ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

BDI: מצב הקבלנים - הטוב ביותר בשנים האחרונות

לפי סקר החברה, שיעור הרווח הגולמי מסך הכנסות קבלני הבניין השתפר ב-17% ביחס לשנה שעברה

  • כ' חשון התשע"ב
צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי



שיעור הרווח הגולמי מסך ההכנסות של קבלני הבניין (חברות ציבוריות ופרטיות) עלה בתקופה האחרונה ל-22.1% לעומת 18.8% בשנה שעברה - שיפור של 17%, כך עולה מבדיקת BDI, שנערכה לרגל ועידת ארגון הקבלנים של תל אביב, המתקיימת עכשיו באילת.

גם בתחומים אחרים מראים ביצועי הקבלנים שיפור: שיעור הרווח התפעולי מסך ההכנסות עלה מ-7.3% ל-7.6%, ושיעור הרווח הנקי לפני מס מסך ההכנסות עלה מ-4.2% ל-4.5%, גידול של 7.1%.

קבלני הבניין הצליחו גם להגדיל את שיעור ההון מסך המאזן מ-12.2% ל-14.9%, גידול של 22.1%, ושיעור הוצאות המימון מסך ההכנסות ירד ב-31.8%. גם שיעור ההתחייבויות של קבלני הבניין לטווח הקצר והארוך לתאגידים בנקאיים מסך המאזן ירד ל-14% לטווח הקצר ול-5.4% לטווח הארוך.

אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI, ציין כי קבלני הבניין התחזקו מאוד בשנה האחרונה מהבחינה הפיננסית ומצבם כיום הוא הטוב ביותר בשנים האחרונות. השיפור במצב נובע משנתיים של פריחה בשוק, שהחלה במחצית השנייה של 2009 ונמשכה עד לסוף המחצית הראשונה של 2011. ינאי הוסיף כי מצב זה מאפשר לקבלנים כיום לעבור את תקופת הקיפאון בענף ללא החמרה במצב הסיכון הענפי בינתיים.

על פי נתוני BDI, גם הסיכון הענפי של קבלני הבניין ירד ומוגדר כבינוני. יצוין כי מדובר בשיעור הסיכון הנמוך ביותר מאז 2006. מוסר התשלומים בענף השתפר, וממוצע ימי האשראי בפועל בענף הבנייה בחודש אוקטובר 2011 היה גבוה רק בכ-3% מממוצע ימי האשראי בפועל בכלל המשק. עם זאת, ינאי מעריך כי אם הקיפאון בענף הבנייה יימשך עוד מספר חודשים, יורע מצבן של חלק מהחברות.

מצד שני, בסקר שנערך בקרב הקבלנים דיווחו 29% מהחברות הקבלניות כי יכולתן להשיג מימון לפרויקטים ירדה (6% דיווחו על ירידה חדה), 57% ציינו כי לא היה שינוי ו-14% ציינו כי יכולתן להשיג מימון עלתה. לשאלה האם עלות המימון התייקרה בשנת 2011 לעומת 2010, ענו 43% מקבלני הבניין כי עלות המימון התייקרה, 2% ציינו כי התייקרה מאוד, 48% ציינו כי נותרה ללא שינוי ו-7% ציינו כי היא הוזלה מעט.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד