י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סערת הרופאים: הקלטות המביכות, ההכחשות, המינוי

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, מוצא עצמו במערבולת: הרופאים חוצים גבולות, מנכ"ל משרדו צוטט תוקף את ראש הממשלה - ויועץ מיוחד מונה לעסוק במשבר הרופאי

רוצים להתפטר? ליצמן. צילום: יואל לוי
רוצים להתפטר? ליצמן. צילום: יואל לוי



אם חשב סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כי יוכל לשבת בשקט על כסאו, לקדם רפורמות ולעזור לכל פונה וחולה, הרי שבחודשים האחרונים עמד על טעותו: הוא נקלע, בעל כורחו, למערבולת ממנה הוא מתקשה לצאת.

הסערה גברה בעקבות תרגיל אותו בישל לרופאים המומחים, שהגישו את התפטרותם - והוא נענה לכמה מהם באופן מיידי. "רוצים להתפטר? למה לחכות 30 יום?"

המערכת הרפואית סערה, בית החולים רמב"ם השבית את עצמו ברביעי בבוקר, ומאז הולך העסק ומסתבך. "תנו לנו להתפטר בשקט", דרשו הרופאים. אך למרבה הפלא, כאשר עשה זאת ליצמן וקיבל את התפטרות חלק מהם מיידית, הם כעסו.

בסיס טענתו של סגן השר ליצמן היה: יש דיון בבג"צ ביום חמישי, למה הרופאים אינם מכבדים את בית המשפט ולא ממתינים להכרעתו? בינתיים, אגב, פסקו שופטי בג"צ, ובראשם השופטת דורית בייניש, כי על הרופאים להחליט ולהכריע האם הם מוכנים לשוב לשולחן המשא ומתן.

במהלך הדיונים הביעו השופטים ביקורת קשה על התנהלות הרופאים ודרשו מהם לשוב עם תשובתם ביום ראשון ב-10 בבוקר. תשובה חיובית, כמובן, כרוכה בשיבה לעבודה, מחד, ולביטול הבקשה לדון בביזיון בית משפט של הרופאים, מאידך. אם יחליטו שלא לשוב לשולחן המשא ומתן, יהא עליהם להשיב לטענת ביזיון בית משפט עד לשעה 13:00 באותו יום.

פקידי האוצר "אגרסיביים ומניפולטיביים"

ביום חמישי הסתבך הסיפור עוד יותר, כאשר ערוץ 2 חשף הקלטות משיחה סגורה אותה ערך מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו. גמזו, שלא ידע כי הוא מוקלט, דיבר בפתיחות נגד משרד האוצר, אבל גם נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הוא סיפר כי כאשר הסבירו לנתניהו שהרופאים הם סקטור חזק, הוא השיב להם שאין בעיה, אפשר להביא גם רופאים מהודו.

את פקידי משרד האוצר תיאר כמנוסים מאוד בניהול משא ומתן, וכמי שמנהלים אותו בדרך של מאפיה. "אגרסיביים ומניפולטיביים", הגדיר אותם.

במשרד האוצר הגיבו ואמרו: "אנו מוכים בתדהמה ומצטערים צער עמוק לגלות כי האיש שאמון על ניהול מערכת הבריאות הציבורית נתפס בהתבטאויות כל כך אומללות שמטרתן החרפת המשבר עם הרופאים".

בלשכת ראש הממשלה לא התבלבלו ואישרו כי אכן סבור נתניהו כי ניתן להכשיר במהירות מאות רופאים ישראליים שלמדו בחו"ל ומעוניינים להשתבץ במערכת הבריאות הציבורית. הם לא התייחסו ישירות למילים לפיהן אפשר לייבא רופאים מהודו.

במשרד הבריאות האשימו "גורמים" בעריכת ההקלטות, כדי "להחליש את מי שחולק על דעתם, במיוחד את מנכ"ל משרד הבריאות, כחלק מהניסיונות ליצור תשתית לפיטורי המנכ"ל החליטו להדליף חומרים אלו". גם גמזו, בדבריו, מספר כי מספר פעמים ניסו לפטרו ואילולי הגן עליו ליצמן הדבר היה כבר קורה.

"כעת אנו מצפים ממך לעמוד לצדנו. דווקא ברגעים הללו, חשוב שקולך, כרופא מספר אחת בישראל, יישמע בקול רם וברור", כתבו השבוע הרופאים לגמזו. אך הוא בהחלט אינו מתכוון להתפטר.

ביום שישי בבוקר התנצל על הביקורת שהטיח בראש הממשלה, על דרך טיפולו במשבר במערכת הבריאות ואמר, כי "תרומתו של ראש הממשלה נתניהו למערכת הבריאות ראויה לכל הערכה".

שחקן חדש בזירה

בתוך כך נכנס ל'מגרש' 'שחקן' נוסף בדמותו של פרופ' שלמה מור יוסף. בעצה אחת עם ראש הממשלה, ובהסכמת המנכ"ל גמזו, הוחלט למנות את מור-יוסף כיועץ מיוחד וכפרוייקטור שיעסוק במשבר הרופאי המתמשך.

"פרופ' מור יוסף יהיה כפוף בעבודתו לסגן שר הבריאות. פרופ' רוני גמזו ימשיך בתפקידו כמנכ"ל המשרד. סגן השר מגבה את מנכ"ל משרדו ומתנער מניסיונות שונים לפגוע במעמדו", הבהירו בלשכת ליצמן.

ליצמן עצמו הסביר כי העיסוק במשא ומתן המתמשך מכלה את זמנו של הפרופ' גמזו, ומקשה עליו את הטיפול השוטף בענייני המשרד, לפיכך הוחלט להיעזר בגורם חיצוני נוסף, שיהיה כפוף כמובן למנכ"ל. המעניין הוא כי בשעות הראשונות שלאחר הפרסום יצא מור-יוסף עצמו בהכחשה על דבר מינויו. "אין לי כל כוונה להיות מנכ"ל משרד הבריאות ולא לשמש כ'פרויקטור' כפי שפורסם", אמר, כשהוא מתייחס לשמועות לפיהן יחליף את הפרופ' גמזו בתפקידו. בהמשך אישר מור-יוסף את דבר מינויו.

בלשכת ליצמן מסבירים, כי הפרסומים נגעו למינויו כפרוייקטור, מור-יוסף העדיף את ההגדרה של "יועץ מיוחד". רק לאחר ששונתה הסימנטיקה, חזר בו מור-יוסף מהכחשתו.

באופוזיציה מיהרו כמובן למתוח ביקורת על ראש הממשלה ועל טיפולו במשבר. "מערכת הבריאות קורסת על החולים. ראש הממשלה לא עוסק באיך מרגיש הרופא ולא עוסק בחולה ובאזרח . צריך היום להיכנס לחדר ולגמור את זה - וזה לא עניין לבתי משפט אלא למנהיגות. ראש הממשלה צריך להתערב ולעצור את ההתדרדרות הזו".

בלשכת סגן הבריאות, כך נראה, עובדים השבוע סביב השעון כדי 'לכבות שריפות' וליצמן מוצא את עצמו כמעט סביב השעון מעניק ראיונות לכלי התקשורת השונים. לשאלתי, האם גרם לו המשבר הנוכחי לחשוב מחדש על כמיהתו לשמש בתפקיד גם בקדנציה הבאה, השיבו מקורביו, בשלילה מוחלטת. "הוא בהחלט ירצה. שוב, ושוב..."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד