י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שיעור סודי וחברותא לילית בקבלה: הצד התורני של הפוליטיקאים החרדים

החברותא של השר עם ראש הישיבה, השיעור הסודי של הח"כ הדגלאי, סגן השר שלומד עם מנכ"ל משרד האוצר, הח"כ שמתעורר בלילה ללמוד קבלה והח"כ שלא מפספס אבות ובנים עם ילדיו • 'בחדרי חרדים' מציג את הצד התורני של שלוחי דרבנן

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



להיות חבר כנסת או שר, ובפרט "שלוחא דרבנן" העוסק הן בהבטחת צרכי הציבור החרדי והן בדאגה לפרט, זהו תפקיד מאלץ את נושאו להשקיע את ימיו ולילותיו עבור הציבור. הפוליטיקאים החרדים בקושי מוצאים זמן לעצמם או למשפחתם, ומתקשים למצוא זמן פנוי. אך מתברר, כי למרות סדר היום הלוחץ והלו"ז העמוס - לא מוותרים שלוחי דרבנן על קביעות עיתים לתורה הקדושה, ואף שואבים ממנה כוח ו"דלק" לעבודתם החשובה והמאומצת.

לקראת חג השבועות, חג מתן תורה, יצא 'בחדרי חרדים' לבדוק, כיצד ומתי מנצלים חברי הכנסת החרדים את הזמן ללימוד תורה, ומגיש בפניכם סקירה מיוחדת על הצד התורני והישיבתי של השרים, סגני השרים, וחברי הכנסת החרדים.

אריה דרעי



דרעי בלימוד בישיבת הממשלה

השר אריה דרעי מוכר גם במערכת בפוליטית וגם בעולם הישיבתי כלמדן אמיתי. דרעי בוגר ישיבות פורת יוסף וחברון, ישב ולמד אחרי נישאיו בישיבת 'קול יעקב' ובהמשך ב'חזון עובדיה', שם גם התמחה בלימודי הסמכה לרבנות, גם כיום, כשר הפנים שרוב יומו מורכב מפגישות, סיורים ומתוקף תפקידו כחבר קבינט גם בישיבות קבינט ארוכות אל תוך הלילה, מקפיד דרעי על חוק לימודיו.

בתקופה האחרונה ניתן למצוא את השר נכנס לדיוני הממשלה תמיד עם גמרא תחת חיקו. דרעי מנצל את דיוני הממשלה והנסיעות הארוכות ללימוד הדף היומי, הלכה וזוהר. מלבד כך, אחת לשבוע יעזוב שר הפנים את כל עיסוקיו ויסע לשכונת הבוכרים, שם יפגוש את רבו ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן שם יושבים השניים באופן קבוע וצוללים עמוק בסוגיות שונות בתלמוד. עוזריו של השר יודעים כי בזמן הזה לא יעזור כלום - לא ניתן לגשת אל השר.

בנוסף, בשבת מנצל השר את זמנו ונוהג ללמוד חברותא קבועה עם חתנו הרב אלקנה סננס.

יעקב ליצמן



ליצמן בלימוד עם פקיד האוצר

גם סדר יומו של סגן שר הבריאות עמוס. תמיד ידעו כולם כי סגן השר מתעורר השכם בבוקר, גם אם נכח בדיון מתיש אל תוך הלילה. ליצמן, בוגר ישיבת טשעבין יוצא מביתו בכל בוקר בשעה 04:00 לפנות בוקר, כדי לא להעיר את נהגו האישי עוצר סגן השר מונית ברוח אבן האזל בירושלים ועושה את דרכו לבית המדרש המרכזי של גור.

לאחר טבילה במקווה השכונתי, צולל סגן השר לסוגיות הגמרא ללא חברותא עד לתפילת שחרית עם הנץ החמה. לאחר התפילה, רגע לפני שנהגו האישי יבוא לאסוף את סגן השר שיתחיל את סדר יומו העמוס, ישתתף ליצמן בשיעור קבוע בהלכות 'חפץ חיים' הנמסר ע"י אחד מרבני החסידות. בנוסף, פעם בחודש יעזוב ליצמן את כל עיסוקיו וימהר למשרד האוצר, שם בקומה הראשונה, יפגוש את מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד וישקעו יחד לדקות ארוכות בלימוד בספר "מנחת החינוך".

משה גפני

ראש הכולל שעזב את הגמרא בהוראת רבותיו לטובת פעילות ציבור, מתקשה לעזוב את הספרים. יו"ר ועדת הכספים שסדר יומו הארוך מוקף בדיונים ארוכים ובפגישות עם צמרת המדינה לא מפספס הזמדנות אחת בה יוכל לצלול במעמקי סוגיות הש"ס. גפני, בוגר ישיבת גרודנא אשדוד, שם זכה ללמוד עוד בצעירותו בחברותא נדירה עם האדמו"ר מפיטסבורג, שימש גם כראש כולל 'זכרון אליהו' באופקים, כולל שעד היום קיים.

גפני ידוע כאיש תורני עד עצם היום הזה, ובכל נאום שישא, יזכיר ויצטט מתוך דברי הגמרא. גפני סיכם עשרות שיעורים ששמע לאורך חייו מרבותיו וכולם נכתבו על כתב ידו ומסודרים במחברות בביתו. בעבר, כאשר שימש יובל שטייניץ כשר האוצר, וכאשר הגיע לביתו לביקור לקראת דיוני התקציב התרגש שטייניץ שידוע כחובב ספרים, לראות את ערימות המחברות עם כתב ידו של יו"ר ועדת הכספים, ובהן סיכומי שיעורים.

דוד אזולאי

השר לשירותי דת, מנצל גם הוא כל דקה ללימוד תורה. מקורוביו מספרים כי הם לא זוכרים שעבר יום בחייו ללא לימוד התורה. השר אזולאי עלה לארץ ממרוקו בגיל צעיר, והחל ללמוד בבית בלומנטל בירושלים. בהמשך למד בסמינר להוראה אצל הרב דוד נחמן בלוי עמו החזיק בקשר עד סוף ימיו. אחרי נישואיו השתקע אזולאי בצפון, שם שימש כמנהל ומורה של מוסדות חינוך בחינוך העצמאי בבית שאן ובעכו.

השר מתעורר מדי בוקר בשעה קבועה - 04:45, ומנצל את הזמן ללימוד התורה לפני תפילת שחרית. בשבתות, כך מעידים בני משפחתו, "פחות מנוחה יותר לימוד". פעם בשבוע, חוק ולא יעבור, ילמד השר עם חברותא שבועית קבועה.

מאיר פרוש

סגן שר החינוך מאיר פרוש מנהל אף הוא סדר יום צפוף ועמוס הכולל גם פגישות עם מנהלי מסודות וסמינרים. מלבד פעילותו כיו"ר שלומי אמונים, שנהיית עמוסה עוד הרבה יותר בתקופה זו של בחירות מוניציפאליות. פרוש, שהחל את דרכו הישיבתית ב'עץ חיים' ברחוב יפו בירושלים, נוהג לצטט רבות בקרב בני משפחתו - בעיקר בנושאי תפילה ועבודה - את ראש הישיבה הגה"צ רבי נטע פריינד, שהדגיש באזני תלמידיו את חשיבות לימוד עבודת התפילה.

בשנות הישיבה הגדולה למד פרוש בישיבת 'סלבודקא' בבני ברק, שידועה במגוון הבחורים שלמדו בה והגיעו מכל קצוות הארץ והעולם. לאחר נישואיו למד בכולל 'דגל ירושלים'. סגן השר פרוש קובע מדי יום עיתים לתורה. כשבין השאר לומד את הדף היומי כל בוקר ומשלב במשך היום לימוד של דברי תורה גמרא, מוסר, אגדה וחסידות.

אורי מקלב

בכל שעה שתבואו למשכן הכנסת, תמצאו את יו"ר ועדת המדע והטכנולגיה ח"כ אורי מקלב בחדר 2447בקומת הממשלה, כשהוא עסוק בטיפול בפניות ציבור או מעמיק בסעיפי חוקים. אך מסתבר, שחבר הכנסת מקלב, בוגר ישיבות 'קול תורה' ופוניבז' ששמע שיעורים ממרנן הגרש"ז אויערבך, מרן הרב שך והגר"ד פוברסקי, כשלאחמ"כ הוא ממשיך בלימוד 12 שנה בכולל דיינות של הגא"ל גרוסנס, עושה הכל בשביל להותיר זמן בסדר יומו העמוס ללימוד תורה.

לפעמים ילמד הח"כ החרוץ לבדו, ולפעמים, בעיקר בשבתות, בחברותא. בנוסף, מידי פעם, כאשר נציץ לבית הכנסת במשכן הכנסת נוכל לראות את חה"כ אורי מקלב מרצה בפני עובדי הכנסת המשתתפים בתפילה את פרשת השבוע באופן ציורי ולפעמים גם באופן אקטואלי. אנחנו בכל אופן נכנסים, כי לפעמים גם משם מגיעים כותרות.

יעקב מרגי

יו"ר ועדת החינוך לעולם לא ינום מחוץ לביתו, מה שאומר שבכל בוקר, במשך שעה וארבעים יעשה חה"כ מרגי את דרכו ממושב שדה צבי בדרום למשכן הכנסת בירושלים. את הדרך, אם שאלתם, מנצל יו"ר הוועדה לקריאת ספר התהילים אותו הוא מסיים בכל יום. בנוסף, מרגי שרכש את כל תלמודו בבית מדרש מעינות בבאר שבע, מוסר שיעור שבועי במושב בו הוא מתגורר בהלכות שולחן ערוך ומשנה ברורה.

את זמנו הפנוי בין דיון לדיון, מנצל יו"ר הוועדה ללימוד גמרא וספר 'חוק לישראל'. בעבר כתב חה"כ מרגי ספר 'את שאהבה נפשי' הכולל בעיקר דרשות לפרשת השבוע, ואם באמת תרצו לדעת, אז בקרוב מרגי יסיים את כתיבת החלק השני של הספר שנכתב בעיקר בלילות.

ישראל אייכלר

סגן יו"ר הכנסת ויו"ר הועדה לפניות ציבור, שלמד מצעירותו ועד שנים אחרי נישואיו במוסדות בעלזא עד שעזב את הכולל לטובת עיסוק בצרכי הציבור, פותח כל בוקר עם חברותא בבית המדרש המרכזי של בעלזא בסמוך לביתו, עוד קודם תפילת שחרית. כמו"כ, בכל יום שישי יתקשר ל"אישיות בכירה במדינה", והשניים יקיימו לימוד קצר בפרשת השבוע. זאת בנוסף לשיעורים שמוסר חה"כ אייכלר בכנסת לעובדי המשכן.

יצחק וקנין



חדרו עמוס בספרי הקודש של ח"כ וקנין

יו"ר ועדת האתיקה ומ"מ יושב ראש הכנסת החל את דרכו התורנית בישיבת כפר צבי סיטרין. ובהמשך, עוד לפני שנכנס לעשייה הציבורית, הפעיל כוללים שונים וכיום מחזיק חה"כ וקנין לא פחות מ-6 כוללים גדולים בצפון הארץ. וקנין מממן את האברכים בנוסף לתפעול סביב הכולל, בנוסף, מוסר וקנין מדי שבוע שיעורים, בעיקר לנוער החילוני אותו הוא מחזק לתורה ואמונה. כל מי שיפגוש את חה"כ וקנין במסדרונות הכנסת תמיד ימצא את הח"כ הותיק כשאוזניות תחובות באוזניו. בעבר, כשביקשנו לשמוע מה מתנגן באוזניו של הח"כ, התפלאנו לשמוע כי גם את הריצה במסדרונות הכנסת מועדה לועדה, מנצל הח"כ את זמנו לשמיעת שיעורי תוקה ומוסר.

וקנין שנמצא במהלך השבוע בירושלים, מתעורר עוד באמצע הלילה ללימוד בחברותא בבית הכנסת היזדים. יודעי דבר מספרים כי וקנין לומר ספרי קבלה, אך הח"כ בעצמו סירב לומר מה הם לומדים. בחדרו של וקנין מצאנו מדפים עמוסים בספרי קודש בהם הוא מעיין בכל הזדמנות בה אין פעילות ציבורית.

יעקב אשר

חבר הכנסת יעקב אשר, בוגר ישיבת גרודנא באשדוד וכולל בית יהודה של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל, מנצל אף הוא את זמנו הפנוי ללימוד תורה. בכל יום חמישי יפגוש אשר את בכירי תנועת 'דגל' בדירה צנועה ברחוב רוז'ין בשכונת הר שלום בבני ברק ושם משתתפים בשיעור גמרא בעיון שנמסר ע"י הרב יחיאל זילברמן מהעיר העתיקה. בנוסף בכל ערב, לפני שישוב ח"כ אשר לביתו, יכנס קודם לבית המדרש השכונתי, שם ילמד יחד עם חברותא את הדף היומי.

משולם נהרי

סגן השר הפנים, הנגב והגליל למד בישיבת חברון, ולאחר נישואין סייע להקמת הכולל של 'חברון' בנצרת עילית ואף למד בו תקופה ארוכה. נהרי מנצל את הנסיעות הארוכות בדרך לסיורים ללימוד תורה, זאת מלבד השבתות אותן הוא מנצל ללימוד תורה ומסירת שיעורים.

מנחם אליעזר מוזס

יו"ר סיעת יהדות התורה שגדל והתחנך על ברכם של גדולי הרבנים שרובם כבר הסתלקו לעולמם, התחנך בישיבות: ויז'ניץ, טשעבין, מיר ואהלי יעקב. מוזס פותח כל יום את יומו בטבילה במקווה ומיד לאחר מכן בשיעור דף היומי שנמסר על ידי הרב אברהם שינברגר. אם ניכנס ללשכתו של מוזס בימי הכנסת הארוכים תמיד נמצא את הח"כ ספון על ספרי רבותיו ומספר בשקיקה מעשיות צדיקים.

יואב בן צור

יו"ר סיעת ש"ס למד בישיבת אור ישראל וישיבת זוהר התורה ובכפר חסידים. כיום מנצל בן צור את שעות הבוקר המוקדמות ללימוד תורה, כאשר לפני ואחרי תפילת שחרית כוותיקין, לומד הח"כ דף היומי והלכה, בנוסף לשיעורים שמוסר חה"כ בן צור בכנסת ובהרצאות ובשיעורי תורה בערבים.

מיכאל מלכיאלי



ארון הספרים בחדרו של ח"כ מלכיאלי

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי גדל ולמד בישיבת יקירי ירושלים, ולאחר כן בישיבת חברון. לאחר נישואיו שימש כר"מ ומסר שיעורים בישיבת תפארת צבי במשך חמש שנים. עד היום מוסר מלכיאלי שיעורי תורה בבית הכנסת בשכונתו נווה יעקב בהלכה ובאגדה. בלשכתו בכנסת מונחים על המדפים מלבד גמרא בה לומד מלכיאלי בקביעות, גם ספרי מרן הגר"ע יוסף בהם מעיין הח"כ לעיתים דחופות.

בזמן שח"כ מלכיאלי למד בבית המדרש לרבנים 'דרכי הוראה', הספיק הח"כ שמחזיק בתואר רב, לחבר שני קונטרסים בהלכה שאף זכו להסכמתו של מרן הגר"ע יוסף ויבדל"א ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן.

דני סיידה

ח"כ סיידה שזכה להתקרב לעולם התורה דרך ארגון 'ערכים', ולאחמ"כ למד אצל הרב מרגלית בצפון, נוהג לקבוע עיתים לתורה באופן קבוע, כשבתפקידיו הרבים במשך השנים חבר לכל מה שקשור בקדושה. בהמשך התמנה לתפקידים בכירים ביניהם ראש מועצה במרום גליל, וזכה ללוות כל מה שקשור במישורין ובעקיפין למקומות הקדושים ולהיות חלק גם בקבלת ההחלטות "זוהי בהחלט הרגשה של סיפוק אדיר", אומר סיידה.

כיום מתפלל סיידה תפילת שחרית כוותיקין במושב ספסופה, ולאחר מכן משתתף בשיעור הלכות ומוסר. סיידה גם משתתף בשיעור שבועי עם חבריו למושב - "חוויה שלא מתפשרים או מוותרים עליה שנים רבות".

ינון אזולאי

חה"כ ינון אזולאי שזה עתה נכנס לכנסת, למד בישיבת 'שארית יוסף'. את סדר יומו מתחיל חבר הכנסת אזולאי בכולל הלכה באשדוד ורק לאחר שחרית מתחיל בפעילות הציבורית. השבוע כשנכנסו ללשכתו של הח"כ צעיר ראינו אותו רוכן על מסך המחשב, שהתקרבנו, גילינו כי הח"כ מנצל את הזמן בין הצבעה להצבעה ללימוד הדף היומי אותו הוא לא מפספס. בנוסף אזולאי מנצל את השבת ללמוד עם ילדיו ב'אבות ובנים' השכונתי.
חברי כנסת לימוד תורה ישיבות חג השבועות שבועות 2018

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד