י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

היום הגדול הגיע; שגרירות ארה"ב עוברת לעיר הקודש - כוננות שיא

מדברים על זה כבר שנים, אבל היום זה קורה באופן רשמי; שגרירות ארצות הברית תיפתח בירושלים • מי וכמה צפויים להשתתף בטקס הערב ומי צפויים לנאום בנוסף לנשיא טראמפ • כוחות צה"ל ערוכים בגבול עזה לקראת מהומות שמארגן חמאס על הגדר

דגלי ישראל וארצות הברית מוקרנים על חומות העיר העתיקה אמש • צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דגלי ישראל וארצות הברית מוקרנים על חומות העיר העתיקה אמש • צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הערב יתקיים הטקס הרשמי של העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים, והכוננות בשיא.

הטקס המרכזי להעברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. יחל בשעה 16:00, בהשתתפותם של כ-800 איש בראשם אנשי המשלחת האמריקאית מטעמו של הנשיא טראמפ, חברי סנאט ודיפלומטים אוהדי ישראל, כמו כן, שגרירי מדינות אחרות בישראל וכן שרים וחברי כנסת ישראליים.

הטקס ייפתח בשירת ההמנון האמריקני. לאחר ההמנון יישא שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן דברי ברכה ותודה, ולאחריו כמיטב המסורת האמריקאית יברכו רב וכומר את האורחים ואת ארה"ב, לאחריו ינאם סגן מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון סאליבן. לאחר הנאומים יוקרנו דבריו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שינאם בוידאו, לאחר שלא הגיע לטקס.

לאחר נאומו של טראמפ דרך המסך, יוסר הלוט מלוח האבן הרשמי,ויתגלה לעין כל סמל השגרירות ולוחית הקדשה לנשיא טראמפ ולסגן הנשיא מייק פנס.

לאחר מכן ינאמו נשיא המדינה רובי ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו. גם חתנו של הנשיא טראמפ ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר, צפוי לשאת דברים בטקס.

זמרת ישראלית צפויה ללוות את האירוע בשירה כשברשימת השירים מופיעים; "הללויה" ו"עוד יבוא שלום עלינו".

כזכור, אמש דווח כי משלחת אמריקאית מכובדת נחתה אתמול בשעות הצהריים בישראל, בהם שר האוצר היהודי אמריקאי סטיב מנוצ'ין וכן איוונקה בתו של הנשיא שהתגיירה ונשואה לג'ארד קושנר, חברי סנאט ודיפלומטים נוספים.

בתוך כך, צה"ל ערוך על הגדר עם עזה בכוחות גדולים מאד, כשברקע חמאס מאיים לשלוח 100,000 מפגינים שינסו לפרוץ את הגדר, צה"ל ערוך למנוע את הנסיונות הללו, במקביל משטרת ירושלים ערוכה לכל צרה שלא תבוא, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הודיע כי "אין התרעות מיוחדות, אך הכוננות גבוהה".



בולטון. צילום: רויטרסצילום: בולטון. צילום: רויטרס
בולטון. צילום: רויטרס


ברקע האירועים והחגיגות, אמר אתמול היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, כי הכרה בירושלים כבירת ישראל תהפוך את סיכויי השלום לקל יותר.

"זוהי הכרה של המציאות", אמר בולטון לרשת ABC. "אם אתה לא מוכן להכיר בכך שירושלים היא בירת ישראל, ושבירושלים צריכה להיות שגרירות ארה"ב, אז אתה פועל על גל שונה לחלוטין".

"אני חושב שהכרה במציאות תמיד משפרת את הסיכויים לשלום", הוסיף בולטון.

כזכור, בדצמבר האחרון מיד לאחר הודעת טראמפ על המהלך, הודיעו הפלסטינים כי הם מפסיקים את שיחות השלום, ההודעה שלהם לא ריגשה את ממשל טראמפ, שהודיע שהוא עובד על הסכם שלום אחר, וכשיגיע הזמן הוא יציג את הדברים בפני שני הצדדים.

בהתייחסו לביטול להסכם הגרעין אמר היועץ: "זו לא מדיניות הממשל, המדיניות של הממשל היא לוודא שאיראן לעולם לא תתקרב לנשק גרעיני, אמר בולטון בתוכנית "השבוע" ברשת ABC.

"כתבתי ואמרתי הרבה דברים במהלך השנים שבהן הייתי חופשי לגמרי", הוא התכוון לדברים שאמר בעבר כשלחץ על ממשלת ארה"ב לעשות הכל כדי להחליף את המשטר באיראן.

בולטון, שהנשיא טראמפ מינה בחודש מרץ האחרון ליועץ לביטחון לאומי, הדגיש בראיון לרשת CNN כי תפקידו לייעץ לטראמפ, אך הנשיא הוא זה שמקבל את ההחלטות.

"הנסיבות שאני נמצא בהן עכשיו הן שאני היועץ לביטחון לאומי של הנשיא, אני לא מקבל ההחלטות לביטחון לאומי, הוא (טראמפ) מקבל את ההחלטות והעצות שאני נותן לו זה נשאר בינינו".

כזכור בראיון ל"פוקס" בינואר האחרון, אמר בולטון כי על ארצות הברית לנקוט צעדים כגון לחץ כלכלי הולך וגדל על איראן ומתן תמיכה למתנגדי הממשלה.

"יש הרבה דברים שאנחנו יכולים לעשות, ואנחנו צריכים לעשות את זה", אמר בולטון, שהיה אז יו"ר מכון המחקר האמריקאי. "המטרה שלנו צריכה להיות שינוי משטר באיראן".

ב -2015 כתב בולטון מאמר ב"ניו יורק טיימס" הקורא לתקוף את מתקני הגרעין של איראן. וב -2016 קרא בולטון לעשות הכל לשינוי המשטר האיראני, אך ככל הנראה מה שרואים משם לא רואים מכאן.
כוננות שיא העברת השגרירות שגרירות ארצות הברית בירושלים ג'ון בולטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד