י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ארדואן משתלח בישראל ובארה"ב: "אחזיר את השגרירים, ישראל היא מדינת טרור"

היחסים העכורים חוזרים? נשיא טורקיה ארדואן תוקף בחריפות את ישראל על רקע ההסלמה בגבול הרצועה; "מבצעת רצח עם", ואת ארה"ב על העברת השגרירות: "זו טעות עצומה" • וללא בושה, גם "סוריה מגנה בחריפות את הטבח הברברי שביצעה ישראל"

ארדואן. צילום: רויטרס
ארדואן. צילום: רויטרס



במסיבת עיתונאים בלונדון שם מבקר בימים אלה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, הוא הצהיר כי יחזיר את השגרירים מישראל ומארה"ב להתייעצות, ואמר כי "ישראל היא מדינת טרור, המתקפה נגד המפגינים בעזה חושפת את פרצופה המכוער של ישראל - שמבצעת רצח עם בעזה".

את הדברים אמר על רקע ההפגנות של חמאס בגבול רצועת עזה, שם נהרגו למעלה מ-50 פלסטינים אשר ניסו לפרוץ את הגדר ולחדור לישראל, שלחו עפיפוני תבערה, וניסו לחבל ולפרוץ את הגדר.

ארדואן נאם בפני תלמידים בשידור מיוחד מלונדון, שם טען כי ישראל וארה"ב אחראיות לרצח עם, הוא הוסיף "אנחנו נמשיך לעמוד לצד העם הפלסטיני בנחישות".

ארדואן גם תקף אתמול בנאום אחר שנשא, את הצעד של דונלד טראמפ בהעברת השגרירות. "אמריקה בחרה להיות חלק מהבעיה, לא מהפתרון, ואיבדה את תפקידה כמתווכת בתהליך השלום במזרח התיכון. אנחנו לא יכולים להפסיק להרגיש כמו בתקופה האפלה שקדמה למלחמת העולם השנייה" אמר ארדואן.

הוא הוסיף כי העברת השגרירות "מצערת מאוד", והזהיר כי המהלך "יחריף את המתיחות וילבה את האש בין ישראל לפלסטינים אפילו עוד יותר". ארדואן אף סבור כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי והחלטת האו"ם, "זו טעות עצומה". סיכם.

מאוחר יותר אמש התקשר ארדואן ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ועדכן אותו על החזרת שגרירי טורקיה מארה"ב וישראל להתייעצות. אבו מאזן אמר בשיחה כי הוא מוקיר את הצעד הזה ואת עמידתה של טורקיה לצד העם הפלסטיני.

דובר משרד החוץ הישראלי, עמנואל נחשון, הגיב לפרסום ואמר כי "ירושלים מודעת לדיווח על כוונתה של טורקיה להחזיר את השגריר, אך לא קיבלה הודעה רשמית על כך".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס הבוקר בראיון לשרון גל ב'גלי ישראל' ואמר: ״הקצב מאנקרה, רוצח אלפי ארמנים וכורדים, הוא האחרון שיכול להטיף לנו מוסר. עלינו להנמיך את דרג היחסים עם טורקיה״. באשר למצב סביב הגדר עם עזה, אמר השר כי "הגיעה העת לחזור למדיניות החיסולים".

בינתיים, גם דרום אפריקה קראה לשגרירה הנמצא בארץ לחזור להתייעצות דחופה.

בנוסף, סגן ראש הממשלה הטורקי הכריז אתמול על שלושה ימי אבל, על מותם של 55 מחבלים אנשי חמאס.

גם משרד החוץ הבריטי פרסם אתמול הודעה על ההפגנות האלימות בעזה.

השר הממונה על המזרח התיכון, אליסטר ברט, אמר: "האלימות בעזה ובגדה המערבית מזעזעת, ואובדן החיים ומספרם הגדול של הפצועים הפלסטינים הוא טרגי, ומדאיג מאוד שמספר ההרוגים ממשיך לעלות".

הוא הוסיף ואמר; "אלימות כזו היא הרסנית למאמצי השלום, וברור לנו שבריטניה תומכת בזכותם של הפלסטינים למחות, אבל מחאות אלה חייבות להיות מחאות לא אלימות".

"מצער כי גורמים קיצוניים מבקשים לנצל את המחאה הזאת למטרותיהם האלימות, תמיכתנו בזכותה של ישראל להגן על גבולותיה, אבל הכמות הגדולה של אש חיה מדאיגה מאד, בריטניה מפצירה בישראל להראות איפוק רב יותר".

"בריטניה נותרה מחויבת לפתרון של שתי מדינות, עם ירושלים כבירה משותפת, כל הצדדים צריכים כעת להפגין מנהיגות ואומץ אמיתיים, לקדם את השקט, להימנע מלהגביר את המתחים", אמר לסיום.

למצעד המגנים הצטרף גם האנטישמי הידוע ראש מפלגת הלייבור הבריטית, ג'רמי קורבין, שאמר כי "הריגתם של עשרות מפגינים בלתי חמושים ופציעתם של רבים על ידי הכוחות הישראליים בגבול בעזה, ביום שבו העביר הנשיא טראמפ את שגרירות ארה"ב לירושלים, היא שערורייה שאינה דורשת רק גינוי בינלאומי, אלא פעולה".

גם סוריה הטובחת בבני עמה כבר כמה שנים, לא נפקדה מבין המגנים ופרסמה הודעה רשמית. בהודעה מטעם משרד החוץ הסורי נכתב, "סוריה מגנה בחריפות את הטבח הברברי שביצעה ישראל נגד אזרחים שמימשו את זכותם הלאומית להגן על חירותם ועצמאותם".

לעומתם, הממשל האמריקני המשיך לגבות את ישראל גם בנושא הזה וכינה את ההתפרעויות סמוך לגדר בעזה "מתקפת תעמולה מוגזמת".
מהומות השגרירות העברת השגרירות עזה החזרת שגריר טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד