כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בברכת שהחיינו בשם ומלכות: שגרירות ארה"ב נחנכה בירושלים

בטקס היסטורי נחנכה השגרירות האמריקנית בירושלים. טראמפ שיגר את ברכתו: "ירושלים היא בירת ישראל, אנו מכירים במובן מאליו" • שליחו וחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר בנאומו: "כתוצאה מכך המדינות שלנו יהיו מעתה חזקות יותר, ומשגשגות יותר"

קושננר בטקס. צילום: פלאש 90
קושננר בטקס. צילום: פלאש 90



אחרי 70 שנה - שגרירות ארה"ב עוברת לבירת ישראל: בירושלים החל טקס חנוכת השגרירות בבירה. 800 מדינאים, מחוקקים, דיפלומטים, רבנים ואנשי דת משתתפים בטקס הפתיחה הרשמי של הנציגות האמריקנית הבכירה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בנאומו בטקס כשהוא פונה לנשיא טראמפ, "העם בישראל מודה לך על קיום הבטחתך, על אומץ הלב והנחישות, על עמידתך האיתנה והבלתי מתפשרת לצד ישראל. אנו מקווים ומצפים שבעקבותיך ובעקבות הנהגתך ילכו מדינות נוספות באותה הדרך".

בדבריו בטקס פתיחת השגרירות הודה נתניהו לממשל האמריקני ולנשיא טראמפ ואמר "אין לנו אף חבר טוב יותר בעולם. אתם עומדים לצד ירושלים ועומדים לצד ישראל" ראש הממשלה בירך את הזוג קושנר "הנוכחות שלכם מעידה על חשיבות האירוע לא רק לממשל טראמפ, אלא באופן אישי עבורכם ועבור הנשיא עצמו".

ראש הממשלה הוסיף כי "זהו יום אדיר. תזכרו את הרגע הזה, זאת היסטוריה. הנשיא טראמפ על ידי הכרה בהיסטוריה עשית היסטוריה. זה יום גדול לירושלים ויום שייחרט בזכרוננו הלאומי לדורות".

נתניהו הוסיף בדבריו כי "לפני מאה שנה הצהרת בלפור ולפני 70 שנה הצהרת טרומן. בדצמבר האחרון טראמפ הפך למנהיג הראשון שהכיר בירושלים בירתנו והיום ארצותת הברית פותחת כאן שגרירות. תודה לך הנשיא טראמפ על האומץ לקיים הבטחות". נתניהו אמר עוד כי זה יום אדיר לישראל יום אדיר לארצות הברית ולשותפות בינינו. אבל זה דם יום אדיר לשלום. רוצה להודות לממשל טראמפ על מאמציו לקדם שלום ואמת. יש קשר בל יותר ביניהם. שלום שמבוסס על שקרים יתנפץ על קרקע המציאות במזרח התיכון. אפשר לבנות שלום רק על אמת".

בסוף דבריו בירך נתניהו בשם ובמלכות את ברכת 'שהחינו' והקהל בתגובה קם על רגליו וענה אמן

"אנו נמשיך לשמור על ירושלים כעיר של שלום, ביתם של כל המאמינים, עירם של כל תושביה ואזרחיה, בני כל הדתות והקהילות, החולקים יחד עיר אחת, אהובה מאוד", אמר ריבלין.

שליחו של הנשיא לטקס, חתנו ג'ארד קושנר אמר בנאומו: "אני גאה להיות פה כחלק מהקבוצה שהנשיא טראמפ העמיד כדי להשיג שלום. העברת השגרירות לא מהווה נסיגה מהרצון שלנו ליצור שלום באזור. הפרובוקציות בעזה הן חלק מהבעיה, לא חלק מהפתרון".

קושנר הוסיף, "אני בטוח שכתוצאה מכך המדינות שלנו יהיו חזקות יותר, משגשגות יותר, והעתיד יהיה מלא בהבטחה גדולה יותר לשלום. כשיהיה שלום באזור, נסתכל על היום הזה ונבין שהוא התחיל בכך שאמריקה חזקה והכירה באמת. המרדף אחר שלום הוא האצילי ביותר. זה לא יהיה פשוט, אך אם נחלום בגדול, נוכל לשנות את המצב".

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן אמר בנאומו: "ב-1995 אושר חוק השגרירות, והצביעו לו ברוב גדול בשני הבתים, מי שהוביל את המהלך היה הסנטור ג'וזף ליברמן שנמצא איתנו כאן היום.

החוק הזה הכריז על ירושלים כבירת ישראל, וגם העברת השגרירות, עברו יותר מ- 30 שנה, ואנחנו מקיימים את ההבטחה שלנו לעם האמריקאי ונותנים לישראל את הזכות שאנו נותנים לכל מדינה, וזה הזכות לקבוע את עיר הבירה של ישראל בעצמה, ירושלים זו עיר בירה עם היסטוריה של 3,000 שנים, כשדוד המלך הפך אותה לבירת ישראל.

פרידמן המשיך: "אלוקים, אנו עומדים לפניך כאן, ומודים לך שהבאת את כולנו לרגע הגדול הזה, ובהיסטוריה של העולם".

פרידמן דיבר על ההקשר ההיסטורי, "לפני 4,000 שנה אמרת לאברהם שתהפוך אותו לאבי האומה היהודית, ועכשיו אנחנו רואים שישראל הייתה ברכה לכל היקום, עם הטכנולוגיה, והאנרגיה".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיגר לכבוד הטקס ברכה מצולמת: "בדיוק לפני שבעים שנה ארצות הברית תחת הנשיא טרומן הפכה להיות האומה הראשונה שהכירה במדינת ישראל", אמר טראמפ בברכה המצולמת. היום אנחנו פותחים רשמית את שגרירות ארצות הברית בירושלים. מזל טוב. זה היה צריך לקרות לפני הרבה זמן. כמעט מיד אחרי הכרזת המדינה ב-1948, ישראל הכריזה על ירושלים כבירתה, הבירה שהעם היהודי ייסד בימי קדם. כה חשוב.

"כיום, ירושלים היא מושבה של ממשלת ישראל, ביתו של בית המחוקקים הישראלי ובית המשפט העליון הישראלי, של הנשיא וראש הממשלה הישראלים.

"ישראל היא אומה ריבונית עם זכות כמו של כל אומה ריבונית אחרת, לקבוע את בירתה. אולם במשך הרבה שנים לא הכרנו במובן מאליו, במציאות הפשוטה שבירת ישראל היא ירושלים.

"ב-6 בדצמבר 2017, בהנחייתי, ארצות הברית הכירה רשמית סוף-סוף בירושלים כבירת ישראל האמיתית. היום אנחנו עומדים בהכרה זו ופותחים את השגרירות באדמה הקדושה וההיסטורית של ירושלים. ואנו עושים זאת שנים רבות לפני התכנון.

"כפי שאמרתי בדצמבר, השאיפה הגדולה ביותר שלנו היא לשלום. ארצות הברית נותרה מחויבת לחלוטין לסייע בהשגת הסכם שלום בר-קיימא. אנחנו ממשיכים לתמוך בסטטוס-קוו באתרים הקדושים בירושלים, כולל בהר הבית המכונה גם חראם א-שריף.

"העיר הזו והאומה כולה הם עדות לרוח הבלתי ניתנת לשבירה של העם היהודי. ארה"ב תמיד תהיה חברה גדולה של ישראל ושותפה במטרה לחופש ולשלום.

"אנחנו מאחלים לשגריר פרידמן הצלחה במשרדו החדש בשגרירות היפהפייה הזו בירושלים. אנו מושיטים יד ידידותית לישראל, לפלסטינים ולכל שכניהם. מי ייתן ויהיה שלום, מי ייתן שאלוהים יברך את השגרירות ואת כל מי שמשרת בה, ושאלוהים יברך את ארצות הברית של אמריקה. תודה לכם".
חנוכת השגרירות טקס ארצות הברית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד