י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הפרקליטות מערערת על זיכויו של אלון חסן

בית המשפט העליון ידון בהחלטה לזכות את יו"ר ועד העובדים בנמל לשעבר מעבירות של מרמה והפרת אמונים, אך המדינה לא תערער על זיכויו מאישומי שוחד וסחיטה באיומים

אלון חסן. צילום: פלאש 90
אלון חסן. צילום: פלאש 90



המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה היום (א') לבית המשפט העליון הודעת ערעור על זיכויו של אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד, ושל דוד חסן, בן דודו. עם זאת, הפרקליטות החליטה לא לערער על זיכויו של מנכ"ל הנמל לשעבר, שוקי סגיס.

חסן זוכה לפני כחודש וחצי בהכרעת דין נחרצת של בית המשפט המחוזי בבאר שבע. השופט, יואל עדן, הצביע על מחדלי חקירה רבים ומתח ביקורת נוקבת על המשטרה והפרקליטות.

בהודעת הערעור שלה מתמקדת המדינה בשאלות הנורמטיביות שעולות מהכרעת הדין. עיקר הערעור עוסק בטענה שלפיה המעשים שבית המשפט המחוזי קבע כי אכן בוצעו על ידי אלון ודוד חסן, מהווים עבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור, וכן מרמה והפרת אמונים בתאגיד. הודעת הערעור הוגשה באמצעות מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, עו"ד יוסף (ג'ואי) אש, ועל דעתו של פרקליט המדינה, שי ניצן.

כתב האישום נגד חסן, שתואר כבעל מעמד מיוחד וכוח והשפעה עצומים בנמל ובקרב עובדי הנמל, הוגש לפני כשנתיים. הוא כלל ארבעה אישומים שונים ותיאר טובות הנאה פסולות בשווי מיליוני שקלים שניתנו לחסן ולמקורביו מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד ב-2010–2013. בכתב האישום יוחסו לחסן גם עבירות חמורות של שוחד, סחיטה באיומים וקשירת קשר לביצוע פשע - אך על הזיכוי מעבירות אלה המדינה החליטה לא לערער.

הטענה המרכזית בערעור היא שמעמדו, עוצמתו וכוחו החריגים של אלון חסן בנמל, והשפעתו בעניינים הנוגעים לחברת דנה - חברה שהיה לו בה אינטרס מובהק - סייעו לצבירת הון עתק לחברה תוך פרק זמן קצר מאוד. הון זה איפשר לה, זמן מה לאחר מכן, להעביר סכומים של יותר ממיליון שקל לאלון חסן. הפרקליטות תגיש את נימוקי הערעור המפורטים עד 27 ביוני.

חסן זוכה בהכרעת דין נחרצת של השופט יואל עדן. השופט קבע כי פעילותו של חסן בנמל אשדוד לא התבצעה תוך ניגוד עניינים או מרמה. הוא הדגיש גם כי הפרשנות המשפטית של התביעה הרחיקה לכת. לדברי השופט, האישומים נגד חסן מתבססים רק באופן חלקי על ראיות, ובעיקר על חיבור ביניהן, באופן שנעדר עיגון ראייתי: "טענות שמתמקדות באווירה, בשמועות ובריח לא טוב העולה מהתנהלות, אין מקומן בתהליך הגעה למסקנה בדבר פליליות מעשה. חוש הריח אינו יסוד מיסודות עבירה, ואינו כלי פרשני. גם ראיות נסיבתיות, שמהן מתבקשת גזירת מסקנה בדבר פליליות מעשה, צריכות להיות ראיות קבילות, והחיבור ביניהן אינו יכול להיעשות בדרך של השערה, אלא במסקנה מעל לספק סביר".

דוד חסן שימש בתקופה הרלוונטית כמנהל בכיר בחברת "דנה לוגיסטיקה", שפעלה בתחומי הנמל. המדינה טוענת כי על אף הקשר ההדוק בין אלון ודוד חסן, אלון חסן העמיד עצמו פעם אחר פעם במצב של ניגוד עניינים בין חובותיו כלפי הנמל ועובדיו לבין האינטרס האישי שהיה לו בשגשוגה של חברת דנה בנמל. בכך סייע לדוד חסן ולחברת דנה בהשגת התקשרויות רווחיות ביותר מול לקוחות הנמל, באופן שאיפשר לה לצבור הון עתק בתוך פרק זמן קצר יחסית.

עוד נטען כי אלון חסן פעל בהפרת אמונים כלפי הציבור וכלפי חברת הנמל בעת שהוציא פרוטוקולים ודו"ח ביקורת פנימיים של הנמל והעבירם לחברת דנה. הטענה המרכזית בערעור היא שמעמדו, עוצמתו וכוחו החריגים של אלון חסן בנמל, והשפעתו בעניינים הנוגעים לחברת דנה, סייעו לצבירת הון עתק לחברת דנה תוך פרק זמן קצר מאוד, הון שאף איפשר לה זמן מה לאחר מכן להעביר כספים בסכומים של יותר מיליון שקל לאלון חסן.

התיק נוהל בבית המשפט המחוזי ע"י עורכי הדין עמיחי חביביאן וצחי יונגר מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) והליך הערעור מנוהל ע"י עורכי הדין תמר פרוש ואיתמר גלבפיש מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה.

חסן מסר בשבוע שעבר כי אם הפרקליטות תערער על זיכויו, "הרי שמדובר בבירור בשימוש לרעה בסמכות השלטונית, תוך פעולה בוטה ומתוך ניגוד עניינים, בניסיון נואש להציל את כבודה ולא מתוך שיקול של האינטרס הציבורי. החלטה שכזו, נגועה בחוסר סבירות קיצוני מכיוון שלפי כל ההלכות המשפטיות, ערכאת ערעור לא מתערבת בממצאי מהימנות. התוצאה תהיה, שאם יוגש ערעור ממניעים פסולים, אפנה לבית המשפט הגבוה לצדק ואגיש עתירה לבג"צ לבטל את ההחלטה הפסולה והבלתי סבירה של הפרקליטות".
אלון חסן בית משפט העליון ועד עובדים פרקליטות המדינה נמל אשדוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד