י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ניצחון חרדי: בג"צ דחה את עתירת שדולת הנשים

בג"צ דחה את עתירת שדולת הנשים שערערו על ההחלטה לאפשר את המשך תכנית "משפיעים" למגזר החרדי והחזיר את הדיון לבית הדין האזורי לעבודה • דרעי: " מברך על החלטת בג״צ לדחות את העתירה הקנטרנית שניסתה לעצור את התכנית"

צילום אילוסטרציה: ארכיון בחדרי
צילום אילוסטרציה: ארכיון בחדרי צילום: באדיבות המצלם



תכנית משפיעים למגזר החרדי: בג"צ דחה את עתירת שדולת הנשים לעניין ביטול צו ההקפאה והחזיר את הדיון לבית הדין האזורי לעבודה.

מדובר בעתירה המתייחסת לפסק דינו של בית הדין הארצי לעבודה שניתן לפני כשבועיים. בית הדין הארצי הורה על ביטול הסעד הזמני שניתן על-ידי בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בו הוקפא הליך הכשרתם של עמיתי תכנית ההשמה לאקדמאים מהמגזר החרדי "משפיעים/ות – חרדים לשירות הציבורי" - עד להכרעה בתובענה שהגישה שדולת הנשים בישראל, לבית הדין האזורי לעבודה.

הרכב השופטים הנדל, אלרון ווילנר הגיעו למסקנה כי דין העתירה להידחות על הסף. השופטים נימקו כי התובענה שהגישה העותרת לבית הדין האזורי בעניין תכנית משפיעים אכן מעוררת שאלות עקרוניות, וסקירת השתלשלות העניינים, מבטאת באופן חלקי בלבד את מכלול השיקולים והערכים המתחרים הרלוונטיים לשם הכרעה בשאלות אלה.

אולם, במסגרת הליך זה שדולת הנשים לא ביקשה כי בג"צ יכריע בשאלות או יתערב בקביעות עקרוניות ביחס אליהן. "העתירה דנן מכוונת כל כולה להחלטת בית הדין הארצי לבטל את הסעד הארעי שניתן על-ידי בית הדין האזורי, ובכך לאפשר את המשך קיומו של מחזור ההכשרה הראשון של תכנית משפיעים, שממילא מצוי כבר בעיצומו וצפוי להסתיים בתוך תקופה קצרה".

השופטים ציינו כיע טענותיה של העותרת בדבר השגיאות שנפלו, לכאורה, בפסק דינו של בית הדין הארצי הן טענות ערעוריות במהותן, אשר בעיקרו של דבר מופנות נגד שיקול דעתו של בית הדין הארצי בדבר האיזון הראוי בין שיקולי מאזן הנוחות. כפי שצוין לעיל, בית משפט זה אינו יושב כערכאת ערעור על בתי הדין הארצי לעבודה, ולא ייטה להתערב בשיקול דעתו, למעט במקרים חריגים במיוחד, אשר העתירה דנן אינן באה בגדרן. בהקשר זה אעיר כי אין לקבל את טענת העותרת לפיה נפלה בפסק-דינו של בית הדין הארצי "טעות משפטית מהותית" כאשר סטה מההלכה בדבר אי-התערבות בהחלטות בעניין מתן סעדים זמניים.

השופטים ציינו בהחלטתם כי אמנם כפי שציינה העותרת, ככלל, ביקורת ערעורית על החלטות בבקשות לסעדים זמניים היא מצומצמת ותיעשה במקרים חריגים. עם זאת, במקרים שבהם יכולה להיות השפעה בלתי הפיכה או ניכרת על זכויות הצדדים במתן הסעד הזמני, ובייחוד במקרים בהם מתבקש צו עשה המשנה מצב קיים, אמת המידה להתערבות היא רחבה יותר, והיקף ההתערבות תלוי בנסיבות המקרה הנדון.

"בענייננו, בית הדין האזורי הורה על סעד זמני בגדרו ניתן צו עשה המשנה ממצב הדברים הקיים, ואינו אך משמרו - סעד שניתן במקרים נדירים בלבד מקום בו בית המשפט נוכח כי התערבותו חיונית כדי למנוע תוצאה קשה ביותר".

בנסיבות אלה קבעו השופטים, "החלטתו של בית הדין הארצי לעבודה להפעיל ביקורת ערעורית על החלטה זו ולבטלה, היא במתחם הסבירות, ובוודאי אינה באה בגדר 'טעות משפטית מהותית' שקיומה הוא אחד מהתנאים הדרושים לשם התערבות של בית משפט זה בהחלטות בית הדין הארצי לעבודה".

יו״ר ש״ס השר אריה דרעי אמר בתגובה להחלטה: ״אני מברך על החלטת בג״צ לדחות את העתירה הקנטרנית שניסתה לעצור את תכנית הצוערים שהובלתי, לשילוב צעירים חרדים בשירות המדינה. בכך השמיע בג״צ קול ברור נגד הניסיונות לכפות אורח חיים שונה על הציבור החרדי״.
תכנית משפיעים שדולת הנשים אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד