י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מפתיע: החרדים חוגגים את יום ירושלים

כמו כל שאר החגים שנקבעו על ידי המדינה, יום ירושלים מעלה שאלות על איך חוגגים ואם חוגגים. סקר 'לובי נשי' ב'בחדרי חרדים' בדק: האם אנחנו חוגגים את יום ירושלים

יונתן זינדל ומרק ישראל סאלם, פלאש 90
יונתן זינדל ומרק ישראל סאלם, פלאש 90



הקונפליקט בין החרדים לציונות מתבטא בדרכים רבות, אחת מהן היא ציון הימים שנקבעו על ידי המדינה לזכר אירועים שונים בתולדותיה. בין אם מדובר בצפירת יום השואה או ביום הזיכרון ובין אם בחגיגות יום העצמאות, רוב רובו של הציבור החרדי לא מציין או חוגג את אותם תאריכים.

יום ירושלים הפך בשנים האחרונות ליום חגה של הציונות הדתית. החגיגה המרכזית במעמד ראש הממשלה נערכת בישיבת מרכז הרב - ישיבת הדגל של הציונות הדתית, ב"ריקודגלים" המסורתי משתתפים חניכי תנועות הנוער הדתיות לאומיות ובתי הכנסת הציוניים עורכים תפילות חגיגיות לרגל היום המיוחד ואומרים הלל כדי להודות לאלוקים על שחרור העיר.

סקר 'לובי נשי' ב'בחדרי חרדים' בדק האם גם יום ירושלים (שחל אמש, א'), שמצד אחד נקבע לאחר שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים והוכרז על ידי מדינת ישראל, אך מצד שני הוא היום בו שוחרר הכותל והחגיגות בו הן בעלות צביון דתי קצת יותר, האם גם היום הזה לא מצוין ולא נחגג על ידי הציבור החרדי.

התוצאות הפתיעו. קרוב למחצית מהמצביעים - 46 אחוזים מהעונים על הסקר אמרו כי הם חוגגים את יום ירושלים כי לא בכל יום הקב"ה עושה לנו נסים גדולים כמו שעשה לנו במלחמת ששת הימים. 38 אחוזים מהמצביעים אמרו כי הם ניטרליים ביחסם כלפי היום הזה, מצד אחד הם לא חוגגים ומצד שני הם לא מתנגדים לחגיגות. רק שישה אחוזים מהמצביעים טענו כי הם לא חוגגים כלל את היום הזה כיוון שחגיגות מנוגדות להשקפה החרדית.

יתכן שאופיו הרוחני של החג השפיע גם על התשובות ועל הרגשות החרדים ביחס לחג הציוני שהחרדים, אך ניתן להניח שאם סקר כזה היה נערך ביום העצמאות, התשובות היו שונות לחלוטין.
סקר יומי לובי נשי יום ירושלים ציונות דתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד