כ"א אייר התשפ"ד
29.05.2024

צפון קוריאה נפתחת לטלפונים ניידים

לאחר שהוסר חרם המשטר על טלפונים סלולריים, רשת הסלולר הצפון קוריאנית פורחת

  • כ"ד חשון התשע"ב
פיצוץ במסילת הרכבת גרם לחרם. רכבת בצפון קוריאה לקראת נסיעה  צלם: AFP
פיצוץ במסילת הרכבת גרם לחרם. רכבת בצפון קוריאה לקראת נסיעה צלם: AFP



צפון קוריאה החשאית צפויה לצרף את המשתמש המיליון לרשת הסלולר החדשה שלה מהדור השלישי עד סוף השנה, רק 4 שנים לאחר שאנשים היו מושלכים למחנות כלא, או אפילו מוצאים להורג, אם היה מכשיר כזה בבעלותם. רוב המשתמשים נמצאים בעיר הבירה, פיונגיאנג, בית האליטה של המדינה הענייה, בעלת הכספים להוציא על מכשיר ועלויות השיחה.

"הייתה עלייה אסטרונומית בשימוש במכשירי סלולר מאז לפני שנתיים", אמר מייקל היי, עורך דין ויועץ החי בפיונגיאנג מזה שבע שנים. לפני שנתיים, היו בצפון קוריאה פחות מ-70,000 משתמשים. "לכל מלצרית בבית קפה יש אחד, שלא לדבר על אנשי העסקים. הם אף פעם לא יורדים מהם, ושיחות איתם נקטעות באופן תדיר על ידי שיחות סלולריות".

השלטון הרודני בצפון קוריאה סיים את החרם על טלפונים סלולריים בשנת 2008, כשחתם עם החברה המצרית Orascom על הסכם בן ארבע שנים לבניית רשת דור שלישי בשותפות עם הממשלה. דו"ח שיצא החודש מטעם מכון נאוטילוס לבטחון וקיימות ציין כי 60% מהאנשים בין גיל 20 לגיל 50 משתמשים בטלפונים סלולריים בפיונגיאנג, עיר בת כ-3 מיליון אנשים.

"במיוחד עבור הדור הצעיר, בשנות ה-20 וה-30 שלהם, כמו גם עבור קהילת הסוחרים, טלפון סלולרי נתפס כמצרך חובה, וצעירים רבים כבר לא יכולים לראות את חייהם בלעדיו", כתב בדו"ח אלכסנדר מנסורוב. עלויות השיחה ירדו השנה, והעלו את הדרישה לטלפונים ניידים, אומרים הדיווחים.

יחד עם זאת, אי אפשר לחייג אל תוך צפון קוריאה או מתוך המדינה, ואין אינטרנט. הממשל שומר על אחיזה איתנה בזרימת החדשות אל תוך המדינה הענייה. עוד שרשת הדור השלישי מכסה 94% מהאוכלוסיה, היא עדיין מכסה רק 14% משטח המדינה, על פי אורסקום, המעורבת ביוזמה משותפת עם הממשל.

צפון קוריאנים שערקו לדרום אומרים כי עלות קניית הטלפון הסלולרי ועלויות השימוש מותירים את מכשירי הדור השלישי הללו מחוץ להישג ידם של רבם. טלפונים עולים כ-350 דולר במדינה בה ההכנסה החודשית הממוצעת היא 15 דולר. החזקת טלפונים סלולריים לא הוגבלה על פי מעמד, אבל לא לרבים יש טלפונים סלולריים מאחר והם כל כך יקרים", אמר קים סונג-הו, בן 40, שערק לדרום באפריל. "רוב פשוטי העם מרוצים מהקווים הנייחים שיש לנו". טלפונים זולים ובלתי חוקיים המתחברים לרשתות סיניות אינם נדירים, אבל הטווח שלהם מוגבל לאיזורי הגבול בלבד.

אין איום, בינתיים

אנליסטים אומרים כי רשת הדור השלישית לא מהווה איום לממשלה בדרך בה טלפונים ניידים סייעו להתקוממויות ברחבי העולם הערבי השנה. טלפונים סלולריים והאינטרנט שימשו לקריאה לדגל של גל מהפכני של מחאות ומלחמות אזרחים שהפילו שליטים, מחוסני מובארק ועד מועמר קדאפי.

אנליסטים אומרים כי אין סבירות גבוהה שזה יקרה בצפון קוריאה משום שהשליטה הנוקשה בתקשורת המדינה מגבילה את מה שהעניים יודעים על העולם החיצוני, ואין תחושה מהפכנית. "בטווח הארוך, הגידול באינטראקציה בין אנשים הוא בעיה למשטר, אבל זה עשוי לקחת שנים, או אפילו עשורים, לפני שהמצב יהיה מתאים לחיכוכים פנימיים", אמר אנדריי לנקוב מאוניברסיטת קוקמין בסיאול.

הצפון אסר על שימוש בטלפונים סלולריים ב-2004, לאחר פיצוץ במסילת הרכבת ריונגצ'ון רק כמה שעות לאחר שרכבת עליה היה המנהיג קים ג'ונג איל חלפה דרכה. אנשי ביטחון חשדו כי טלפון הופעל כדי להצית את הפצצה. הסרתה של פיונגיאנג את החרם סללה את הדרך לכניסתה של אורסקום לשוק. החברה הוציאה כ-400 מיליון דולר בפיתוח רשת הדור השלישי הראשונה והיחידה של צפון קוריאה. בשבוע שעבר, אורסקום דיווחה כי היו מעל 800,000 משתמשים ברשת שלה, בהשוואה ל-300,000 בתקופה המקבילה אשתקד.

על אף האובססיה שלהם לחשאיות ושליטה, המנהיגות הרודנית של צפון קוריאה פותחת את שירותי התקשורת שלה ומעודדת פיתוח IT. באורח אירוני, מדיניות ההתבדלות גרמה למדינה לסגור את הפער הרבה יותר מהר ממדינות שהלכו בדרך פיתוח ה-IT הקלאסית. "כמפגרת מאחורי המהפכה הדיגיטלית העולמית, פיונגיאנג נהנית מהיתרונות של פיגור – חסכון דרמטי בעלויות מו"פ ראשוניות בתחום ה-IT, ההזדמנות לדלג מהסתמכות בלעדית על קווים נייחים מיושנים ונדירים אל תקשורת ניידת בדור השלישי ברמה בינלאומית", אומר מנסורוב. תעשיית התקשורת הניידת של צפון קוריאה חצתה את הרוביקון וממשת צפון קוריאה כבר לא יכול להחזיר את הגלגל בלי לשלם מחיר פוליטי רציני".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד