כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

חבר הקבינט מרגיע: "המצב לא כ"כ מתוח" ומסביר מדוע הורו על פתיחת מקלטים

המתיחות בצפון לאחר הפרישה והתקיפה: למחרת הנאום הדרמטי של הנשיא טראמפ בו הודיע על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן והטלת סנקציות נוספות עליה, ובצל המתיחות הבטחונית ופתיחת המקלטים בצפון, בישראל רגועים ומרגיעים

ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"אחרי ההחלטה ההיסטורית והאמיצה של טראמפ כללי המשחק השתנו - איראן תבחר אם להתיישר או להתכופף". כך אומר הבוקר שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ בראיון לרשת ב'.
כץ הוסיף ואמר כי: "הלחץ האמריקאי יכול להביא להפלת המשטר באיראן. אנחנו זוכרים את הקשר ההיסטורי שיש לנו לעם הזה. מדיניות תקיפה עכשיו היא הדרך היחידה למנוע מלחמה לאחר מכן".
גם ראש אמ"ן לשעבר האלוף במיל' עמוס ידלין התייחס הבוקר בראיון לרשת ב' ואמר כי "דרושה פעולה התקפית כירורגית אל מול איראן. ארה"ב לא תלך למלחמה ומי שיהיה צריך לעצור את האיראנים תהיה ישראל. לא יהיה אור אדום כפי שהיה בתקופת אובמה, אולי זה יהיה אור ירוק ואולי אור צהוב".

עם זאת מרגיע ידלין ואומר: "יש לנו את האיום הגרעיני והאיום הקרוב בהרבה שלא התממש של טילים מדויקים מסוריה. יש לנו צבא חזק ותפקידו להיות בכוננות ולסכל איומים, אני לא הייתי מתחלף עם האיראנים. יש לנו עליונות מודיעינית ואווירית ומערכת הגנה מטילים מהטובות בעולם".

לפיד הפך לבדיחה

מי שספג אמש קיתונות של בוז ולגלוג - היה הטוען לכתר, יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד, אשר צייץ בטוויטר: "מברך את הנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה לצד ישראל. אחרי החלטת הנשיא עלינו לגייס את כל כוחותיה המדיניים של ישראל כדי לוודא שהאירופאים, הסינים והרוסים יצטרפו למהלך וימנעו מאיראן לחזור לפיתוח נשק גרעיני". זאת שבוע לאחר שתקף את נתניהו על הצגת המסמכים האיראנים שלדבריו היו טעות.

שעות לאחר מכן הוא צייץ והסביר את עצמו: "לאור הנסיונות לבלבל ולעוות את דברי אני מדגיש: מה שאמרתי הוא שצריך לעשות מאמץ נוסף לגרום גם לאירופאים לפרוש מהסכם הגרעין ולהחזיר את הסנקציות. תמכתי בביטול ההסכם הרע הזה מהיום הראשון ואף פעלתי נגדו בכל הזירות".

לפיד המשיך וניסה הבוקר לשפר את תדמיתו שנפגמה ובראיון לרשת ב' הסביר כי לדבריו; "ההסכם רע וצריך לבטל אותו, חושב שהיה עדיף לנסות ליצור פרישה יחד עם אירופה שתעמיק את הסנקציות. האם נכון עשה נתניהו ששם את הגרעין האיראני על השולחן העולמי? כן ומגיע לו קרדיט. האם עשה נכון שהלך לטלוויזיה עם חומרי מודיעין מסווגים? לא".

מתיחות בצפון

באשר למתיחות הביטחונית בצפון, "המצב לא כ"כ מתוח" מבהיר הבוקר השר לביטחון פנים ולאיומים אסטרטגיים, גלעד ארדן בראיון לגל"צ. עם זאת הוא מסביר את ההוראה שצה"ל הפיץ אמש לפתוח מקלטים ביישובי הצפון; "כשמזהים אירועים חריגים אנחנו לא לוקחים סיכונים".
המראיין ישי שנרב שאל את השר: "כל האופציות על השולחן? גם תקיפה של מתקנים צבאיים באיראן?", "חד משמעית". השיב ארדן.

לאחר מכן עבר ארדן לדבר על נושא הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין ואמר כי "אחרי שמונה שנות אובמה הבנו - מדיניות רופסת לא עובדת במזרח התיכון. רק מתוך נחישות, עמידה על עקרונות ועוצמה נגיע לשקט - זאת ההבנה שיש לכל חברי הקבינט והממשלה".

"טראמפ החזיר את ארה"ב לתפקיד השוטר הטוב של העולם. רק להצדיע ולשבח את האומץ שלו - יודע בדיוק כמו מנהיגים גדולים בעבר, מה נכון ואיפה הרשע. מהנאום שלו נשמע שהוא הבין שאיראן היא אימפריית רשע שיש לבלום את שאיפותיה". אמר ארדן.

לפי דיווחים זרים אמש (שלישי) הופצצו מספר מטרות דרומית לדמשק, בסוריה.

לפי אותם דיווחים, המטרה שהותקפה בסוריה היא טילים שכוונו לעבר ישראל. כלי תקשורת במדינה ייחסו את התקיפה לישראל.

לפי בכיר בהגנה האווירית הסורית יורטו שני טילים והשמידה אותם. הטילים לפי הדיווח נורו על ידי ישראל האיזור אל-כיסווה. ב‏סרטון שפרסמה סוכנות הידיעות הסורית מאזור אל-כוסווה, נראים טילים מיורטים לכאורה, שם גורם סורי צבאי טען כי מערכות ההגנה האווירית של סוריה יירטה את שני הטילים הישראליים.

הבוקר, מדווח מרכז המעקב הסורי כי תשעה לוחמים הנאמנים למשטר אסד נהרגו בתקיפה ליד דמשק.
יצוין כי על פי אחד הדיווחים ברשתות החברתיות, יותר מ-32 גופות הגיעו לבית החולים אל-מוג'אהיד, סמוך לכיכר קאפרוסה בבירה דמשק.

בתוך כך, בתום הערכת מצב בפיקוד הצפון, הוחלט לקיים היום ברמת הגולן שגרה אזרחית מלאה ביישובים, כולל; לימודים בבתי הספר ועבודות חקלאים שימשיכו כסדרם.

בנוסף, טיולים יתקיימו כשגרה בתיאום מול צה״ל. מספר אתרי תיירות יחסמו באופן נקודתי ויש להשמע להוראות הכוחות בשטח על פי צורך.
איראן מתיחות בצפון תקיפה בסוריה הסכם הגרעין יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד