הרב רצאבי על מתנגדי השאלים: יצר הרע תקף אותם • צפו
הרב יצחק רצאבי,רב בולט בקהילה התימנית בארץ, יוצא להגנת חובשות הרעלות ותוקף את הרבנים האוסרים • "אם היו יוצאים גם נגד השאלים וגם נגד הפאות והפריצות, הייתי אומר שזה לשם שמים. אבל כאן נראה שיצר הרע התלבש בהם. זה חמור מאד" • וידאו ותמליל
הרב יצחק רצאבי, מרבני קהילת תימן, הקדיש חלק ניכר משיעורו בימים האחרונים לנושא בוער: המאבק נגד כת השאלים. הרב תקף את הרבנים שיוצאים נגד לבישת השאל ואמר כי "יצר הרע התלבש עליהם".
"הרמב"ם אומר "המחטיא את הרבים", זה הדבר הראשון מעשרים וארבעה דברים שמעכבים את התשובה והדבר השני: "המעכב את הרבים מלעשות מצווה" אני חושב שבדור שלנו יש הרבה אנשים וטובים שנכשלים בדבר הזה.
"למה אני אומר את זה?
"בזמן האחרון יש ויכוח גדול בירושלים ובבני ברק בין רבנים על העניין של השאלים. הדברים נעשים בצורה לא נורמאלית. יש נשים צנועות שהחליטו ללכת עם שאלים ויש כאלו רבנים ותלמידי חכמים שמתנגדים לזה. ממש מלחמה.
"דהיינו יכול להיות בתי ספר שאם האם הולכת עם שאל אז לא מקבלים את הילדים. זה בגדר "מעכב את הרבים מלעשות מצווה". שמעתי על רבנית גדולה בירושלים שהתנאים להתקבל לשיעור שלה זה להוריד את השאל...
"זה אחד הדברים שאנחנו צריכים לחזור בתשובה בדור שלנו... לא חלמנו שזה יחזור אבל אף אחד לא עמד נגד זה וקמו נשים צדקניות וחידשו את זה ועכשיו לבוא להתנגד לזה? זה דבר חמור מאד.
"גם אם הרבנים לא יכולים להנהיג את זה חזרה, יש כאלו שעושות את זה בעצמן והם לא מקבלות בזה כבוד אלא ביזיונות. צועקים להן ברחובות: "ערביות, פלסטיניות".
אחד מבאי השיעור של הרב שאל: למה הם (הרבנים- י"א) מתנגדים?
"אומרים שזה משונה, לא מקובל, מושך את העין, והם אומרים גם שזה גורם חילול ה' שהחילונים מסתכלים כך. הרבנים שיוצאים נגד השאלים לא יצאו נגד הפאות. זה חמור מאד, הם לא יוצאים נגד הפריצות.
"אם היו יוצאים גם נגד השאלים וגם נגד הפריצות, הייתי אומר שזה לשם שמים. אבל כאן נראה שיצר הרע התלבש בהם".
יחיד ורבים הלכה כרבים כנראה שהוא לא בדיוק עבר את הסבל של כל אלה שסובלים יום וליל מהכת הטאליבנית המטורפת והתמהונית הזו בכל אופן דעת יחידאה הוא והרי ידוד שהלכה כרבים
פשוט מזעזעעע לשמוע זאת .כל הרבנים שיוצאים נגד השאלים תתבישו זה שיא הצניעות ואני מקנא בהן .אם יש לכם על מה לצאת זה נגד הפאות והפריצות . כתושבת בני ברק וכחוזרת בתשובה מזעזע עד כמה אני נמצאת בעולם שיקרי וצבועעע .ולכל אותן נשים פשוט צידקניות חיזקו ואימצו רק אתן בצניעות שלכן האמיתית תקרבו את הגאולה
במחילה מכבוד הרב טעות יש כאן! אף אחד לא נגד השאלים ולאף אחד לא מעניין איך הם מתלבשות הבעייה זו ההתנהגות שלהם השיטות שלהם להוציא ילדים מבתי חינוך ונוהגים בקלות ראש בענייני נישואין וגירושין ומיילדים בבתים ומכים את ילדיהם ומשניאים את עצמם בפני בעליהם ומושכים תשומת לב ברחוב ושלא לדבר שגורמים צער להוריהם ועוברים על כיבוד אב וכו' עוד עבירות חמורות ביותר . ולכן יצא שכל מי שהולך עם שאלים נגרר לכת הזאת ומוסיף עוד חטאים ומשום כן שלא תלבש שאל כדי שלא תגיע למכשולות גדולות כאלו והגם שיש הרבה מה לומר על עצם השאלים, מה הם מוסיפים שילכו מכוסות במטפחת וחצאיות ארוכות וחליפות צנועות ודי להם מה אחז בהם השיגעון וכבר ידוע שכל המוסיף גורע ואכן רואים שאין זה כשאר מצוות שידוע מצווה גוררת מצווה אבל כאן התוצאה היא הפוכה מאוד !! חבל מאוד שכבוד הרב מדבר בשעה שלא דן לפרטי העניינים
קושיא על הגאון הרב ראצבי הרי מה שאסור מנו במפורש וזה סוגיות מפורשות, מה שנהגו בכל מיני מקומות,בעיקר בעקבות הגויים (שאצלם האשה היא חפץ של הבעל), זה לא מחייב איפה שלא נהגו אז מה פתאום להעתיק מנהגי גויים בעם ישראל שהצניעות האמיתית היא נר לרגליו? אך זה היצר הרע ואפשר לסגור את השכל,זו דרכה של תורה?
יש איזה רב בישראל שאמר ללבוש שאל? לעומת זאת, החזון איש אמר ללבוש פאה!
ישראל מאיר
מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד כמה מתלמידיו), הגר"י פרידמן, הגר"ח גריינמן, ועוד.
ובספר "מעשה איש" (חלק ג' פרק ו' - מעשה רב) מובא: "הרה"ג רבי אליהו פרידמן זצ"ל הגיע פעם לבית רבינו [החזו"א]... היה תמוה אצלו שראה את הרבנית, אשת רבינו, הולכת עם פאה על ראשה, וכנער ירושלמי, היה הדבר אצלו לפלא. אמר לו רבינו: ראיתיך תמה... מה שלבשה אשתי - אין זה שיער עצמי אלא פאה, ובאיזורים שלנו כך נהגו ללכת".
מי שעובר על כל הסכמותיהם של הרבנים מגלה בתוכם 'הסכמה' אחת חריגה, והיא הסכמתו של הרב חיים שמואל כסאר. הסכמתו איננה רק ההסכמה היחידה מרב תימני, אלא היא ההסכמה הארוכה ביותר מכולם, ועשירה בתארי כבוד וגדוּלה למהרי"ץ, למשפחת הרב רצאבי ולמחבר הספר עצמו. כל מי שמכיר את סגנון הסכמותיהם של חכמי תימן יודע, שהם לא הפליגו בשבחים יתר על המידה וכתבו את הסכמותיהם בצניעות ובמתינות. רבני תימן נמנעו מלקדש דמויות אלא נהגו לדבוק בשיטת פסיקה ומנהג.
את פיתרון החידה מגלה לנו הרב רצאבי בספרו 'בארות יצחק' ח"ג (עמ' תלט, הערה ד): "ואגב אעיר שנוסח ההסכמה אינו שלו, כי לא ניסה באלה. ברם הוגש לעיונו ואחר קריאתו נו' הסכמה חתם עליה".
מי שעובר על כל הסכמותיהם של הרבנים מגלה בתוכם 'הסכמה' אחת חריגה, והיא הסכמתו של הרב חיים שמואל כסאר. הסכמתו איננה רק ההסכמה היחידה מרב תימני, אלא היא ההסכמה הארוכה ביותר מכולם, ועשירה בתארי כבוד וגדוּלה למהרי"ץ, למשפחת הרב רצאבי ולמחבר הספר עצמו.
כל מי שמכיר את סגנון הסכמותיהם של חכמי תימן יודע, שהם לא הפליגו בשבחים יתר על המידה וכתבו את הסכמותיהם בצניעות ובמתינות. רבני תימן נמנעו מלקדש דמויות אלא נהגו לדבוק בשיטת פסיקה ומנהג.
את פיתרון החידה מגלה לנו הרב רצאבי בספרו 'בארות יצחק' ח"ג (עמ' תלט, הערה ד):
"ואגב אעיר שנוסח ההסכמה אינו שלו, כי לא ניסה באלה. ברם הוגש לעיונו ואחר קריאתו נו' הסכמה חתם עליה".
וכבר פורסמה כתבה עם דעתו של מרן הגר"ע על כת השאלים, שהנשים האלה פרוצות ממש:
מהי, אם כן, דעתו האמיתית של נשיא מועצת החכמים על התופעה ההולכת ופושטת בקרב הנשים השומרות מצוות?
הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון ובנו של הגר"ע התייחס לנושא וסיפר: "אני הפנתי אל אבא שאלה מהי צניעות. למשל אישה שהולכת עם כיסוי ראש, אבל כובע רחב שוליים, כל מי שרק נתקל בה מפנה את הראש. האם זו נקראת צניעות? אמר לי אבי מורי: ודאי שלא.
"שאלתי אותו אם אישה שואלת בגד הכי פשוט בצבע שחור, כחול, אבל בבגד הזה יש נצנצים זוהרים שמושכים את העין. האם זו נקראת צניעות? האם זה לא אותו גדר של בגד אדום? והתשובה היתה, זה אותו גדר.
"שאלתי את אבא: ומה נשתנה השאל שנשים שמות על עצמן והן נראות מוזרות ברחוב, שכל מי שעובר לידן הוא נראה ממש מפנה את הראש, כיוון שזה דבר מוזר? אני עוד לא מדבר על אלה שמכסות את הפנים ברעלות, או על אלה שמלבישות ילדות קטנות.
"הייתי עם אשתי באיזשהו אירוע, ופתאום כמו עדת פינגוונים הופיעו האם עם ארבע בנות, ילדה גדולה ביותר היתה אולי בת 10 וכולן מכוסות. הדברים האלה לא רק שרחוקים מאוד מהצניעות, זה גם לא כבוד האישה.
"שאלתי את מור אבי אז ועמד לידי גם אחי, "מצטטים בשמך כאילו השאל הדבר המומלץ". אמר לי "כנראה שלא הסבירו לי עוד".
"לפני כשלושים שנה היה חידוש גדול ברוב קהילות בני התורה לומר שיש חסרון צניעות ויר"ש בפיאה של נשים. והתחיל ממעטים ולא מהגדולים שדרשו ועוררו, ועם הזמן נעשה אצל הציבור כאילו פשוט שזו דרגה גבוהה יותר ביראת שמיים.
וכעת צצו כת חדשים מקרוב באו שנשים מתעטפות כמו המוסלמים הקיצונים ומכסות את הפנים, ובתחילה הכל התייחסו לזה כאל כת משוגעים וכופרים, והיום אני שומע שיש הרבה שאומרים שבצניעות אין "יותר מדי" ובדור פרוץ כל המרבה בצניעות משובח, וכבר שמעתי דרשנים שאע"פ שלא ממש הטיפו לזה אבל אמרו שזה דבר נאה (ושוב שלח אחד המגיבים כרוז של בד"ץ העדה החרדית מלפני כמה שנים שמעודד את זה).
וזה לעניות דעתי בא בתולדה שהטיפו לאסור פיאה שלא כדין, ואם כן למה לא גם לכסות את הפנים שלא כדין. שאם לא אכפת לנו הדין כלל והכל נעשה רק לפי רגש שטחי ומתלהם אין שום מעצור לזה. וחוששני מאוד שעוד כמה שנים יתרבו הנוהגים כך ויתקבלו כמשובחים וצנועים, כמו שהיום מתקבלים אלה שלא חובשים פיאה.
וזו רק דוגמה קטנה אחת מיני רבות מאוד, וזהו מהלך של שכחת התורה שהוא כנהר סוחף בכח גדול וחלקו אינו נגלה על פני השטח, ורבים אינם נזהרים ממנו כי כביכול הסחיפה היא לכיוון של להרבות תורה ויר"ש.
ולעניות דעתי אפשר גם שלבסוף יבוא מזה שיאמרו שגם אם על פי דין אין לקצוץ יד של גנב מכל מקום יש בזה להרבות יראת שמיים שיהיה ניכר כמה חמור לעבור איסור תורה. ותהיה לבסוף דת זרה לגמרי שדומה יותר לאיסלם הקיצוני מאשר לתורה שניתנה בסיני, ולא יהיה שום אדם שיידע את הזיוף והכל יהיו בטוחים שכך היא מסורת אבותינו ושכך נאמר מסיני. והרבה מאוד זיוף כזה כבר נעשה במהלך חמישים השנים האחרונות וכל יום הולך ונעשה עוד במהירות הולכת וגוברת.
ומה שאני חרד לו אינו ההנהגה המעשית, שהרי ללכת עם פיאה אינו מנהג עתיק ומקודש, ולכסות את הפנים ברעלה אינו איסור, והיו קהילות שהיו קוצצות יד של גנב על פי טובי העיר ואם הוא צורך השעה מצווה בכך. אלא מה שזה גורם בפנימיות הלב. שבמקום חיי נפש פנימיים עדינים ומאירים של אהבה זכה וענווה ושמחה של מצווה יתחנכו לרגש של עזות והתלהמות וקולניות שזה חורבן המקדש שבתוך הלב שהוא היחיד שנותר לנו.
והחזון איש כתב שאמונה היא נטיה דקה מעדינות הנפש, וללא עדינות הנפש והקשבה לדקויות אין מציאות כלל לאמונה האמיתית.
לכן לעניות דעתי בימינו שסכנה זו אורבת אין להתחשב בקושי של הציבור לקבל קולות שהן על פי דין, ואדרבה מצווה לפרסם בכל דבר דעת תורה ישרה כפי שהיא בלי להטותה לשום צד".
כרגיל, הרב רצאבי סותר את עצמו מיניה וביה. הוא בעצמו התיר פאה בספרים שלו
אליהו חיים מייזל
וכך כתב הרה"ג רבי יצחק רצאבי בספר "מעיל קטן" למהרי"ץ זצ"ל, בהערות לספר הנקראים "שולי המעיל" (סי' ו' הערה רכ"ח), במענה לשאלה מה דין נשות עולי תימן בפאה נכרית, אחר שנהגו בתימן בשנים ושלושה כיסויים. וזה לשונו שם:
"אם חז"ל אמרו שאין אשה מתקנאת אלא בירך חברתה, בזמננו הן מתקנאות גם בפאת ראשה של חברתן, ואי אפשר לקבוע איסור גמור ומוחלט בדבר, כי חכמי הדור חלוקים בדעותיהם אלו מתירים ואלו אוסרים, ורוב הנשים לא תשמענה לאוסרים אלא אם כן יחליטו כן כולם או רובם ככולם... והרבה פעמים יגרום ענין זה הפרת שלום הבית, כי קשה מאוד להיות שונה מחברותיה ושכנותיה. ואין לדון בזה מצד מנהגי הקהילות, כי בלאו הכי נשתנו כל מנהגי המלבושים וכיוצא בהם. ואין זה מחלוקת בין אשכנזים לספרדים, כי גם מהאשכנזים יש אוסרים, וגם מהספרדים יש מתירים". עכ"ל. ובמקומות אחרים סתר את עצמו, וכתב אחרת לגמרי. כך שהוא עוד לא החליט מה דעתו.
מארי יוסף קאפח, היה גאון אמיתי, חבר בית הדין העליון, והתיר פאה בשופי
עמרוסי
הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל, מגדולי חכמי תימן, כתב בתשובה כתב יד שהתפרסמה בחוברת 'המשביר':
"פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית".
וכן הביא בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות (פרק א' סעיף מ"ב בהערה): "וכ"כ מורי הגאון זצ"ל בתשובה כתב יד וזה לשונו, גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא".
=====רבני התימנים התירו ללכת עם פאה, גם בדורינו, גם בדורות קודמים=====
אשר
הגאון רבי דוד משרקי (מזרחי) זצ"ל, ר"מ ומו"צ בעיר צנעא, מגדולי פוסקי תימן, בספרו "שתילי זיתים" (על השו"ע או"ח סי' ע"ה סעיף ה'. נדפס בשנת תרנ"ה) התיר פאה, כך גם הרב יוסף קאפח, הרב חיים כסאר, ובדורינו, הרב עזריה בסיס, הרב שלמה קורח, הרב שלמה מחפוד, רובם ככולם מתירים!
אשה הלובשת כיום שאל או רעלה אינה מוסיפה בצניעותה, אלא אדרבה, הופכת את עצמה לעב"ם המהלך ברחוב ומושך תשומת לב רבה. ואין זה אלא פריצות.
ולכן מה שאתה עושה כן הוא סילוף ועיוות דברי חז"ל שלא התכוונו לכך, וכותב נגד רוב ככל הפוסקים שאף אחד מהם לא הצריך בימינו ללבוש שאל או רעלה.
ועיקר הצניעות היא שאשה לא תצא הרבה מפתח ביתה, ובפרט שלא תעבוד באורח קבע בחברת גברים זרים, ועל זה יש לעורר, וידועות התקלות הרבות שיצאו מכך. וכמש"כ הרמב"ם בהלכות אישות (פרק י"ג הלכה י"א), וזה לשונו: "כל אשה יש לה לצאת ולילך לבית אביה לבקרו, ולבית האבל ולבית המשתה לגמול חסד לרעותיה או לקרובותיה, כדי שיבואו הם לה, שאינה בבית הסוהר עד שלא תצא ולא תבוא. אבל גנאי הוא לאשה שתהיה יוצאה תמיד פעם בחוץ פעם ברחובות, ויש לבעל למנוע אשתו מזה. ולא יניחנה לצאת אלא פעם אחת בחודש או כמה פעמים בחודש לפי הצורך. שאין יופי לאשה אלא לישב בזוית ביתה, שכך כתוב כל כבודה בת מלך פנימה".
והנה בספה"ק "ליקוטי מוהר"ן" (תניינא סי' מ"ד) כתב וזה לשונו, "אלו החכמות מפילין מאוד את האדם מעבודת ה', דהיינו מה שחושב וחוקר ומדקדק ביותר, אם הוא יוצא כראוי במה שעושה. כי בשר ודם אי אפשר לו שיצא ידי חובתו בשלמות, ואין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו (ע"ז ג.), ולא נתנה תורה למלאכי השרת (קידושין נד.). ועל אלו המדקדקים ומחמירים בחומרות יתרות, עליהם נאמר "וחי בהם" ולא שימות בהם (יומא פה:), כי אין להם שום חיות כלל, ותמיד הם במרה שחורה מחמת שנדמה להם שאינם יוצאים ידי חובתם במצוות שעושים". וכן כתב בספר שיחות הר"ן וזה לשונו שם, "רבנו ז"ל הזהיר מאד לבלי להחמיר חומרות יתרות בשום דבר... והלואי שנזכה לקיים את כל מצוות התורה כפשוטן ממש בלי שום חומרות". עכ"ל. וכמו כן כתב הרמב"ם בתשובה, "הראוי להתיר לבני אדם כל מה שאפשר להתיר ולא נטריח עליהם".
ומצינו כמה וכמה פוסקים שקראו לאיסור הפאה (וקל וחומר ללבישת "שאל" או רעלה) "חומרות יתרות": הגאון רבי יעקב אשר הלוי גראייבסקי זצ"ל, מחכמי ירושלים בזמן הגר"ש סלאנט, בספרו "ברית עולם - שבט הלוי" כתב "מכאן תשובה לאותם המבהילים פה עיר הקודש בחומרות אשר לא שערום אבותינו... אותם המבהילים אוסרים אף פאה נכרית".
והגאון רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל בשו"ת "רבי עזריאל", כתב "והמחמיר חומרא גדולה כזו עליו להביא ראיות מוחלטות".
והגאון רבי סיני שיפפער זצ"ל בשו"ת "סתרי ומגיני", כתב "בעת כזאת בוודאי אין צריך לחפש בדרכים אחרי חומרות יתרות".
והגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בשו"ת "אגרות משה", כתב "אף אם כת"ר רוצה להחמיר, אינו יכול להטיל חומרותיו עליה שזהו רק דין שלה, וכיון שהיא עושה כדין שהוא כרוב הפוסקים ושגם נראה כמותם, אינו יכול להחמיר עליה".
ומרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בשו"ת "תבואות שמש" (סי' קל"ח), כתב "דיינו להחמיר במה שהוא מגופה, ולא להוסיף חומרות בלי טעם רק משום שהיא מתייפת יותר... אין לנו להחמיר על נשים צדקניות בחומרות יתרות". עכ"ל.
וא"כ, כדברי מוהר"ן זצ"ל, הלואי שנזכה לקיים את כל מצוות התורה כפשוטן ללא חומרות, מצוות לא תעשה מפורשות שאין עליהם חולק כלל ועיקר, ונשכחו מלב.
וכל החומרות היתרות מובילות לאיסורים, כמו שכתב הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א: "ובאמת שריבוי החומרות גורם להקל בגופי תורה, וכמ"ש רבותינו האחרונים" (שו"ת יביע אומר חלק ז - אורח חיים סימן לח).
הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון ובנו של הגר"ע התייחס לנושא וסיפר: "אני הפנתי אל אבא שאלה מהי צניעות. למשל אישה שהולכת עם כיסוי ראש, אבל כובע רחב שוליים, כל מי שרק נתקל בה מפנה את הראש. האם זו נקראת צניעות? אמר לי אבי מורי: ודאי שלא.
"שאלתי אותו אם אישה שואלת בגד הכי פשוט בצבע שחור, כחול, אבל בבגד הזה יש נצנצים זוהרים שמושכים את העין. האם זו נקראת צניעות? האם זה לא אותו גדר של בגד אדום? והתשובה היתה, זה אותו גדר.
"שאלתי את אבא: ומה נשתנה השאל שנשים שמות על עצמן והן נראות מוזרות ברחוב, שכל מי שעובר לידן הוא נראה ממש מפנה את הראש, כיוון שזה דבר מוזר? אני עוד לא מדבר על אלה שמכסות את הפנים ברעלות, או על אלה שמלבישות ילדות קטנות.
"הייתי עם אשתי באיזשהו אירוע, ופתאום כמו עדת פינגוונים הופיעו האם עם ארבע בנות, ילדה גדולה ביותר היתה אולי בת 10 וכולן מכוסות. הדברים האלה לא רק שרחוקים מאוד מהצניעות, זה גם לא כבוד האישה.
"שאלתי את מור אבי אז ועמד לידי גם אחי, "מצטטים בשמך כאילו השאל הדבר המומלץ". אמר לי "כנראה שלא הסבירו לי עוד".
וכך כתב מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז):
"אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן... והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".
ועוד כתב, "טוב שנקח מנהג זה שיש בו כיסוי הראש לגמרי בלי להניח שום שערה יוצאת חוץ וכו', משתלבש מטפחת או כובע ותלך אחר מנהג שיש בו מחלוקת. ולדעת צד אחד יש בו משום פריעת ראש דאורייתא שנגלה שערה מגופה ממש".
ועוד כתב, "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".
נשים אלו נסחפו למקומות אפלים. הן מתירות לעצמן להתעלל בילדהן לצורך "חינוך" עד מתי הציבור החרדי ישתוק ולא יקיא את הרוע מתוכינו????מה גם שמנהיגתן נמצאת בכלא על התעללות איומה בילדיה הקטינים.הגיע הזמן להרים צעקה ולהקיא את הכת הארורה הזו מהציבור החרדי!!!!
כמובן יופי בדרך צנועה שגם עם הצניעות יש כאן יופי , אבל אם רואים אשה שנראית כפרמידה שחורה וכאחת שנמצאת באבלות שלובשת שחורים, זה לא אישה, ובפרט שעי"ז תתגנה על בעלה וסופה לעשות את כל הפשעים החמורים ביותר כמו ששומעים חדשות לבקרים.
אני בטוחה במיליון אחוז שנשות הטאליבאן המוסלמיות מתהלכות -בעל כורחן- עם כל השמיכות על גופן ועל ראשיהן כי זה פשוט מתוך כפייה והפחדה מצד הדפוקים אי-שם. שלא נדע. הן, מאד היו משתוקקות ללכת בלי כל הבלאגן הכבד הזה שעל גופן ושמחות להתהלך לבושות רגיל, קליל ונח(עדיין צנוע מאד אך, נח.-> זה אפשרי אתן יודעות)ואתן טאליבניות"יהודיות"כאילו, בוחרות ללכת עם כל שוק הפישפישים הזה על גופכן ועל ראשייכן מתוך רצון?????????, אתן טוענות שמי שלא תתהלך כך, סופה בגיהנום??????. אם אתן יהודיות אייך אתן מקללות ומאחלות כך ליהודיות אחרות(שבעצם הן הנורמליות ולא אתן זה בטוח)????, זה אסור, לא יפה ולא נאה. אתן ממש, אבל ממש מגעילות. בושו והיכלמו. ובבקשה מכן אתן צריכות גם להתעורר בקשר לאלימות והסבל הזה שאתן גורמות לילדייכן. הם נשמות טהורות וזכות, לא מגיע להם לסבול כך . זה פשוט כואב מאד...מאד...מאד ולא הוגן לגרום להם/ן סבל כלשהו. האם כשאתן הייתן ילדות הכריחו אתכן להתהלך כך?????, אני בטוחה שממש לא. בטוח הייתן לבושות נעים ובחופשיות ואולי אף הייתה לכן ילדות רגילה ונחמדה. אז..........................הלוווווווווו ווווווווווו???????למה שילדותייכן תסבולנה מהשיגעון הדבילי הזה שנחת לכם במוח המעוות???. תודה לבורא-עולם שאנוכי לא כמותכן, שהורי לא היו ועדיין (שיבדו לחיים ארוכים, אמן)לא בקו מחשבה מטורף כמו שלכן. אני מאושרת שלא גדלתי אצל מטורפת כמותכן .אני מודה לבורא עולם על כל מה שנתן ושייתן לי. אבי תמיד אומר צריך גם מזל כדי לדעת אצל מי להיוולד ואני מאד מרחמת ומאד...מאד...כואבת על המחשבה מה אותם עוללים רכים וילדים קטנים עוברים. אסור שזה יקרה בשום מצב.
ערב אחד נכנסו לביתי נשים מכת השאלים, ואיימו על אשתי שאם לא תחליף למטפחת, היא עלולה להיענש משמים, ושיש חרמות ושמתות ומה לא, כעת אשתי בדילמה האם להחליף או להישאר עם כל הסיוט מהאיומים שלהם.
אסור להכניס אותם הביתה בכלל ולגרש אותם מיד כשהם באים!
הן מזכירות לי את הערביות מהשטחים וזה עושה לי רע בלב.
גם אני אישה שהולכת בצניעות רבה, אך בלי התחפושת הזו שמקנה מראה ערבי, לא מקובל עליי כלל ואף גורם לסלידה איומה ולריחוק.
אני מאמינה שזה עושה בעיות רבות בשלום בית, ואיני מאמינה שנשים אלו כולן צנועות כפי שהן מנסות להראות כלפי חוץ, אך ממש כלפי חוץ בלבד, כי כשהן פותחות את פיהן הן מזכירות את החיריה, סליחה מכבוד כולם.
אנחנו שבחמישים שנה אחרונות רק מוסיפים עוד חומרות ועוד חומרות, איפה שרק אפשר להכביד ולהכניס "מצוות" שהופיעו פתאום משום מקום, הכניסו. דברים שלא שיערו אבתינו וגם לא שיערו פוסקי הדור שעבר.
אולי הגיע הזמן שלנו לעשות חשבון נפש, ולדעת שלא צריך להחמיר איפה שהתורה הקלה.
ואל תצווחו לי פה עם "קדש עצמך במותר לך". אנחנו קידשנו את עצמינו לא במותר לנו, אלא בכל החיים שלנו עד שיש אנשים שחיי הדת הפכו להם לנטל..
אני לא מזלזל ברב הזה- אבל ללבישת פאות יש מתירים!!!!!!
משה
וזה דבר שאומנם יש עליו מחלוקות אבל רוב הרבנים מעודדים חבישת פאה לכתחילה!!!! ןובימנו זה לא מוזר או מושך את העין לראות אישה עם פאה. לעומת אישה עם שאל שממש בולטת בכל מקום שתהיה בו, שזה בדיוק ההפך מהצניעות.
פאה - מנהג בנות ישראל מדורי דורות, שאלים - מנהג ערביות ונוצריות
אבישי
וכמו שכתב מרן הגאון הגדול רבי שלום משאש, שר התורה, פוסק הדור:
"גם בימי קדם שלא היתה פאה נכרית בעולם, היו נשים שלנו הולכות גלויי פנים, וגם יש מהן ששערן נראה חוץ לצמתן, ואלו נשיהם היו מכוסות מכף רגל ועד ראש, וגם מצח שלהן ופיהן ולחייהן הכל מכוסה זולת עין שלהן לבד מגולה, ויימא לי חביבי הכותב הזה, איך ולמה גדולי חכמי ישראל בכל הדורות לא נשאו קל וחומר מהם ומהדת שלהם ולא גזרו על הנשים שלנו לעשות כמעשיהן? הא ודאי שאין שום קשר ודימוי להם כלל, אלא האמת דאצלם האנשים יודעים בעצמם וגם בנשותיהם שהם שטופי זמה, ומחליפין גברים ונשים כחליפות שמלות, וגם עתה אחרי כל הכיסויים הנזכרים, רק בעין הרע שנשאר גלוי, הם קורצות ורומזות והולכות לזנות. גם הרבה בעלים סוגרים הבתים על נשיהן במנעול עד שיבוא הבעל ויפתח. גם אסור לה לעלות לגג, כי כאבן השואבת רוח קמעא עוכרתן.
גם הנזירות של ישו' לך נא ראה כמה מהן נתעברו מהנזירים שלהם, והיה להם לחרפה ובוז, ולא הועילו כל השמירות והגדרים, הכל ישא רוח. ומה דמות יערוך לעם ישראל קדוש וטהור בני אברהם יצחק ויעקב שכתוב בהם אשר בנינו כנטיעים מגדולים בנעוריהם, בנותינו כזוויות מחוטבות תבנית היכל".
ועל מנהג הפאה, כתב בשו"ת תשובה מאהבה:
"ידע מעלתו, מה שהנשים מקילין בפאה נכרית מגולה, אין זה דבר חדש אלא כבר היה לעולמים, כן נראה מפשט לשון הש"ג במסכת שבת ובמסכת נזיר, שכבר נהגו להקל משנים קדמוניות, טרם אשר שלטי הגבורים מצא להם ההיתר. ובא זה ולימד זכות על הנשים צדקניות שבאותו הדור, על פי ראיותיו. וכן נכון הדבר לעשות וללמד זכות על נשים כשרות, ובפרט בדורות הראשונים אשר מסרו נפשם על קדושת השם, ואילו היו בכלל עוברות על דת יהודית, גדולי הדור לא החרישו, ושרים לא היו עוצרים במילים ובשוטים, שלא תהיינה עוברות על דת".
בקיצור שולחן ערוך של הרב הזה בחלק שנקרא "קדושה" בעמוד רס"ב בסוף העמוד סימן לב, הוא מסביר למה אישה צריכה ללבוש בגדים מסוימים. תעיינו שמה ותראו עד היכן מגיע טירוף הדעת של האיש הזה. לכמה רבנים שהראיתי את זה היו מזועזעים ואמרו מעולם לא ראו רבנים מתבטאים בלשון כל כך לא נקיה! בושה וחרפה!
ראצבי=תימני פרימיטיבי,מבזה רבנים גדולים ממנו בהרבה,בקיצור "תימני מטומטם"!!!!!
אוףףףף
תחזור לתימן, תאכל חגבים ושנשותיך (המרובות) תתלבשנה כמוסלמיות!!!! חוץ מזה שהרב אברהם יוסף שליט"א אמר מפורשות בשם אביו מרן שליט"א שאסור ללבוש שאל מחמת חוסר צניעות!!!!!ותמיד כשרוצים להחמיר יותר מכולם ולהיות ההכי טובות בסוף מולידים בבית, ועוברים על חרם דרבינו גרשום שאסור לאיש לישא שתי נשים!!!! (נא לא לצנזר,בבקשה)!
כל נושא הלכות נידה ונישואין הוא צנוע ורגיש ויש להקפיד על מידת צניעות בהדרכה בכתב ובע"פ.
ישנם דברים שאי-אפשר לכתוב אותם בספרי הקיצור אלא רק בשו"ת ובהבלעה.
ישנם דברים שאי-אפשר להעלותם בספר מפאת הצניעות אלא נמסרים בע"פ ע"י מדריך החתנים.
ישנם דברים שאי-אפשר להעביר אותם בשיעור ע"י מדריך החתנים אלא רק כתשובה לשאלה אישית של חתן.
בספר שו"ע המקוצר נשברה הצניעות והכול פתוח וחופשי. אין גבולות ואין רסן.
אתן לכם דוגמא אחת ואח"כ הפניות (מפאת הצניעות).
2."ואם המעסה הוא איש וצריך ליגע סמוך למקומות הסתר, הן באות לידי הרהור ותאוה..." (שע"ה ח"ו, עמ' ב, הערה ו). 3.שם, עמ' עב, משורה ראשונה מלמעלה ועד שורה חמישית. 4.שם, שם, שורה 21 מלמעלה. 5.שם, עמ' עג, שורה אחרונה מלמעלה. 6.שם, עמ' קסב, שורה שביעית מלמטה, ד"ה ובבן. 7.שם, עמ' רסב-רסג, הערה לב. 8.שם, עמ' לה, הערה כד, ד"ה ואסור. 9.שם, עמ' פו, הערה נב. 10.שם, עמ' קעח, ד"ה ומכל. 11.שם, עמ' רח, ד"ה אם. 12.שם, עמ' ריג, משורה ראשונה מלמעלה ועד שורה שישית. דברים אלו אינם חדשים וכבר רב מפורסם התריע על כך שקיימות בעיות צניעות בספריו של הרב יצחק רצאבי.
האם בספר הלכות מקוצרות ופרקטיות, שנמצא בכל בית של "המוני", צריך להיות מופיע המשפט: "...שיכול להשכיב שתי נשיו עמו באותו חדר, ולשמש עם שתיהן באותו לילה..." ?! (שו"ע המקוצר,ח"ו, עמ' קסב, שורה שביעית מלמטה, ד"ה ובבן).
שאל זו לא דרכה של תורה ,והמנהג היום להתלבש ככל בנות ישראל החרדיות
יהושע
בנות עם שאל פורשות מהציבור ועובדה שרובן אומנם בעלות יראת שמים אך בעלות תשובה שאין בהם עדיין חכמת תורה ואין בור ירא חטא ואם הרב רצאבי צודק חלילה אז כניראה שכל בנות ישראל אינם צנועות ,וזה לא .אז מה כן? השאל זו היצר הרע בעצמו
תגובות