ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מתנות לא חוקיות: משרד הבריאות מחסל את מוקדי המכירות של קופות החולים

המוקדים מעסיקים מאות מוקדנים ועלותם לקופות עשרות מיליוני שקל בשנה • על הקופות נאסר לפנות ישירות למבוטחים ולהציע להם מתנות, לסייע להם למלא טפסי מעבר באינטרנט ולהקדים את המעבר

קופת חולים כללית. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
קופת חולים כללית. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי צילום: יעקב נחומי



משרד הבריאות מנסה לחסל את תופעת מוקדי השיווק של קופות החולים שפועלים בניגוד לחוק, תוך בזבוז כספי ציבור בעשרות מילוני שקלים בשנה. בחוזר שהפיץ באחרונה מוריס דורפמן, ראש חטיבת רגולציה, מדיניות שווקים והסדרה של המערך הביטוחי למנכ"לי הקופות, נקבע כי החל מיוני ייאסר על הקופות לפנות למבוטחים של קופות אחרות - ישירות או על ידי מוקד מכירות חיצוני, כך נודע ל-TheMarker.

קופות החולים מוציאות עשרות מיליוני שקלים בשנה, ולפי חלק מההערכות הסכום מגיע עד 200 מיליון שקל, על גיוס מבוטחים באמצעות מוקדי שיווק ומכירות, שפועלים בחלק מהמקרים בניגוד לחוק ביטוח בריאות ממלכתי. שתי הקופות הגדולות, מכבי וכללית, מפעילות מספר מוקדים עם מאות מוקדנים, ואילו מאוחדת ולאומית מפעילות מוקדים של עשרות מוקדנים. לדברי בכיר באחת מקופות החולים, "המוקדים מחליפים את מוקדי שירות הלקוחות של חברות הסלולאר, שהתכווצו בעקבות הרפורמה בסלולאר - וכל הכסף הזה יוצא מכיסו של הציבור".

החוזר קובע כי הקופה רשאית ליצור קשר עם מבוטח בקופה אחרת רק אם הדבר נעשה לבקשתו המפורשת של המבוטח, ותוך שבועיים לכל היותר. בנוסף, לפי החוזר נאסר על הקופות לסייע למבוטח "אף אם ביקש" למלא את טפסי המעבר הנדרשים לטובת מעבר קופה באינטרנט, נאסר להציע הטבות כ"פרס" על הצטרפותו של המבוטח לקופה, וכן להציע להעניק לו שירות בטרם מועד המעבר הרשמי.

הכללים הללו הם תולדה של מציאות יומיומית בשטח, שבה הקופות לא בוחלות באמצעים להעברת מבוטחים זו לזו, גם אם האמצעים כוללים מהלכים מעשיים שאינם מתיישבים עם החוק, כמו הצעת תמורה עבור מעבר לקופה. למעשה, כל הכללים הקבועים בחוזר כבר קיימים היום בחוק, אך במשרד הבריאות החליטו לחדד אותם כדי להסיר כל אפשרות של "אי הבנת החוק".

בין היתר קיימות עדויות לכך שמוקדנים מציעים למבוטחים מתנות, הטבות ואף כסף מזומן בתמורה למעבר קופה, וממלאים עבורם את טפסי המעבר באינטרנט. בנוסף, האופן שבו פונות קופות החולים למבוטחי הקופות האחרות נע בין התחום האפור לבלתי חוקי: בין אם על ידי איסוף פרטים בדרכים מתוחכמות על מבוטחי קופות אחרות, ועד רכישה של מאגרי מידע.

חוזר ברוח זו היה מוכן לשיגור ואף הועבר לעיון הקופות כבר לפני שנה וחצי, בנובמבר 2016, אך נעצר במשרד הבריאות והופץ סופית רק באחרונה. אם בעקבות החוזר יפסיקו הקופות את פעילותן במוקדים כמצופה, המשמעות תהיה פגיעה כלכלית משמעותית בחברות שמפעילות את המוקדים.

תחרות בעייתית

נושא המוקדים הוא אחד המרכזיים בתחרות הבעייתית שהתפתחה בין קופות החולים על מבוטחים בשנים האחרונות, שיש מי שכינו אותה "מפקדי ארגזים", כלומר: תחרות על מספרי מבוטחים ולא על רמת השירותים. קופות החולים מקבלות תשלום לפי מספר המבוטחים בקופה, בסך של כ-5,500 שקל לאדם. על רקע זה, בשנים האחרונות התפתח מירוץ חימוש ביניהן, שכלל מלבד הפעלת מוקדים גם תופעה של "גניבת רופאים" באמצעות פיתויים בסכומי כסף גדולים. זאת במטרה שיחד עם הרופא תעבור כל קהילת מטופליו, כך שההוצאה לבריאות עולה בלי תועלת אמיתית למבוטחים. נושא נוסף שהטריד את משרד הבריאות הוא מעברים קבוצתיים של מבוטחים במזרח ירושלים.

בחודשים האחרונים נרגעה מעט המלחמה בין הקופות על הרופאים, וגם אירועים כמו העברה קבוצתית של עשרות או מאות מבוטחים ביחד במזרח ירושלים לא חזרו על עצמם. נושא המוקדים נשאר הבעיה המרכזית שמטרידה את הממשלה.

מספר המעברים בין קופות החולים גדל בהתמדה בשנים האחרונות, וכך גם המעברים דרך האינטרנט, אך הוא עדיין עומד על שיעור לא גבוה של 2.2%. בדו"ח שהכינו רייצ'ל ברנר שלם, דן קיני וניר קידר, ממינהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, נבחן אופי המעברים והתחרות בין קופות החולים בשנים 2016 ו-2017. על פי הדו"ח, ב-2017 2.2% ממבוטחי קופות החולים - 189,167 איש - עברו מקופה לקופה. הייתה זו השנה הראשונה בשני העשורים האחרונים שבה שיעור העוברים עלה על 2%. חלק גדול מהמעברים הללו - כמעט מחציתם (88 מתוך 190 אלף מעברים) - בוצע באמצעות האינטרנט, אמצעי שנפתח לשימוש רק ב-2012 - והיקף השימוש בו צומח בהתמדה. שאר המבוטחים עוברים באמצעות סניפי הדואר. הקופה עם מספר המצטרפים נטו (מצטרפים פחות עוזבים) הגבוה ביותר היא מכבי, עם 21 אלף מצטרפים נטו ב-2017. הקופה עם מספר העוזבים הגדול ביותר נטו היא לאומית, עם 13 אלף עוזבים נטו. שירותי בריאות כללית, הקופה הגדולה ביותר, קלטה אמנם את המספר הגבוה ביותר של מצטרפים חדשים, אך מספר גבוה יותר של מבוטחים עזב אותה והיא סובלת מעזיבה נטו של כ-3,000 מבוטחים. מאוחדת סיימה את 2017 עם מספר עוזבים נטו של כ-5,000 מבוטחים.

בחודשים האחרונים נעשו ניסיונות ויוזמות שונים לצמצום התחרות, כולל הצעת חוק נרחבת של חה"כ דוד אמסלם (הליכוד) אשר אף אושרה בוועדת שרים לענייני חקיקה בנובמבר האחרון, בתמיכתו של שר הבריאות יעקב ליצמן - אך מאז לא קודמה.

הצעת החוק כוללת צעדים רדיקליים לצמצום התחרות בין קופות החולים, ובהם הטלת אחריות אישית על מנכ"לי קופות החולים במקרים של הפרת החוק, ביטול המעבר בין הקופות באמצעות האינטרנט, צמצום מספר המעברים בין קופות החולים בשנה, והגבלת מעבר של רופאי משפחה, נשים וילדים מקופה לקופה ברדיוס של 30 ק"מ. היא נתקלה בהתנגדות נרחבת מצד הרופאים ומצד חלק מקופות החולים, ומאז מנסים במשרדי האוצר והבריאות להתמודד עם בעיית התחרות בדרכים אחרות - כמו הסכמי הייצוב, הסכמות בין הקופות וחוזרים. במקביל, הגיש באחרונה גם חה"כ אלי אללוף (כולנו) הצעת חוק בנושא הגבלת התחרות בין קופות החולים.
קופות החולים יעקב ליצמן משרד הבריאות תחרות מעבר בין קופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד