י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ראש הישיבה חשף: תעסוקת הבנות מדירה שינה

לאחר שנפגש יחד עם הגרמ"ה הירש, אצל הגרי"ג אדלשטיין והרבי מגור, חושף חבר המועצת הגאון רבי דוד כהן, את הניסיונות למצוא פתרונות תעסוקה לא אקדמיים לרבבות בנות הסמינרים: "מחפשים מקצועות שלימודיהם לא יפגעו במסגרת בית יעקב"

הגרמ"ה הירש והגר"ד כהן אצל הגרי"ג אדלשטיין על הלימודים בסמינרים
הגרמ"ה הירש והגר"ד כהן אצל הגרי"ג אדלשטיין על הלימודים בסמינרים



לאחרונה נועדו חברי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה', הגאון רבי משה הלל הירש והגאון רבי דוד כהן, במעונו של ראש הישיבה הגרי"ג אידלשטין כדי לדון בפתרונות תעסוקה לבוגרות הסמינרים.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' ראשי הישיבות נועדו גם במשך חמישים דקות עם האדמו"ר מגור והשבוע הדברים נחשפים במוסף שבת קודש בעיתון 'יתד נאמן', במהלך שיחה של הגר"ד כהן ראש ישיבת חברון.

במהלך השיחה עם הרב מ. ברמן מגולל הגר"ד את מה שלדעתו מהווה סכנת האקדמיה, גם אחרי שמתחנכים בסמינרים כראוי.

"למעשה" אומר הגר"ד כהן "נוצר מצב בתקופה שלנו, שהנשים הינן המפרנסות של הבית, ולכן צריך לתת להן את הכלים בכדי להביא פרנסה לאחזקת ביתן, ולכן בהסכמת גדולי ישראל נפתחו בשנים האחרונות עוד מגמות ועוד מקצועות עם בדיקה כפולה ומכופלת של גדולי ישראל ושליחיהם הראויים, שיתאים הדבר לבת בית יעקב, ולא יהיו חלילה לימודים שיביאו נזק ויפגעו חלילה כמלא הנימה בטהרה של בת ישראל.

"לכן נתנו להן כלים בכדי להביא מקור פרנסה, אבל רק בתורת כלים שניתן לרכוש מקצוע ומשלוח יד בכדי להביא את הפרנסה, אבל אין זה התכלית והמהות של הסמינר, שכאמור, עיקרו היה להקים בית מדרש לתורה לבנות ישראל".

הגר"ד כהן סיפר כי כבר אצל מרנן הרב של והרב אלישיב זצ"ל ולאורך השנים האחרונות אצל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצ"ל, כולם שקדו על הנושא במחשבה יתירה, ועמלו קשות כצו השעה למצוא פרנסה טובה יותר בעבור נשות ימינו, ועשו זאת כצורך ולא כמטרה.

"ואכן, בכמה מקצועות למיניהם היו אנשים שחשו כי ניתן להתאים אותן למסגרת בית יעקב, אך העיכוב בזה היה מחמת שצריך לשם כך ללמוד לימודים שהם בעלי תואר אקדמי, והשאלה התגלגלה לבתי גדולי ישראל, האם בשביל להעניק אפשרויות פרנסה עתידיות, ראוי שילמדו דבר שיש בו תואר אקדמאי, וסיפר הגר"מ קסלר, שכששאל זאת את מרן הגרי"ש אלישיב, הוא אמר שאם יעשו זאת - זה לא יהיה בית יעקב, כי מקום שלומדים בו לימודי 'אקדמיה', גם אם הוא יהיה בנסיון לעשותו על טהרת הקודש, מבלי להכנס לקלקולים האחרים שיש בה, זה לא בית יעקב, זה אקדמיה".

עוד הוסיף: "אני הייתי בשנים האחרונות אצל רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל והצטרפתי לגאון הגדול רבי משה הלל הירש, לשאול, האם במצב שנוצר כיום שתרים אחרי ריבוי האפשרויות להעמיד פרנסה ראויה, ראוי להתיר בכך ולהקל בכך משהו, ומרן זצוק"ל אמר לנו בקול ברור ונחרץ - זה לא יהיה בית יעקב. המסר מהדברים היה ברור, שלבת 'בית יעקב' יש בית מדרש של 'בית יעקב', וחינוך שכזה אינו הולך עם אקדמיה ביחד, וגם אם הקימו מקצועות שאינם בגדר של מוסד אקדמאי, זהו תרתי דסתרי".



הגרד כהן ראש ישיבת חברוןצילום: הגרד כהן ראש ישיבת חברון
הגרד כהן ראש ישיבת חברון


עוד המשיך: "עם זאת חשוב לציין, שגדולי ישראל מדירים ממש שינה מעיניהם כל העת, בכדי לנסות ולחפש עצות ודרכים ואפשרויות לסייע לבנות ישראל למצוא אפיקי פרנסה ראויים במקצועות מכובדים שיש בהם אפשרויות לכלכל את ביתם בכבוד, ובלבד שלא יפגעו במסגרת החינוכית והמושרשת מבית יעקב".

הגר"ד כהן נשאל מה הם קווי המתווה שעל כך אכן עמלים גדולי ישראל? והשיב: "כשהעמידו גדולי ישראל את העקרונות לכך, הם הדגישו שיש בדבר שלושה תנאים עיקריים, א. שלא יהיה הדבר כרוך בקבלת תואר אקדמאי. ב. שמבחינת התכנים הלימודיים באותן לימודים, לא יהיה דבר שיש בו שמץ ולו של משהו שאינו על פי תורה. ג. שלא יעלה על הדעת שהבנות ילמדו לימודים כאלו שמתוכם יעבדו במקומות שאין רוח חכמים נוחה מהם".

"אין ספק, שכיום ב"ה ישנו ריבוי גדול של בנות וצריך לתור ולחפש עוד מקומות תעסוקה ראויים שיהיו בהם היצע ראוי לבנות ישראל, ובשביל זה גדולי ישראל בצוותא עם גדולי עולם החסידות עושים השתדלויות רבות ותרים אחר דרכים רבות ומגוונות שיביאו מקומות פרנסה ראויים וכשרים", המשיך, "וזו הסיבה" סיפר הגר"ד כהן שהתאספו גדולי ישראל ועלו לישיבה ממושכת אצל רבינו מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטין שליט"א, והוא עמד על כך בכל תוקף שחשיבות הענין יהיה בכך שהתנאים והצורה הכוללת תהיה בעמידה ברורה ואיתנה לפי הוראת הרבנים, ובד בבד לעשות הניתן עם אותן הדגשות ללא שיש שינוי כי הוא זה מהדרך היסודית והחשובה של 'בית יעקב'.

לסיום סיפר הגאון רבי דוד כהן על כך שיש תיאום מלא עם גדולי ישראל מכל החוגים וגם בפגישה המיוחדת שנערכה בבית האדמו"ר מגור, שם דובר הרבה על נושאים שונים שיש באפשרות כרגע להעסיק בהם בנות בית יעקב במסגרת המקומות של הציבור החרדי, ולובנו הפרטים והצורה בהם חייבים לשמר את אופי ומסגרת הלימודים והעבודה בעתיד.
הרב דוד כהן לימודי אקדמיה סמינרים הרב משה הלל הירש בנות ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד