע.

מה בעצם עשה להם ליצמן? בבוקר החליטו כמה עשרות רופאים מומחים להתפטר, לאות הזדהות עם הרופאים המתמחים. האם התכוונו ברצינות להתפטר ולאבד זכויות של שנים, וותק ומקור פרנסה או שמא עשו זאת כתרגיל תקשורתי מבריק בתקווה שעד תום 30 הימים שיחלפו עד למתן תוקף להתפטרות הם ישיגו עבור המתמחים את מטרותיהם? איש אינו יודע.

אבל בעיני ליצמן כל הסיפור 'לא מצא חן', בלשון המעטה. מה עשה? השיב להם באותה מטבע בה הם 'דיברו'. רוצים להתפטר? אוקי, אין שום בעיה, אז הנה, אני מקבל את מכתביכם מיידית, וההתפטרות תכנס לתוקפה מיידית. למה לחכות 30 יום כשכל כך רוצים לעזוב את המערכת?

לאות הזדהות פתחו רופאי רמב"ם בשביתה. כלי התקשורת פצחו במקהלת ביקורת על הצעד ה'כוחני', אבל ליצמן נותר רגוע לחלוטין. במהלך היומיים האחרונים הוא עובר מתחנת שידור אחת לאחרת ומסביר את עמדותיו ואת דעתו.

הבוקר ניתנה לו הזדמנות נוספת לעשות זאת. היה זה כאשר הגיע לכנס של בכירי מערכת הבריאות בים המלח. סגן מנהל המחלקה הנוירולוגית בביה"ח איכילוב, הד"ר אמנון מוסק, החליט ללמדו פרק בהלכות דרך ארץ.

"אתה לא זכאי לשבת בחברת רופאים, עד שלא תתנצל. אתה חייב לנו התנצלות", אמר, והוצא מן האולם בידי מאבטחים.

היתכן? לפטר רופאים מומחים? כאילו היה הוא זה שיזם את הפיטורין, כאילו לא הם שיגרו מכתב בנידון. אגב, מוסק עצמו גם הוא בין המתפטרים.

כאילו לא אירע דבר המשיך ליצמן לשאת דברים בפני באי הכנס, כשהוא מתייחס גם למצב מערכת הבריאות. אך תחילה, דאג 'לסגור חשבון' עם תוקפיו בתקשורת.

הראשן שבהם היה הפרופ' יורם לס, מי שכיהן כמנכ"ל משרד הבריאות. בראיון ל-ynet אמר לס כי הכישלון בניווט המשבר מתחיל מלמעלה. "אנחנו נמצאים היום במצב חסר תקדים, בו כל אחד מהעובדים יוצא ביוזמה משלו והכול תוהו ובוהו. אין שר בריאות בישראל, וההסתבכות המטופשת הזו כל הזמן נופלת על בתי המשפט. בתי משפט יפתרו העניין?"

"במשרד בריאות נורמלי, שר הבריאות או אפילו סגן השר צריך להתייצב בראש העובדים שלו ולהילחם עד חורמה במשרד האוצר... במקום זה נוצר מצב מוזר, שבעצם בהיעדר שר בריאות, סגן שר הבריאות משתף פעולה עם האוצר נגד העובדים שלו. הוא בכלל שליח של האדמו"ר מגור ושל החרדים. לפני כמה חודשים הוא לקח חלק ניכר מהכסף ששייך לכל הציבור בסל שירותי הבריאות, והעביר את זה למשהו שטוב לילדים. למה הוא עשה את זה? כי איפה יש הרבה ילדים? במגזר שלו. זה מאוד תמוה. הוא היה עד לפני מספר שנים יו"ר ועדת הכספים. הראש שלו בכספים. הוא בראש של האוצר ולא מבין במערכת הבריאות".

"אני עדיין עסוק בתיקון הנזקים שלו, דבריו לא שווים התייחסות כלל", אמר ליצמן, כשהוא מתייחס לפרופ' לס.

ואז עבר לשר הבריאות לשעבר, יעקב בן-יזרי, שתקף אף הוא בשיחה עם ynet. "אני חייב לציין שהצעד האחרון של סגן שר הבריאות היה מביש ומעליב", אמר, והוסיף כי "המשבר נובע לדעתי קודם כל מכך שאין שר בריאות - לא שומעים אותו, לא רואים מעורבות שלו. באשר לגופים, משרד הבריאות לא מסוגל להתמודד עם האוצר. אני זוכר גם בתקופה שלי ששום דבר לא היה עובר בקלות, ונאבקתי על כל דבר ודבר כשזה נגע לתקציבים למערכת הבריאות", אמר.

"מפני 'והדרת פני זקן' אני מעדיף שלא להשיב לו", 'עקץ' ליצמן את בן-יזרי, והוסיף כי ״די אם אזכיר את החלטתו להפריט את שירותי בריאות התלמיד, שכבר הצלחנו להחזיר חלק מהם למדינה״.

אחר כך בא חשבון עם מבקרי מהלך פיטורי כמה ממומחי רמב״ם אתמול, ואמר: ״מה הבעיה? מה נזעקו כולם? אני לא פיטרתי אף אחד, הם אלה שהתפטרו. רק החלטנו לקבל את מכתביהם לאלתר. היעלה על הדעת שרופא מומחה שמתפטר בעצם לא מתכוון לכך ברצינות? מקצוע הרפואה הוא ציני ומשחק? חלילה. כולנו מחויבים לחוק ולסדר. אף אחד לא מעוניין באנרכיה וכאוס במערכת הבריאות. לכן אני מקווה שבית המשפט יחליט החלטתו וכל הצדדים יצייתו ללא פקפוק״.

ליצמן הוסיף ואמר כי משרד הבריאות לוקח אחריות על המערכת ועוקב אחר הנעשה בשטח ובמצב בתי החולים. שום מחלקה לא נסגרה עד עכשיו ושירותי הרפואה ניתנים ללא הפרעה ממשית. ״אני שר הבריאות בפועל, גם אם בתואר אני סגן שר, שבזה אני חוסך למדינה שכר של שר וכן שכר אבטחה עד לאחרונה (לפני חודשיים הוצמדה אבטחה לליצמן, כמו יתר השרים). ראש הממשלה מעודכן ומתעניין באופן שוטף ואנו מטפלים במשבר באחריות הנדרשת".

סגן שר הבריאות חזר וקרא לרופאים ולמתמחים לנטוש את נשק ההתפטרויות ולגלות אחריות לחולים ולתפקידם. "אני איתכם, מרגיש את כאבכם וקורא לחזור לעבודה ולמהלך הידברות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד